Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Aften i stuen! Har hatt noen tilfeller av dårlig selvdisiplin i det siste, så da sitter jeg her med ny amp og gitar :P

Gitaren har jeg lagt ut bilde av før i Les Paul-tråden, men den fortjener en egen tråd. Fikk den for noen uker siden, men den har vært og fått fikset diverse ting og fikk den tilbake i dag. Det er en Gibson Les Paul Junior DC Custom Shop, som har blitt lakkert på nytt i sort. Sikkert noen som kjenner til denne da den har ligget ute til salg her i hvertfall to anledninger. Den hadde en stygg skade på headstocken og nedslipt hals. Skaden på headstocken er "delvis fikset" (for å være helt ærlig ble jeg litt skuffet da jeg så resultatet, det var ikke så veldig stor forskjell) og halsen er lakkert matt sort. Gitaren er helt sjef, feit hals (men ikke for feit), relativt lett kropp og spiller høyt akustisk. Sort DC Jr er en sjeldenhet så den er ganske unik, tror aldri det ble produsert mer enn et par stykker på 50-tallet i sort men det skal jeg ikke si sikkert. Vet ikke om det er noen her på forumet som lakkerte den, men kanskje noen som vet hvilken farge den hadde originalt? :) Jeg har en annen Junior også, og de er faktisk utrolig forskjellige og da spesielt lydmessig. Singlecuten låter mye mer som en Tele med litt mer kjøtt, mens DCen låter mer som en bøkker med litt innslag av singlecoil. Begge har den råe mellomtonen P90 er kjent for men ellers er de veldig ulike. SC har 60's hals og DC har en feit 50's. Så jeg tenkte om det kunne forklare noe, men DC Specialen låter også veldig likt DC Jr og den har 60's hals, så ikke vet jeg :P

Ampen er en Fargen Mighty Plex MKII, som jeg tror skal være mer eller mindre samme ampen som Fargen Olde 800 MKII bare 800en er fixed bias mens denne er cathode, og 800 har litt mer gain på 80's modusen. Førsteinntrykket var faktisk ikke så veldig bra, da jeg var veldig bestemt på å prøve den innebygde attenuator/variacen. Jeg har bare innsett at den er nesten ikke brukbar, ampen låter uhorvelig mye bedre uten den på lavt volum. Det som er sinnsykt kult med denne er at du får faktisk helt autentiske Plexi og JCM800-lyder (da den skal ha samme kretsen osv), og du trenger ikke å cranke den til helt syke lydnivåer for å få det heller! Det har alltid vært problemet mitt med Marshall, at de må kjøres så sinnsykt hardt og høyt for å låte sånn de skal låte. Før jeg fikk den trodde jeg at den var litt i Friedman-land, men den er egentlig veldig autentisk Marshall bare den har litt ekstra for å kompensere for poweramp-vrengen du trenger på ekte Marshalls. For å komme noe særlig over klassisk rock trenger den derfor en Tubescreamer eller tilsvarende. Den har en decade-switch som går mellom 60's, 70's og 80's. 80's skiller seg veldig ut med vesentlig mer gain og bunn enn de to andre, mens forskjellene mellom 60's og 70's er mer subtile. Litt som to forskjellige Super Lead-voicinger på en måte. 

 

2016527_13288638_10154157689540688_15790

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! De låter episk sammen, Creamback 65 i kabinettet så det er skikkelig vintage rockelyd! Creambackene har litt mer headroom enn tilsvarende Greenbacks, og holder seg mye tightere når de blir pushet hardt. Sjef oppsett, blir spennende å teste ut på øving i morgen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.