Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips på Fender Strat


ErikKlæptn

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, OsamaFetLaden skrev:

Man må dra armen opp, litt, noen ganger, etter diving, ja. Er det noe mer hokus pokus ved det?

Ja. Å holde en strat stemt har jo vært en issue for folk siden bronsealderen omtrent, er utrolig mange som aldri blir komfortabel med de uansett triks og tips. 

Man må ha en oversadel som er riktig skjært, det er første bud, og gjerne der de fleste feiler med å ikke få dette gjort.

Smøring må til på alle friksjonspunkter, selv med perfekt oversadel. Strenger må settes på riktig, også en greie mange slurver med.

Og jepp, å dra opp armen etter dive er den siste greia, som også mange finner meget vanskelig, dette er noe man må legge inn i spillestil så det blir gjort automatisk og ubevisst bortimot, og akkurat dèt er også vanskelig for mange.

Det jeg vil frem til er at det er lett for oss som har det i blodet, men alle har det ikke sånn... :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Blix skrev:

Ja. Å holde en strat stemt har jo vært en issue for folk siden bronsealderen omtrent, er utrolig mange som aldri blir komfortabel med de uansett triks og tips. 

Man må ha en oversadel som er riktig skjært, det er første bud, og gjerne der de fleste feiler med å ikke få dette gjort.

Smøring må til på alle friksjonspunkter, selv med perfekt oversadel. Strenger må settes på riktig, også en greie mange slurver med.

Og jepp, å dra opp armen etter dive er den siste greia, som også mange finner meget vanskelig, dette er noe man må legge inn i spillestil så det blir gjort automatisk og ubevisst bortimot, og akkurat dèt er også vanskelig for mange.

Det jeg vil frem til er at det er lett for oss som har det i blodet, men alle har det ikke sånn... :)

 

 

 

Det er bare 'oppdraget', av det du nevner her, som har noe med hvordan man spiller å gjøre. Det andre er oppsett. Men når dét er sagt er nevnte 'oppdrag' selvsagt ikke noe man får banka inn på en ettermiddag med øving, men det er heller ikke så nye arbeid at man bør kjøpe et annet vibsystem i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, OsamaFetLaden skrev:

Det er bare 'oppdraget', av det du nevner her, som har noe med hvordan man spiller å gjøre. Det andre er oppsett. Men når dét er sagt er nevnte 'oppdrag' selvsagt ikke noe man får banka inn på en ettermiddag med øving, men det er heller ikke så nye arbeid at man bør kjøpe et annet vibsystem i stedet.

Hadde det bare vært så enkelt.. Dvs, det er så enkelt for meg og deg, men vi er ikke alle.

Er jo "oppfunnet" snørrogførti forskjellige typer vibsystem over årene pga folk prøver å forbedre Fenders gamle system, er rimelig åpenbart at dette har vært meget problematisk for mange over haugevis av tiår...

 

Trådstarter vil ha 80-talls øks for hårmetall, er jo floyd som er det rette valget uansett da. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blix skrev:

Hadde det bare vært så enkelt.. Dvs, det er så enkelt for meg og deg, men vi er ikke alle.

Er jo "oppfunnet" snørrogførti forskjellige typer vibsystem over årene pga folk prøver å forbedre Fenders gamle system, er rimelig åpenbart at dette har vært meget problematisk for mange over haugevis av tiår...

 

Trådstarter vil ha 80-talls øks for hårmetall, er jo floyd som er det rette valget uansett da. :)

Er det 'Maiden-Strat' mannen vil ha er det selvsagt dét han bør kjøpe, men jeg synes ikke du egentlig motargumenterer mot poenget mitt her: Det er en del ting man må ta hensyn til vedr. oppsett, ja, men man må ikke spille annerledes utover å dra strengene opp til pitch av og til.

