Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fractal Audio AX8


Anbefalte innlegg

Siden Axe FX Ultraen min sluttet å få nye oppdateringer for en 4-5 år tilbake har jeg sett på muligheten til å oppgradere til et nyere Fractal Audio produkt. Problemet har bare vært at Axe FX 2 har vært uhorvelig dyrt, og for mitt bruk, hadde en Axe FX 2 krevd fotbrett i tillegg. I fjor høst kom derimot en annonsering fra Fractal Audio jeg ikke var forberedt på. I stedet for å være nødt til å kjøpe en Axe FX 2 XL+ fra G66 for 28000 + fotbrett til flere tusen, annonserte Fractal Audio AX8, en litt nedskalert versjon av Axe FX 2 integrert i en fotpedal-løsning. Prisen ble på bare 17000, ferdig levert inkludert moms og levering, noe som er konkurransedyktig oppimot konkurrentene kemper og L6 Helix.

Jeg var på ventelista med en gang, og i forrige uke leverte G66 fotbrettet på døra hjemme hos meg! I denne posten tenkte jeg at jeg skulle skrive litt om hva jeg synes om det nye produktet fra Fractal Audio.

Hvorfor modellering?

Jeg har lenge spilt svært mange forskjellige sjangrer. Jeg trenger muligheten til å ha alt fra rene jazz-lyder til en skikkelig vrengt plexi, og jeg er kresen. Det holder ikke med én amp. Jeg er også avhengig av innspillingsmuligheter, noe som er særdeles enkelt med en modelleringsenhet. Jeg må også ha mulighet til å spille med lavt volum da jeg bor i borettslag, og jeg må ha mulighet til å bruke enheten på bandøving og eventuelle spillejobber. Axe FX Ultra har lenge oppfyllt alle disse kriteriene for min del, og den låter bra, men med bare 10 slots for egne kabinetter ble det litt lite, og portabiliteten til AX8 gjorde også beslutningen om å oppgradere enklere.

Hva er AX8?

AX8 er en nedskalert versjon av Fractal Audio's Axe FX 2. Den har kun mulighet til å kjøre en amp-blokk og en kabinettsimulering samtidig, mot 2 av hver på Axe FX 2. Den mangler også en del av de mest sære effektene som vocoder, multitap delay o.l. Den har også en noe svakere DSP, som gjør at man ikke kan kjøre fullt så mange effekter samtidig som på Axe FX 2. AX8 har heller ikke et innebygd interface, så man trenger et lydkort for å ta opp med AX8, men dette hadde jeg fra før, så det var ikke et problem.

Den har derimot alle de svært gode ampmodellene fra Axe FX 2, alle kabinettene, med plass til 512 egne kabinetter, USB med mulighet for redigering fra PC/Mac, 4 tilkoblinger for expressionpedaler eller ekstra pedaler for switching, og de samme kraftige routingmulighetene som med Axe FX 2.

En stor styrke jeg merker de nye Fractal Audio produktene har er en ny oppdeling i programmeringen. Når du har laget deg et program med effekter og en amp, kan du ha 8 forskjellige scener i dette programmet. Scene 1 kan ha ampen skrudd ned, med litt chorus og reverb for eksempel, og med ett trykk på en fotpedal bytter du til scene 2. Der kan du slå av chorusen, slå opp gain på ampen, slå på en drivepedal og kanskje litt delay, med bare ett fotpedaltrykk. Tidligere om man ønsket dette, måtte man bytte program, og da ble det fort slik at man hadde f.eks "låt 1 clean" "låt 1 crunch" "låt 1 lead" som separate program og da kunne det fort bli svært mange programmer. Nå trenger du kun et program for hver låt, hvor scene-endringer endrer interne parametre i selve programmet slik at man kun trenger ett program for alle endringene i ei låt.

Høres vel og bra ut det, men åssen er interfacet?

