Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

sg vs les paul


FInn Hjalmar

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Metalfreak92 skrev:

Coils og Buckere kan man installere i hvilken som helst gitar, som dær igjen blir urelevant når fjøla i sæ sjøl har en egen lyd. 

Helt enig. Synes de fleste rådene her er merkelige. Han kan putte hvilke som helst pickups i hvilken som helst gitar. Men vil han virkelig oppnå en lydmessig mellomting mellom LP & Strat er scale lenghten viktigere. Når Paul Reed Smith designa gitarene sine var nettopp en mellomting mellom Gibson og Fenders lyd målsetningen. Derfor er disse det opplagte valget.

http://www.stewmac.com/How-To/Online_Resources/Learn_About_Guitar_and_Instrument_Fretting_and_Fretw/Scale_Length_Explained.html

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google Anderson Short T. Gibson scale på tele. Låter fortsatt umiskjennelig tele. 

Det er minimale lydmessige nyanseforskjeller på skalalengde. Mikker ER en viktigere lydformidler enn 25,5" vs 25" vs 24,75" 

 

EDIT: Jeg er ikke i utgangspunktet uenig med deg at man kan få en PRS til å låte stratete men sånn jeg leser det du skriver er det skalalengden som er avgjørende og det er jeg uenig i. En PRS Custom 22 vil låte annerledes enn en CE22 med bolt on lønnehals. selv om begge er 25". 

Endret av germaniumkid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, spørsmålet til trådstarter er enkelt. Han har en Strat og en LP og vil ha en ny gitar som låter midt i mellom. På grunn av scalen er PRS opplagt et bedre utgangspunkt enn både Fender og Gibson om en mellomting av de to er det han ønsker. For en mellomting er akkurat det PRS forsøker være. Så får han heller bytte pickups om han ikke er 100% fornøyd.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en Blacktop Jaguar som jeg putta humbucker-sized P90 i. Det vil jeg absolutt omtale som en mellomting mellom strat og LP, selv om den hadde enda kortere skala enn LP igjen.

Hadde også en LP Special doublecut med P90. Mer beefy enn Jaguaren, men også en god mellomting.

Uansett, hadde det vært opp til meg ville jeg gått for noe Fender-ish med P90.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En SG med P90er er i alle fall en fantastisk gitar som fikser både Luther Perkins og Tommy Iommi så lenge den som spiller vet hva han går for. Ville vært mitt valg som gitar nr 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har sikkert mer enn en gitar:)

Når det gjelder gammal Sabbath, så brukte han SG med P90 på ca. de fire første,

før han gikk over til custombygde gitarer fra John Birch og Jay Dee.

Da fikk han også custom pickups laget til disse som jeg tror var veldig hotte bøkkere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle vært "Tony" ja. Sg med p90 er en særdeles brukandes gitar, og burde passe godt til trådstarters ønskemål. Det største problemet med p90ér er at de støyer fælt, noe jeg tipper kan ha vært problematisk for Sabbath. 

Leste et intervju med Iommi for noen år siden der han sa at han hadde rundt 30 akustiske gitarer liggende rundt i huset som han ikke brukte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.