Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vigier vs Mayones?


Lydmann90

Anbefalte innlegg

Hei! :)

 

Jeg skal investere meg i ny gitar og har 2stk det står mellom, nemlig Majones Regius Pro 6, og Vigier Excalibur.

Det jeg er ute etter er en god allrounder med floid, og coil splitt da jeg spiller alt fra Country til Metal.

 

Noen formeninger? Noen som har prøvd disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg tror jeg kan komme med angående disse gitarene er at jeg tror Mayones ville hatt større gjensalgsverdi her i Norge. Om det ikke er relevant og du evt. tenker å selge via for eksempel Sevenstring.org så spiller det jo ingen rolle. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokmund har helt rett her, (Mills) Mayones har nok større gjensalgsverdi her i Norge enn Vigier. Det ligger jo en Vigier Bumblefoot ute på finn og den har ligget den leeeenge, hvis han skal selge den så må han nok dumpe prisen enda mer. 

La oss ta en helt annen gitar som et eksempel: http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=60529216

Dette er en Custom Shop BC. Rich Gunslinger som er bygd hos Jackson's Custom Shop. Altså en helt vanvittig feit gitar, men veldig tung solgt i Norge. Hadde den ikke hatt verdens styggeste headstock så hadde den vært hjemme hos meg for lenge siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokmund og CaptainSexy har et veldig godt poeng her, som kanskje kan være verdt å ha i bakhodet. 
Eneste jeg kan bidra med er en veldig positiv erfaring med en Vigier-strat. Den var dog litt mer strat enn superstrat, men den var helt fantastisk god! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :)

Dette er faktisk ikke noe jeg har tenkt på, og er helt klart en faktor som spiller inn. 

Trur nok jeg går for Mayones. Rett og slett p.g.a gjensalgsverdi og at man kan velge en del specs selv. B.la mikker, halstykkelse, kropp osv.

 

Takker for tips! :)

 

Men så kommer det store spørsmålet, hvilket treverk, mikker og hals? 

Tenkte på Mahogni kropp, Seymour SH2 + TB eller dimarzio Air morton mikker og 25,4 hals i litt tykk utførelse.

 

Noen formening?

 

 

Endret av Lydmann90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for vigier. Funket for Shawn Lane... Har ikke prøvd noen dessverre, men mayones har jeg hatt. Det var riktignok setius, men halsen var såpass fleksibel at jeg kunne bende temmelig heftig kun ved hjelp av tyngdekraften...  Det likte jeg dårlig. 

 

Edit: føkk gjensalgsverdi, kjøp den gitaren du har lyst på! Har tapt milliarder på å selge utstyr på finn, men jeg hadde aldri sett for meg å tjene på det heller :)

Endret av denyeverything
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vigier har dønn stabile halser. Det kan være et viktig poeng for oss som bor i Norge. De er også fremoverlent med tanke på teknologi de benytter seg av. Noen liker det, andre liker det ikke. Vigier er langt fra billige gitarer, men de er veldig gode. Personlig ville jeg valgt Vigier, i hovedsak pga halsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13.7.2016 at 16.47, OsamaFetLaden skrev:

IMO, skal du ha mahognylyd må halsen også være det----treet i kroppen alene spiller veldig lite inn på lyden.

Enig i at hals er viktig. Ikke enig i det du sier om treverk i kroppen. Testen av Norwegian Wood serien til Husmoen burde tyde på det motsatte.

Det er også forskjell på Fendere med kropp i or eller ask.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, GunnarpåMo skrev:

Enig i at hals er viktig. Ikke enig i det du sier om treverk i kroppen. Testen av Norwegian Wood serien til Husmoen burde tyde på det motsatte.

Det er også forskjell på Fendere med kropp i or eller ask.

Jupp. De første 8 telene fra Husemoen fjernet all tvil for min del! Men det som var kulest var at alle låt jævla bra... 

(Hmm, kan det ha vært puppene???)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tresorten i kroppen virker vel inn, men gjør den det mer enn individuelle stykker av samme tresort og tørrhet, tetthet, vekt, osv? Er den så vesentlig at det alltid er større forskjell i tonen mellom to gitarer der én har orkropp og én har askkropp enn det er mellom to gitarer der begge har orkropp?

Åkkesom har jeg aldri merka meg noen klar signaturtone i gitarer med lønnehals og mahognykropp, men alle gitarene med mahognyhals, som jeg har hørt, har hatt en egen kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.