FullSizeRender-kopi.jpg

Dette er det som møter deg når du starter enheten. Om du kun ønsker å slå av/på effekter som på et vanlig pedalbrett, gjør du ingenting. Da kan du slå av/på effektene med pedalene som er merket 1-8 og lyset rett over pedalen vil vise om effekten er på eller av. Om du ønsker å bytte "scene" trykker man enten en gang på F2 og velger scene (1-8) eller så kan man holde nede F2, så vil enheten gå over i "sticky scene mode" som gjør at du KUN endrer scener, og ikke slår av/på effekter individuelt. i "pedalbrett"-modus kan du også f.eks bruke knapp 5 eller 6 i dette tilfellet for å bytte scene om man ønsker det. Alle pedalene er programmerbare, og de kan gjøre stort sett akkurat det du vil de skal gjøre. Led'en øverst til venstre på hver knapp viser hvilken scene som er valgt, og Y-leden viser om effekten er i Y-modus (Led på) eller X-modus (Led av) X/Y er veldig greit om man ønsker f.eks forskjellige delayeffekter på et program.

Alle de mest vanlige forsterkerparametre ligger lett tilgjengelig på fronten, og etter en uke med å bli kjent med bruken, må jeg bare si at selv om læringskurven er bratt, og det er hinsides mange parametre å leke seg med, så har Fractal audio gjort en svært god jobb med hvordan man navigerer på enheten. Det er litt vanskelig spesielt i starten, men det vil det alltid være med en så avansert enhet.

For å bare nevne eksempler, så finnes det muligheter for å endre verdier på kondensatorer, modellere at en amp har en for liten eller for stor utgangstransformator, modellere bytte av preamprør, modellere bytte av poweramprør, modellere en for hot/cold bias, endre bassrespons, høytalerresonans, "mains impedance", om ampen skal ha lite eller mye negativ feedback osv osv osv. 

Her er et sitat fra manualen:

Sitat

DYNAMIC PRESENCE – This models output transformer leakage inductance that results in a brightening of the tone when the power amp is pushed. This control is set to a default value when the model is selected corresponding to the real amp, if applicable. Increasing this value results in a brighter response as the virtual power amp is pushed.

Slike avanserte parametre finnes det MANGE av.

Så helt på slutten vil jeg ta for meg litt argumenter for og mot enheten. Alt dette vil være subjektivt, og noe jeg synes er positivt kan du mene er negativt.

Positivt

Dekker behovene til de aller fleste gitarister. Inkluderer fotbrett. Er svært liten og kompakt (Mindre enn helix). Særdeles god modellering. 512 slots for brukerkabinetter (mer enn nok). Konstant oppdateringer fra Fractal Audio med en del nyvinninger, nye amper, effekter osv. (vi er allerede på v 3.04).

Negativt

Bratt læringskurve, mange parametre som en vanlig "layman" aldri kommer til å endre på. Monochrome skjerm (seriøst, i 2016?)

 

Så helt til slutt, kan jeg vel ikke poste dette uten lydklipp, vel? Jeg synes det er så veldig mange som legger ut metall med disse enhetene, så her får dere et klipp med litt twang! Gitaren som er i bruk er CS Stratten min. Ampmodellen er en modell av Keith Urban's Tweed med matchende kabinett. starten er streit med litt delay og reverb. etter hvert får klippet mer gain, en kompressor kobles inn, og delayen går til å være mer slapbackdelay. Deretter får klippet enda mer gain med en TS808. Helt til slutt kobles Kompressoren og 808'n inn.

Her er enda et klipp. Les Paul med Suhr Aldrich mikker kobles i en modell av en JTM45. Kabinettet er en "IR mix, based on a 4x2 Marshall TV with G12M25 greenbacks" Delay kobles inn etter hvert, men starten er kun ampen med gitarvolumet skrudd ned og jeg spiller svakt. Volumet skrus opp og en "Face Fuzz" (gjett hva det er forno da) kobles inn.

 

 

Endret av Hallstein
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanon :) . Tack. Alltför lite ljudklipp på forumet. Jag stod också på väntelistan, men jag avböjde när det blev min tur. Det avgörande för mig var att Åttan bara tillåter en amp per preset. Litt ologiskt egentligen, att den inte fick två-amper-samtidigt och inga effekter, kontra en amp och ganska många effekter. Om man ska dela upp Axen i två så borde det väl bli en kräm ampdel (AX8) och en kräm effekt (FX8) del, eller? Cliffern har säkert goda grunder. Jag blir råsugen när jag ser den, gratulerar :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt, takk!  Har dere noen spørsmål eller noen ting dere kunne tenkt dere et lydklipp av, må dere bare si fra!

