Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips på Fender Strat


ErikKlæptn

Anbefalte innlegg

jeg behøver et råd fra dere fender gutta:)

Jeg har siden jeg hadde min første gitar hatt en snev av allergi mot tremolo bridge. Nå ser jeg at behovet for en gitar med tremolo begynner å melde seg av en del årsaker. Ser for meg at en brukt Fender er veien å gå pga budsjett (6 - 8 000), og helst med HSS oppsett. Gitaren kommer primært til å bli brukt i et 80-talls hardrock coverband (judas/maiden/mötley/motorhead).

Det jeg lurer på er hvor stor forskjell det er mellom en highway one og en american standard (bortsett fra pris)? Hvis en skal se i retning en MIM strat (f.eks Fender standard med HSS config) så dekker budsjett en ny gitar. Kan dette være veien å gå?

Fender har liksom aldri vært min greie, så lurer på hva dere anbefaler?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg innom en butikk, så tar jeg som regel en kjapp titt og litt klimpring på strater som kan friste og jeg må innrømme at US Strater og MIM stort sett virker like døde. Litt hardwareforskjell er det derimot. Eneste som stort sett skiller seg positivt ut er MIJ, US Vintage og til en viss grad Classic player Stratene.
 

En MIM med nye locking tuners og sette inn en JB59, ville kanskje være mitt tips. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Classic Player er sjef, men de har SSS-routing så da må du evt frem med fresen. Tror de vanlige Mexico-modellene med SSS også har den routingen, men skal ikke si det sikkert.

Kan forøvrig nevne at jeg prøvde en splitter ny American Standard strat for noen måneder siden hos 4Sound, og den var i alle fall helt konge! Likte den godt og den låt veldig strat, men jeg er nok som deg og foretrekker bøkker i bridge :) Amerikanske strater er også routa for HSH, American Deluxe er i alle fall det. 

En liten ting som er verdt å nevne: humbuckers liker best 500k pots, og singlecoils liker best 250k pots. Det er selvfølgelig ikke noe som er lovbestemt, men det er i alle fall min erfaring. Noen liker Duncan JB med 250k pots og Dimarzio lager noen noiseless singlecoils som de anbefaler å bruke med 500k pots, så det finnes naturligvis unntak.

Da jeg hadde HSS i min strat for ikke så veldig lenge siden brukte jeg en kveld og triksa sammen en krets der singlecoilene hadde en volum (250k) og bøkkeren en volum (500k), og tonepoten fungerte kun på singlecoilene. Det eneste problemet var at det ikke var autosplit på humbuckeren i posisjon to, så den posisjonen var rimelig ubrukelig. Ellers fungerte det helt strålende, kommer nok til å kjøre det igjen hvis jeg får meg en ny HSS strat igjen :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt utenfor det du egentlig spør om - men har du vurdert om du skal ha Floyd Rose-trem eller vanlig fender-trem? Dersom du har tenkt å bruke trem til noe som helst bortsett fra litt lett vugging er det vel like greit å vurdere en gitar med Floyd slik at du slipper å stemme hele tiden?  Ta dette fra en som kjøpte en Strat Plus i 1994 - som hadde "roller nut" og all verdens fancy greier slik at den skulle holde seg stemt.... det virker bare ikke. Ordentlig Floyd, derimot, er noe helt annet :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiltredes. En skikkelig justert "Floyd"- type er noe av det aller mest stabile som finnes. Ulemper finnes, for all del, men bruker man samme type (og merke) strenger, og holder seg til én stemming, er det kjempestabilt. Man kan legge en slik gitar i kofferten, plukke den fram flere måneder etterpå, og den er fremdeles stemt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.......Og like godt heller kjøpe en Charvel-Jackson-BC Rich-Kramer-Ibanez etc.  ....Fender var ikke akkurat brukt mye til 80 s metal .

Yngwie og Fender ja- men han er noe for seg selv .All ære til han som kan spille så vanvittig bra på en Fender Strat ( ja jeg vet NOEN her ikke "aksepterer"  YJM - så vi trenger ikke starte den diskusjonen) .

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To ord til de som mener en Strat ikke kan vibbes og holdes stemminga: Jeff Beck. To ord til, sier du? ---Scott Henderson. 

En gitar med Floyd Rose høres ikke ut som en Strat, og er ingen Strat heller. Men vil du ha HSS er det jo et annet spørsmål om du egentlig vil ha en Strat overhodet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du ukjent med stratvibb, kan det lede til frustrasjon. Krever godt setup og at man spiller på lag med de innebygde skavankene.

Selv spiller jeg stort sett på gitarer med stratvibb og har lite problemer, men har jo surret med disse noen år nå, og vet hvordan det henger sammen og kan kompensere for de tidligere nevnte skavankene som man ikke slipper unna.

 

En floyd hadde nok ikke vært noen dårlig idè.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er ikke så mye man må kunne, lenger. Det meste kan forklares ved å bruke en halvtimes tid på Youtube. 

Men med den nå lett tilgjengelig kunnskapen om hvordan man holder Stratter stemt, synes jeg det viktigste spørsmålet, om man ikke er så nøye på autentisk Strat-lyd, hvilket vibbsystem man synes er lettest å bruke til det man skal bruke det til. Alle Floyd-gitarene jeg har prøvd bender pitch mye mer, i forhold til hvor mye du flytter armen, enn en Strat-vibb gjør, f-eks. Og Floyd har også som regel betraktelig mer range, både opp og ned i pitch.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, OsamaFetLaden skrev:

Vel, det er ikke så mye man må kunne, lenger. Det meste kan forklares ved å bruke en halvtimes tid på Youtube. 

Men med den nå lett tilgjengelig kunnskapen om hvordan man holder Stratter stemt, synes jeg det viktigste spørsmålet, om man ikke er så nøye på autentisk Strat-lyd, hvilket vibbsystem man synes er lettest å bruke til det man skal bruke det til. Alle Floyd-gitarene jeg har prøvd bender pitch mye mer, i forhold til hvor mye du flytter armen, enn en Strat-vibb gjør, f-eks. Og Floyd har også som regel betraktelig mer range, både opp og ned i pitch.  

For å kunne leve med stratvibb må man endre måten man spiller på, hjelper ikke all verden med YT-videoer om setup om man ikke spiller på lag med innebygde svakheter.. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Blix skrev:

For å kunne leve med stratvibb må man endre måten man spiller på, hjelper ikke all verden med YT-videoer om setup om man ikke spiller på lag med innebygde svakheter.. :)

Man må dra armen opp, litt, noen ganger, etter diving, ja. Er det noe mer hokus pokus ved det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.