Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal kjøpe ny recording software, hva bør jeg velge?


Sorg

Anbefalte innlegg

Er klar over at dette er et veldig subjektivt spørsmål, men tenkte uansett å få litt pros and cons fra folk her inne. Har brukt Cubase i alle år og vært fornøyd med det. Men nå har jeg heller ikke noe annet å sammenligne med da. Kjenner programmet ganske godt, men er ingen ekspert. Derfor vil det kanskje ikke være noe stort tap å lære et annet program.  

Tracker kun på hobbybasis, gitar, bass, vokal, etc. I tillegg jobber jeg litt med elektronisk musikk, programmering av trommer, etc. 

Det logiske er naturligvis å kjøpe Cubase, men tenkte å høre her inne om jeg evn burde vurdere noe annet, siden disse softwarene koster 5-6000 kr. Cubase jeg har nå fikk jeg gratis av en kamerat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker PC, men man kan vel bruke Logic der og? Har en del prosjekter som er spilt inn i Cubase fra tidligere. Vil det bli problematisk å åpne disse i annen software? Må jeg ta importere alle sporene på nytt, osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logic er bare til mac.

Om du bytter software tror jeg du må importere ett og ett spor til ny software ja. Om det er mye klipping osv må du nok bounce ut spor fra cubase for å beholde de slik de er i dag.

En kommer vel uansett langt med billigste cubaseversjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg i så tilfelle til Cubase. Det @space nevner er også helt korrekt og det vil bli mye styr og ståk hvis du skal bruke gamle prosjekter i et annet program. Er ikke noe poeng i å skifte DAW med mindre du føler at du mangler noe vesentlig i arbeidsflyten din. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4/18/2016 at 9.39, Sorg skrev:

Er klar over at dette er et veldig subjektivt spørsmål, men tenkte uansett å få litt pros and cons fra folk her inne. Har brukt Cubase i alle år og vært fornøyd med det. Men nå har jeg heller ikke noe annet å sammenligne med da. Kjenner programmet ganske godt, men er ingen ekspert. Derfor vil det kanskje ikke være noe stort tap å lære et annet program.  

Tracker kun på hobbybasis, gitar, bass, vokal, etc. I tillegg jobber jeg litt med elektronisk musikk, programmering av trommer, etc. 

Det logiske er naturligvis å kjøpe Cubase, men tenkte å høre her inne om jeg evn burde vurdere noe annet, siden disse softwarene koster 5-6000 kr. Cubase jeg har nå fikk jeg gratis av en kamerat..

Anbefaler Studio One hvis du vil ha noe annet enn Cubase. http://studioone.presonus.com/explore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i alle år brukt Cakewalk Sonar, og er veldig fornøyd med det. Det er vel sånn at både Cubase og Cakewalk regnes for å ha bedre grensesnitt for MIDI-programmering enn Pro Tools, iallfall var det sånn tidligere. Mulig det har jevnet seg ut. Jeg har ikke noe direkte sammenlikningsgrunnlag, men en venn av meg som har brukt både Cubase og Logic i mange år vurderer nå å flytte alt over til Cubase permanent fordi han liker grensesnittet og arbeidsflyten i Cubase bedre. Også er det vel sånn at et DAW-oppsett på PC blir en del billigere enn på Mac med like spesifikasjoner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i forrige innlegg, uten at jeg har prøvd "alt" på markedet.
Disse programmene er etter hvert så modne at det er viktigere at man kjenner seg igjen i metaforen, og at de er gode på de delene av dem som man bruker.

Tror ikke det er mulig for andre å si noe særlig om hva som er best for akkurat deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tåler ikke Cubase, og foretrekker Reaper, ProTools, Logic eller Digital Performer. Men det betyr ikke at det ikke er et bra verktøy - tvert i mot.

Slik jeg skjønner det har du kjennskap til Cubase fra før, og har tidligere prosjekter lagret i Cubase-format. Ergo vil et bytte av DAW føre til masse ekstraarbeid og mye tid i manualen. Cubase kjenner du godt til, og det er en super DAW. Why change a winning team?

Kanskje det holder med Cubase Artist i stedet for fullversjon? ca. 3000,- inkl. USB-dongel. Hvis du skaffer/har skaffet deg et lydkort, kanskje det fulgte med Cubase LE eller Elements? Da får du avslag i prisen for oppgradering til Artist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20.4.2016 at 13.41, PerA skrev:

Jeg tåler ikke Cubase, og foretrekker Reaper, ProTools, Logic eller Digital Performer. Men det betyr ikke at det ikke er et bra verktøy - tvert i mot.

Slik jeg skjønner det har du kjennskap til Cubase fra før, og har tidligere prosjekter lagret i Cubase-format. Ergo vil et bytte av DAW føre til masse ekstraarbeid og mye tid i manualen. Cubase kjenner du godt til, og det er en super DAW. Why change a winning team?

Kanskje det holder med Cubase Artist i stedet for fullversjon? ca. 3000,- inkl. USB-dongel. Hvis du skaffer/har skaffet deg et lydkort, kanskje det fulgte med Cubase LE eller Elements? Da får du avslag i prisen for oppgradering til Artist.

Har lydkort, men pleier bare å recorde gjennom Axe FX 2 som jeg har. Er egentlig ikke noe problem med prisen på fullversjonen, men er jo ikke noe poeng hvis det er masse der jeg ikke bruker.. Hvilken versjon bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.