Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Treverk som skulle kastes blir til 12-strengs Telecaster Hybrid


Anbefalte innlegg

Jeg fant ut at jeg måtte velge mellom gitar og modelljernbane. Valget sa seg selv og når modelljernbanen skulle skrotes så skulle treverk resirkuleres til å bli en Telecaster hybrid. Det eneste stedet jeg har sett det er warmoth. Jeg skal bestille plekterbrett der. 

Plater er saget til og skal limes sammen. Det er blir cambered body. Det er 12mm tykke plater noe som vil si at en 3mm plate på toppen så blir halslommen eksakt 15mm dyp, slik den skal. Da blir dn pen nok også. Men alt må pusses masse og fint, da. Det er første gang jeg lager hele koppen fra scratch.

Det øverste bildet viset to lag viser den delen som jeg chambered body. Den er foreløping limt sammen at 3 plater - en chambered plate.

foreløpig er planen bare å bygge kroppen før jeg kaster treverket. Så får vi se når jeg bygger den. Men en ting er sikkert -den skal bli 12-strenger. (Må endre strengehullene litt da. Nye hull) 

 

image.jpeg

image.jpeg

Så skal jeg kjøpe dette plekterbrettet fra Warmoth. Blir min Telecaster hybrid 12-strenger den eneste i verden? Sikkert flere Tele hybrid men finnes det flere som er 12 strenger? Warmoth leverer ikke forborring for 12-strengs stol. Det må man drille selv. Jeg skal jobbe mye med denne i sommer. Den skal bli rosa.

 

Warmoth_Custom_Guitar_Parts_-_Hybrid_Telecaster_Pickguard.jpg

Nå har jeg tegnet opp en ring som skal fjernes, alt innenfor den sorte tusjlinjen skal dages bort for å få enda bedre klang. Det er allerede et lag med hollowbody men jeg vil mer akustikk. Jeg vil ha best mulig klang siden det blir en 12-strenger. Det kommer en topp over på 3mm for å få 15mm dyp halslomme, antagelig i morgen som limes på under press. Da vil dere ikke kjenne igjen gitarkroppen. Nå får jeg masse arbeid å gjøre. Dere må svare vet dere. Da kommer mer info og fotoer av framgang før 10 dager. Det blir gjort mye i morgen. 

Jeg syntes det er fornuftig met cambered body på en 12-strenger. 

Vekt nå er 2kg. 

Dette skal sages vekk -se store sorte jeg har tegnet opp. (Den får 3mm tykk topp.)

 

 

image.jpeg

Jeg ser ingen respons men jeg kan overraske. Vent til i morgen og se... Da er det anderledes. 

(Mulig at jeg må dobbeltposte da men det blir verdt det... Tror det blir stor overraskelse. ) 

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, space skrev:

Er det noe spesielt med det plekterbrettet, eller er det standard stratbrett? Kunne ikke helt se no ved første øyekast.

Jeg bruker dette normale plekterbrettet til å få riktig avstand, samme som strat, fra halsen og ned til stolen. Jeg skal bestille et Tele hybrid plekterbrett fra Warmoth når jeg får råd. Men avstanden mellom stol og hals er selvfølgelig det samme på begge brett. Da får jeg Telefasong med Strat innmat. Jeg har nå lager større hull tvers igjennom kroppen. Jeg tenkte at Chambered body blir fint i kominasjon med 12-strenger. Den skal få topp og bunn i dag som limes på. Farge skal bli rosa. (Ekte gitar fra Barbieteam, hehehe) Da lgger jeg ut bilder. jeg har noe å vise nå også. Da blir den pen å se på med bunn og top. Kryssfiner skal jo være helt greit å bygge gitar av etter det et medlem på forum sa. Den blå kroppen er i kryssfiner også. 

Jeg sparer til Gotoh 12-strengsstol. Det skal bare skikkelig vare på denne og jeg skal sette alt inn på denne så alle andre prosjekter kommer på vent. (jeg har bestillt hals og plekterbrett til den blå allerede.)

Chambered eller hollowbody - vet ikke men uansett bedre klang. Det blir ikke F-hull. 

image.jpeg

 

Dette plekterbrettet skal jeg bestille fra Warmoth. Det har Strat innmat og Telefasong i forhold til kroppen. Brettet er feks ikke spisst på toppen av høyre side men rundet av som en tele samt at den følger Tele fasong på høyre side. Det er forberedt for Strat hals. Ellers er det likt et normalt stratbrett.

 

Warmoth_Custom_Guitar_Parts_-_Hybrid_Telecaster_Pickguard.jpg

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig. 25,5" i totalt. 

Nå har jeg montert toppen. Festet med masse lim og veldig små stifter som skal sparkles over.

Eksakt 15mm dyp halslomme - samme som Fender har.

Men se her:

(må bestille tele hybrid plekterbrett fra warmoth.)

 

image.jpeg

image.jpeg

Endret av Rottenikken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7. juli 2016 at 13.02, Rottenikken skrev:

Festet med masse lim og veldig små stifter som skal sparkles over.

image.jpeg

image.jpeg

Hva er greia med de stiftene? Det er jo langt fra normal fremgangsmåte å benytte stift/skruer når man limer en topp, så jeg må bare innrømme at det virker fryktelig unødvendig. I tillegg hadde du unngått å sparkle - som forøvrig heller ikke er så veldig vanlig på gitarbygg - om du droppet stiftene... 

Godt lim og masse tvinger i tørkeprosessen holder i lange baner!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at godt lim og masse tvinger holder. Men jeg har bare EN tvinge som jeg kan bruke. DEt er ikke stifter di ser på bildet i bildet i prckuprommet. Jeg måtte utvide hullet og hadde ingen annen metode enn hoggjern. Det er ikke stifter. 

Jeg starter dagen med videre lakkering i hagen. Nå syntes fargen bedre også. 

 

image.jpeg

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lokmund skrev:

Pusset du over før du begynte eller bare startet du rett på lakking etter den var limt sammen? 

Ja selvfølgelig og jeg sluttet med sandpapir oppløsning 600 men jeg fikk det ikke bedre. Det er første gang.

Ta en titt på dette bildet. Her står den og tørker. 

Nå venter jeg på første lag med klarlakk

Dere ser at pleterbrettet feiler i vinkel og derfor må jeg bestille et fra Warmoth siden de selger Tele Hybrid. 

 

 

image.jpeg

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Rottenikken skrev:

Jeg vet at godt lim og masse tvinger holder. Men jeg har bare EN tvinge som jeg kan bruke.

image.jpeg

Du har jo hatt EN tvinge siden du holdt på med den akustiske kreasjonen din, som jo også var full av stift/skruer. 

Tror jeg hadde prioritert å kjøpt inn noen flere tvinger - de koster tross alt ikke all verden (fra 29kr stykket hos Jula) - i stedet for all verdens nye deler til en haug med forskjellige prosjekter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, lokmund skrev:

Er du sikker på at det vil passe da? 

Jeg får håpe det beste og hvis ikke så lager jeg noe. Skal nok finne en løsning. Og den har jo telefasong så...

(jeg tegnet av rundt den røde gitaren min for å få riktig fasong) 

Jeg har lakket flere lag i natt. (Jeg har flombelyst hage) 

Her er et foto fra en annen kant etter litt klarlakk. Klarlakken gjør også at det rosa blir mer sterkt og gjennomtrengende og selvfølgelig mer shiney. 

Den er mye finere etter klarlakk. Ikke lett å finne skygge forresten. 

Dette er gøy. 

image.jpeg

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.