Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

sg vs les paul


FInn Hjalmar

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er på jakt etter en gitar som lydmessig ligger mellom en Gibson les Paul og en Fender Stratocaster. Jeg eier begge to og trenger noe som ligger midt i mellom. Budsjettet ligger mellom 3000- 6000. Jeg har vurdert en Gibson les Paul Special 2012 med Humbuckere til 4000, en SG faded til 4000, samt en Les Paul BFG som ser vanvittig "Bad-ass ut". Har hatt en SG Special før og var fornøyd med den. Er det noen som vet noe om disse gitarene? Elle kanskje har noen tips om alternativer? jeg vil helst ha en Gibson.

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd en Gibson Firebird. P90 låter etter min mening veldig lite Fender-aktig med sin voldsomme mellomtonedominans, mens Firebird-pickuper har en litt jevnere frekvensrespons og er litt Fender-aktige, særlig i mellomposisjon. Firebird var vel også Gibsons svar på Strat/Tele/Jazzmaster. Veldig mye mer sustain enn en Stratocaster, riktignok. Men det er kanskje ikke noe problem?

Om du kan slakke på Gibson-preferansen er en annen (og etter min mening bedre) mulighet Fender 72 Thinline eller Deluxe, med sine Widerange-humbuckere. En Thinline ble løsningen for meg live, plutselig var det ikke nødvendig å skifte fra LP til Strat mellom låter. Hadde den som eneste scenegitar i mange år. Det er mye mas om at reissue-humbuckerne er AlNiCo istedenfor originalenes CuNiFe, men etter min mening låter er de nye mer brukbare originalene. Med mindre du liker ekstremt gjennomtrengende diskant.   

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I beg to differ.

Trådstarter spør om "...lydmessig ligger mellom en Gibson les Paul og en Fender Stratocaster" 

P90 Defineres ofte som  "... all the bite of a single coil with the fatness and mid-range snarl of a humbucker "

 

Der har du det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, germaniumkid skrev:

I beg to differ.

Trådstarter spør om "...lydmessig ligger mellom en Gibson les Paul og en Fender Stratocaster" 

Ja, jeg vet selvsagt veldig godt at det er den konvensjonelle oppfatningen. Men det stemmer altså ikke så godt overens med mine erfaringer. Klassiske humbuckere er topp- og bunn-dominerte, det samme er klassiske singlecoiler. Mens P90 har mye mer mellomtone, og relativt sett lite bass. Menneskeøret er som kjent mest følsomt i øvre mellomtoneregister, sånn at mye lyd her oppleves sterkere enn sterk respons i bass og diskant, hvilket øker effekten. 

Disse tre screenshotene fra Seymour Duncans EQ-profiler av sine pickuper  illustrerer poenget mitt bedre enn jeg kan gjøre i tekst. 

Skjermbilde 2016-03-01 kl. 15.18.54.png

Skjermbilde 2016-03-01 kl. 15.21.32.png

Skjermbilde 2016-03-01 kl. 15.17.09.png

Det er nettopp derfor jeg har endt opp med Jazzmaster, dens pickuper har mye av P90-følelsen uten den dramatiske mellomtoneboosten jeg synes er lite brukbar til annet enn gjennomtrengende solospill. 

Endret av Arkadian
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og jeg har spilt metal med en Telecaster. Ingen regel uten unntak. Man har jo som regel også EQ på forsterkeren. Men poenget her var vel en gitars iboende grunnlyd. Og jeg står fast på at jeg synes P90 er altfor mellomtonedominerte til å nærme seg en Stratocaster lydmessig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.