2 timer siden, TUFFTUFFTUFF skrev:

Kanon :) . Tack. Alltför lite ljudklipp på forumet. Jag stod också på väntelistan, men jag avböjde när det blev min tur. Det avgörande för mig var att Åttan bara tillåter en amp per preset. Litt ologiskt egentligen, att den inte fick två-amper-samtidigt och inga effekter, kontra en amp och ganska många effekter. Om man ska dela upp Axen i två så borde det väl bli en kräm ampdel (AX8) och en kräm effekt (FX8) del, eller? Cliffern har säkert goda grunder. Jag blir råsugen när jag ser den, gratulerar :) .

Det er akkurat dette jeg snakker om, at vi har forskjellige behov!  Jeg hadde en Axe FX Ultra med mulighet for 2 amper. Jeg tror det var i alt EN preset jeg brukte 2 amper samtidig på, og det var en preset hvor jeg brukte en Twin Reverb og en Dumble samtidig. 
Cliff Chase (guruen bak fractal audio) har uttalt at årsakene til de kuttene i funksjonalitet er disse: (tatt fra fractal audios wiki)

"The DSPs used in the Axe-Fx are far too costly and require exotic cooling that is not suitable for a floor application. The AX8 covers the needs of 99% of performing guitar players."

"The Axe-Fx II can run multiple instances of amps, cabs and most effects. The AX8 cannot. The processors used in the AX8 are not nearly as powerful as the processors used in the Axe-Fx II. They are also significantly less expensive."

For min del, så er muligheten for X/Y erstatteren for 2 amper. Jeg skal spille "Carry on my wayward son" på hovedinstrumenteksamen om et par uker, og her trenger jeg både cleans (vi har ingen pianist), rytme og lead. Her har jeg ordnet meg med en preset hvor jeg har:

Scene 1 : Clean. Amp er i modus X (ittno vreng) + chorus og klang.
Scene 2 : Rytme. Amp er i modus X (ittno vreng) + en TS808 i front. Tight rytmelyd.
Scene 3 : Lead. Amp er i modus Y (master at 10, ganske mye gain). Delay, reverb.

På Ultraen min måtte jeg hatt 2 separate presets, eller 2 amper jeg kunne byttet mellom. Scenes fjerner den nødvendigheten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette innlegget lærte i hvertfall meg at det kanskje er denne jeg skal gå for når jeg skal ha noe fra FAS igjen. Takk! :)

Følger AX8 samme fw-regime som storebroren nå, eller henger den fortsatt litt etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AX8 følger etter. AX8 er på quantum 3.04 ved dags dato, og Axe FX 2 er på 3.02. Årsaken er mer bugfixes på AX8 siden det er et nytt produkt.
som jeg har lagt merke til, følger AX8 hakk i hel, og AX8 vil nok få de samme oppdateringene som Axe FX 2 fremover.

@denyeverything og @lokmund . Wikien til Fractal svarer på begge deres spørsmål:

Sitat

"AX8 and Axe-Fx II share the same code base so any updates to the Axe-Fx II apply to the AX8." http://forum.fractalaudio.com/axe-fx-ii-discussion/103735-axe-fx-ii-quantum-rev-1-00-public-beta-13.html#post1241527 source]

Sitat

"The AX8 was built to a price point with quality of sound the primary consideration. It's primary use is as a live performance product. A color LCD and USB audio were not deemed pertinent for the intended application. Had those been included the price would be much higher than $1399." source

http://wiki.fractalaudio.com/axefx2/index.php?title=AX8_versus_Axe-Fx_II_XL%2B
Denne wiki-tråden svarer på de aller fleste spørsmål dere har ang. AX8 oppimot Axe FX 2 XL+

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Flott innlegg. Kjenner meg godt igjen her - har hatt AX8 i mange måneder (kunne da pensjonere AxeFX II til hjemmebruk). Utrolig fleksibel og til Livebruk er denne perfekt for meg iallefall. Har nettopp anskaffet InAir så det skal bli moro å få testa på gig imorra. Det er ikke en eneste ting jeg savner på AX8 - dette er gull for oss gitarister i 2016 !