Hvor mye arbeid som kreves for å lære det er sikkert sterkt varierende, og kanskje ikke verd det for alle. Kommer an på hvor Strat man vil gitaren skal ses og høres ut, og om man sikter på vibarm-tricks à la Beck eller f.eks Mattias Eklundh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt jeg var ute etter var å gjøre trådstarter oppmerksom på hva en stratvibb vil innebære... :)

 

Du undervurderer problematikken med de litt, historien viser dèt. Enda verre for de som ikke kjører vibben flytende, da må man kompensere med bending etter vibbing, og da begynner det virkelig å bli vanskelig for folk.  Tidlig EVH var en mester på å takle dette.

For meg er det helt naturlig å kompensere og bende opp etter bruk, men som sagt, det er mange som merkelig nok finner dette vanskelig.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Blix skrev:

Alt jeg var ute etter var å gjøre trådstarter oppmerksom på hva en stratvibb vil innebære... :)

 

Du undervurderer problematikken med de litt, historien viser dèt. Enda verre for de som ikke kjører vibben flytende, da må man kompensere med bending etter vibbing, og da begynner det virkelig å bli vanskelig for folk.  Tidlig EVH var en mester på å takle dette.

For meg er det helt naturlig å kompensere og bende opp etter bruk, men som sagt, det er mange som merkelig nok finner dette vanskelig.

 

 

Historien er også uten dagens mye mer effektive informasjonsflyt. Det man før måtte finne ut fra en kjenning av en kjenning av en kjenning av tanta til Ritchie Blackmore lærer man nå av ett enkelt YouTube-søk. 

Men når dét er sagt har jeg verken sett på YouTube eller selv tenkt meg fram til den nå tilsynelatende åpenbare grunnen til at ikke-flytende oppsett ofte holder stemminga dårligere enn flytende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil unngå Floyd kan man få et ganske problemfritt oppsett med Graph Tech nut og sadler (friksjonsfritt), locking tuners og skråstilte hull i trem-blokken. 

Endret av skela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoi...her var det en heftig diskusjon! Liker det:) mange gode argumenter for både fender og floyd tremolo!:) Ser argumentene og blir veldig i tvil.

Hadde en kramer med Floyd som jeg solgte for noen år siden, og den fungerte i grunn svært bra, men føler at de er veldig krevende å sette opp(?). Fikk i all ærlighets navn aldri brukt vibarma, mest på grunn av at jeg til nå har hatt en spillestil som ikke inkluderer bruk av dette.

Fender har jeg aldri hatt bortsett fra en Squire på 90-tallet som ble sur så fort jeg så på vibarma, men jeg har forstått såpass at dette ikke er likens for Fender.

Kikka på en Charvel So-cal på finn i dag som jeg virkelig kunne tenkt meg, men noen snappa den like under nesa mi:( Tror dette kunne vært en suveren gitar for meg men det er ikke ofte de dukker opp brukt, så jeg kikker på alternativer. Noen som har erfaring med Jackson Adrian Smith signatur? http://www.4sound.no/gitar/elektrisk/hoyrehendt/jackson-adrian-smith-signature-sdx-mn?gclid=CNLykoTC-M0CFWJ5cgodQz4Obg

Endret av ErikKlæptn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den So-Cal'en snuste jeg også på, men var for treig :P 

Jeg prøvde USA Adrian Smith modellen for noen år tilbake og den var helt sjef ! Dette er jo en rimeligere utgave, men tipper at denne er også meget feit ! 

Jeg har ikke prøvd Floyd Rose Special, men det er sikkert andre forumitter som har erfaring med denne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Jackson Adrian Smith USA ( tils på Finn) - TOPP kvalitet  . Men vesentlig over ditt prisnivå .

De billige asia (eller Mexico) er LANGT fra det samme . Styr unna hvis du ikke får en veldig billig .

De Japanske Charvel So Cal er veldig nær USA kvalitet , og lages ikke lenger . Dukker ikke så ofte opp lenger .

 

Gamle Jackson/Charvel 80-90 talls made in Japan gitarer er bra kvalitet .

Dukker opp litt slike innimellom .

Men vær obs på at mange kan være slitt ( bånd) og du må ha peiling på oppsett av Floyd ( som egentlig ikke er så vanskelig - se litt på Youtube) .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.