Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Begynner med Candy apple red Strat HSS prosjekt.


Anbefalte innlegg

 

Jeg tenkte å ta elektronikken først, selv før gitarkropp. Derfor skal jeg ha ferdig koblet brett før jeg kjøper kropp. Inntil det er gjort sier vi at denne tråden dreier seg om elektronikk. Hals med stemmeskruer har jeg. Jeg skal ha Lind treverk i body. Billig og bra og de er frest ut universalt.

Jeg har snakker om Candy apple red strat i to år nå siden jeg så min svogers gitar. 

Dette blir oppsettet men jeg tar coilsplit med bryter i bridge.

 

super_strat_wiring_diagram_-_Google_zoeken.jpg

 

Men jeg tenkte å gå lengre. Jeg vil ha coilsplit i Bridge med bryter men sjemaet under ikke helt lett på hvilke som er hvilke kabler og ledningene er ikke i farger:

 

humbucker_single_coil_north_tap.jpg

 

Jeg shal bare ha chrome brytere. Om en mnd kjøper jeg en neck pickup. Samme pickup skal brukes som middle pickup. Det blir Custom shop Strat 69. Bridge vil jeg ha Seymour Duncan HS-4 i hvit. Covere og knapper skal være hvite.

Så foreløpig er dette ene elektronikktråd intil brettet er koblet og jeg får kropp.

IMG_0402.JPG

IMG_0403.JPG

 

 

TEST:

3 brytere v/s 5veis vender/3veisvender.

Jeg har et interssant regnestykke. Jeg har regnet ut at jeg får 28 forskjellige lyder med 3 on/off/on brytere. Jeg har fase vending på alle for pickupvalg. Først må vi vite hvor mange kombinasjoner man får med bare on/off brytere. Da får man 7 kombinasjoner. (samme som 5veisvender men i tillegg neck/bridge i kombinasjon og alle pickups samtidig. Det er 3 posisjoner på bryterne og da må man gange 7kombinasjoner med 3 posisjoner på bryterne minus alt i off. Og  3x7-1=20kombinasjoner. 

Men hvis jeg legger til coilsplit på bridge så må vi regne på nytt for da tar vi alt i motfase og da blir det 2 brytere igjen. Med on/off/on blir det 2 og det tilsvarer en 3veisvender og da får vi 3 ganger 3 posisjoner og da får i 9. Her må vi ta med alt i off også siden jeg kan velge å bare bruke brigde alene. 3x3=9 som vi kan legge til til 20 som vi har fra før. 

Konklusjon på tre brytere v/s 5veivender

Tre brytere med vasevendig på hver gir gir 20 lyder mot 5 på 5veisvender 

Konklusjon på to brytere v/s 3veivender

To brytere med fasevendign på hver bryter gir 8 lyder mot 3 på 3veisvender.

To brytere med fasevending på hver bryter gir 8 lyder. 3veisvender har jo navnet etter antall lyder, dvs 3 lyder.

Jeg tror brytere vinner. ?

Dvs at jeg på dette brettet kan få 29 lyder når gitaren er ferdig. Ganske rått. 

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du skal ha HSS strat med on/off switcher på singlecoilsa og humbuckeren, og i tillegg coilsplit på humbucker?
Ang farger på kablingen, så har Seymour Duncan: nord start-sort, nord slutt-hvit, sør start-rød og sør slutt-grønn.
Her er forresten et enkelt diagram for toggle switcher: https://docs.google.com/gview?embedded=true&url=http%3A%2F%2Fwww.seymourduncan.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F05%2FWD_Minitoggle_3.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det skal jeg ikke. jeg skal ikke ha on/off brytere.

Jeg skal ha on/off/on. On= på i fase. Off= avslått. On= på men i motfase.

Les testen min over. Det tester jeg brytere V/S vender. (jeg har regnet matematikk)

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som et artig prosjekt dette. Nesten samme som en av mine gamle gitarer, der jeg hadde det samme, uten humbucker.

Ble for min del alt for mye å holde styr på, og mange av "lydene" ble stort sett like, eller ubrukelige.

Men om du er smart, og liker å teste deg frem med knotting, så er dette utmerket for å få mest mulig ut av pickupsa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir mye, mer enn det du hadde for du hadde ikke coilsplit, men jeg kan jo pugge noen posisjoner som jeg liker etter å ha prøvd meg fram. (Litt av en jobb med 29 lyder) 

 

Så på dette sjemaet så skal south-start loddes sammen med minus? Hvis jeg har forstått riktig så skjønner jeg alt på sjemaet.

humbucker_single_coil_north_tap.jpg

 

 

Jeg hadde ikke trodd det nå men jeg fant nettopp denne på bruktmarkedet og den ser strøken ut og det er plass til humbucker. Det ser ut som det er en som har tatt godt vare på den. Jeg tror jeg går for denne i stedet. Litt annen pris enn ny og jeg slipper å vente 6 uker på å få den.

Det er en Squire. Den ser vel bra ut denne?

$_85.JPG

Endret av Rottenikken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, The Dude skrev:

Kult prosjekt :)

det er nok med fasevending på 2 av pickupene for alle fasevending kombinasjonene ;)

Stemmer, det blir 29 bryterinnstillinger på denne, men noen av dem vil låte helt identisk. Flipper du fasen på begge/alle pickupene i en pickupkombinasjon havner de i fase igjen. Ikke at det gjør noe, det kan nok være gøy å teste ut lydene dette oppsettet gir :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare prøve og setter jeg alle bryterne likt så vet jeg hva jeg har. Noen kombinasjoner vil jeg forske meg fram til, og de pugger jeg utenat.

Jeg får muligens gitarbodien i neste uke. Den er så pen at det er et under at den var på bruktmarkedet. Jeg hat lett etter den fargen i to år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.