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Flott presentasjon og klippene låter knall. Virker ut til å være en fantastisk alt-i-ett-løsning til øving hjemme, innspilling og rett i PA. Frister veldig :)

Tenker også å bruke den kun som effektbrett uten forsterker/kabinett simulering. Har dere testet dette også?
Oppleves det som om du har de "originale" pedalene. Tenker da mest på overdrive/distortion simuleringene? Vil det fungere å ha noen effekter i loop (delay, reverb) og andre i front (vreng)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Om du er intressert i å KUN bruke den som et effektbrett ville jeg anbefalt Fractal Audio's FX8 i stedet.

  • FX8: provides effects for the gigging musician who uses his own amp(s), including specific "no tone suck" support for 4CM (4 Cable Method). It provides dedicated relays (for amp channel switching and other amp functions)

Altså, FX8 har releer for ampswitching om ampen din ikke har midi, og har dyrere kretser i effektloopen, for enda bedre performance med 4CM opp imot en amp. 

AX8 er ment til å kjøres direkte i PA, og om du har noen pedaler du absolutt ikke ønsker å kvitte deg med, kan du kjøre de pedalene i effektloopen på AX8'n

Når det kommer til lyd på overdrive og distortion-effektene låter de stort sett veldig bra og autentisk. Det er stor forskjell på de pedalene som er oppdaterte (G3'd) og ikke, dog. Se hvilke Her... En annen ting er at gitarister stort sett bruker distortion-pedaler for å emulere en annen amp enn den de har... Når Axe FX'n har 200+ amper, da føler man rett og slett ikke behovet for å bruke en Plexi drive foran en AC30 eller Deluxe Reverb, når man likesågreit bare kan bytte til en patch med en "ordentlig" pleximodell.

Men for å få best resultater må du tenke litt annerledes. Om du skrur en god lyd på en amp, og du vil bare ha 4db soloboost, bruker du bare en EQ eller et filter som du kan slå av/på med en av pedalene hvor du stiller inn 4db boost i signalet. Om du vil ha litt mer mids, kan du justere dette også helt etter øret, enten med 3-band eq, 5-band eq, 10-band eq, eller med en av de mange filterene.

Vil jeg ha en OD/Distortion foran ampen, for effekten sin skyld bruker jeg stort sett FAS Boost effekten. Dette er en slags overdrive-pedal hvor du kan endre karakteristikken. Det kan være en silisiumdiode, germaniumtransistor, rør, lysdiode, flat boost etc. Etter du har valgt karakteristikk kan du justere EQ seksjonen i pedalen etter eget ønske.

På den måten kan du egentlig "emulere" enhver overdrive pedal, eller skape din egen på ett vis.

Ja, det vil definitivt fungere å ha noen effekter i loop og andre i front. Det som er spesielt med AX8/Axe FX er at du kan gjøre ting som egentlig ikke er logisk eller som ikke hadde gått an eller vært vanskelig å få til i virkeligheten. Som å kjøre en drive-pedal i effektloopen, Delay og reverb etter kabinettet, eller hva med Reverb kun på delaysignalet, som blandes 40/60 med det tørre signalet?... Mulighetene er store...

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Hallstein. Har både kjøpt og solgt i mellomtiden :)

Her er uansett min erfaring med AX8:

Å bruke AX8 direkte låter knall bra og har et hav av muligheter i forhold til routing osv. Og det er ikke vanskelig å skru god lyd ut av boksen.
Kom egentlig frem til det samme som Hallstein at man bruker veldig lite overdrive/distortion pedalene - man velger bare en annen forsterker for en annen vreng.
Anbefales om du skal bruke den til opptak og direkte i PA.

Hovedbruken min ville uansett vært å bruke det som et rent effektbrett uten amp og kabinett simulering.
Som et rent effektbrett så funker det greit, men vreng pedalene syns jeg ble for dårlig. Om jeg satte mine egne overdrive pedaler foran AX8 så ble heller ikke resultatet det samme som uten AX8. Kanskje jeg burde ha lest litt mer før jeg kjøpte og at dette er feil bruk (misbruk) av AX8 :)

Uansett så er jeg nå tilbake til Two Notes Torpedo Live med mitt trygge og kjente oppsett av effekter og amp. Så langt det jeg har vært mest fornøyd med, men alltid gøy å prøve nye ting :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.