Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Treverk som skulle kastes blir til 12-strengs Telecaster Hybrid


Anbefalte innlegg

Den 22.7.2016 at 19.19, El_Aba skrev:

Hvis du liker å være litt freaky friskerson, så kle deg som din mor sier??

fin gitar!

Ja må nesten kle seg ut. Det var mislykket det at den ble så feminin som den ble, det var ikke meningen og headstock er jo rene neglelakken på gitaren. 

 

 

Og til innlegget etter:

Jo den opprinnelige planen var 12 strenger men jeg fikk ikke tak i hals. Dvs jeg har kontakter i Nederland og jeg kunne få håndlaget til underpris, men selv det ble for dyrt sammenlignet med hva resten har kostet.

En annen ting jeg tenkte på var om jeg klarte å stemme den. Om noen uker i værste fall, men tipper noen dager (selger modelljernbane) så blir dette prosjektet 100% ferdig.

 

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poseng, Strikes.

Nå renoverer jeg gitaren. Jeg han ikke ha denne så feminine jentegitaren så den går igjennom store fargeforandringer. All hardware skal bli sort, jeg skal bestille sort plekterprett fra Warmoth, og ikke minst - grunnarbeidet. Her er noen bilder av noe som jeg har holdt på med de siste dagene.

 

Sparkler og fjerner ujenvheter:

 

IMG_1431[1].JPG

IMG_1432[1].JPG

 

 

Pussing er over og nå lakkeres det sort og rosa. Halsen blir sort bak.

 

 

IMG_1434[1].JPG

IMG_1436[1].JPG

 

IMG_1438[1].JPG

 

 

Foto tatt inne etter en time tørking.

 

IMG_1439[1].JPG

IMG_1440[1].JPG

 

 

På toppen av kroppen blir det rosa men ikke glem at sort plekterbrett og hardware også kommer.

Jeg husker at det første negative om denne gitaren som jeg fikk høre var den stygge cataway som var like katastrofe som F-hullet på den røde, slik jeg forstod det. Bildet under viser at der er det sparklet nå og skikkelig grunnarbeid. 100% får jeg det ikke men det kan ikke sammenlignes med før.7

Jeg kan nevne at kroppeb skal få sort "binding". Det ser i alle fall makent ut med godt arbeid. Jeg kan et lite triks for å jukse der jeg. Har dere hørt om maskeringstape, tynn pensel og Humbrol sort maling?

 

IMG_1442[1].JPG

 

Halsen er ferdig polert og maskingtape er tatt av. Klar for bruk. En ting glem det jeg skrev om sort hardware. Sort plekterbrett gjør nok ser jeg nå.

 

IMG_1443[1].JPG

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Denne tråden hadde visst dødd ut den nå.

Nå småjobber jeg litt på denne. Jeg fikk noe sort hardware i dag. Nå maler jeg den med rulle, extremt tynne lag. Jeg kan nevne at denne kroppen er renovert og den har fått fjernet eller nesten fjernet mange ujevnheter og skjeve ting. Jeg har gått grundig til verks og sparklet små hakk etc etter beste evne. 

Her maler jeg den hvit med rulle og når jeg bruker den slags metode å lage finish på så må lagene være extremt tynne, og ikke mer enn nødvendig mengde. Det bruker god til med rullen og jobber malingen godt inn. Det skal pusses med 1200 sandpapir og så overlakkes med klarlakk. 

All hardware blir sort, også plekterbrettet. 

image.jpeg

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Erik, kona mi er ikke særlig glad i at jeg sprayer så jeg maler den med rulle siden jeg har laget den selv av gratis kryssfiner for å se om metoden virker bra før jeg gjør det samme på en dyr kropp og muligens skulle feile. Rosa maling hadde jeg ikke men dette ble mind like kult. 

Og lagene må være tynne ikke tykke. Skrivefeil. 

Litt sort hardware gjør seg og jeg skal male sort fake binding på. Kroppen er sort bak. Og det er halsen også. 

Plekterbrett blir også sort.

En stund inn i fremtiden med det blir HSS. 

 

image.jpeg

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den forrige postingen din , så skulle du male svart og rosa, i dag blir den hvit. Jaja, det hender menningene skifter.


En annen ting er sparklingen din. Den er ikke pen. Du legger på alt for mye sparkel på en gang. Her er samme fremgangsmåte som ved maling/lakking. Flere omganger med super tynne lag og sliping mellom hvert lag det som må til, hvis ikke trenger du tunge maskiner til å få slipt det glatt. Litt og litt så blir det bra, og huske å slipe helt glatt mellom hvert lag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det visste jeg ikke. Men det er for sent nå. Uansett så er den mye bedre enn før. Grunnen til at jeg tok hvitt er at det er det som jeg hadde. 

Det vil gå litt mye over til tele Deluxe i denne tråden også. Den skal få tilpasset kropp og også males. Men den er en fabrikkprodusert telebody som må freses om til Deluxe.  Starter neste uke med det men følg med her på dette i mellomtiden. 

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dessverre litt enig med Gubbe her.

Hør på rådet ovenfor ang sparkling. Bra grunnarbeid er meget viktig for et fint sluttresultat, slurves det her vil du nesten aldri få det helt perfekt. 

Kan du ikke bare spraye ute da? Går jo fint det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Nå har jeg jobbet masse med en diger renovering og grunnarbeid i felre uker og skal overraske dere. Dette har tatt leng tid. Gitarkroppen gjennoppstår nå som en Tele 72 Deluxe og jeg har prøvd ut forskjellige farger og det falt til slutt på gull. Se nå på den hvite kroppen over som ikke er så pen og alle hakk etc som er i den og skulle vært pusset. Sammenlign bilene mine nå med den hvite over

Vi tok alle feil i en ting som jeg jeg fant ut under renovering. Sist gang jeg prøvde å renovere så sparklet jeg. Det er jeg nå ferdig med så det som skulle til for å få det pent nå var pussing med sandpapir, eller slipe inn med sandpapir for i si det sånn. Nå fikk jeg pelketerbrettet i går og er nå klar til å overraske dere. 

Den gjennoppstår som Tele 72 Deluxe.

IMG_0388.JPG

 

På bildene under måtte det masse pussing til for å få bort hakk og ujevnheter. Se feks på cutawayen på den hvite i innlegget mitt over sammenlignet med bildet under:

 

IMG_0384.JPG

IMG_0385.JPG

 

Her var det masse jobb:

IMG_0386.JPG

 

22mm fresborr på drillen gjorde at Telebrønn passer. Jeg har prøvd og den satt som et skudd:

IMG_0389.JPG

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.