Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Alternativ til les paul?


btk

Anbefalte innlegg

Hei gitarvenner!

Har alltid hatt les paul og vært fornøyd med det. Lurer på å oppgradere fra min studio. Ønsker noe som låter bra(blues/rock/heavy),liker burstbuckers.Må være lettspilt med lav action og hals som er litt fet, som Gibson 50`s rounded eller helst asymetrical.

Har letet en del på nett etter les paul standard, traditional m.m og ser at det er en del gitarmerker jeg kjenner lite til, eks. music man, ibanez, schecter m.m

Nesten umulig å finne noe i butikker å prøve, spesielt det med hals og action er viktig for meg. Disse gitarene er mye rimeligere enn Gibsons og jeg lurer på om ikke det finnes noen gode gitarer rimeligere jeg ikke vet om. Noen som har erfaringer/råd å dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yamaha SG, ferdig snakka.

Har selv eid to (og eier fortsatt en) vintage Yamaha SG2000 - Finnes nyere modeller men de er svindyre.

Se om du får tak i en brukt SG1000 eller SG2000, er du heldig får du de dritbillige (kjøpte begge mine for rundt 5.000,-) og de knuser det meste av Gibson Les Paul's jeg har prøvd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yamaha SG, ferdig snakka.

Har selv eid to (og eier fortsatt en) vintage Yamaha SG2000 - Finnes nyere modeller men de er svindyre.

Se om du får tak i en brukt SG1000 eller SG2000, er du heldig får du de dritbillige (kjøpte begge mine for rundt 5.000,-) og de knuser det meste av Gibson Les Paul's jeg har prøvd.

Har en 1980 SG1000 på vei inn som en del av en trade faktisk. Mulig at den går rett videre da jeg er ganske godt dekka på mahogni og humbucker området. Tviler på at jeg lar den gå for 5000 men...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 1980 SG1000 på vei inn som en del av en trade faktisk. Mulig at den går rett videre da jeg er ganske godt dekka på mahogni og humbucker området. Tviler på at jeg lar den gå for 5000 men...

Absolutt verdt mer, men er man heldig så er 5000,- en knallpris. Selv fikk jeg en '78 SG2000 og en '83 SBG2000 for 5000,- per. Solgte sistnevnte for rundt en 10.000,- for noen år tilbake.

Finner noen billige på eBay og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter selvsagt forslaget om Yamaha SG. Det trenger ikke være en 1000, 2000 eller 3000. SG700 gjør mye det samme som en 1000 og både 600 og 800 er gode gitarer. På de to sistnevnte kan og bør man vurdere pickupbytte, men ellers er det ikke mye å utsette på disse gitarene. Har Seymore Duncan Jazz Sh2 i min 600. Låter veldig bra.

Det er ikke så ofte Yamaha SGer dukker opp her hjemme, men det pleier å være en del på ebay til helt overkommelige priser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er halsen på Yamaha? Mener å ha hørt (jada, "hørt" ikke "prøvd") at de er ganske tynne?

Tynn? Hah, ånei - De to jeg har hatt/har er det nå bra tykkelse på altså - Men selv er jeg vandt til å spille på halser som er ekstremt skinny - Men de er gode og komfortable de altså. Skikkelig treverk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenligning av Gibson Les Paul og Yamaha SG.

Fy og fy! Fikk enorm GAS på Yamahaen.

Ellers er Godingitarer et alternativ. USA-produsert og man får de nesten kastet etter en på bruktmarkedet selv om det er gode gitarer. Ligger en på finn nå til 2500. Skal godt gjøres å få bedre gitar for pengene. Ulempen er selvsagt at annenhåndsprisen er lav.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke aller værst en del av Hamer gitarene heller. Ser ut som det er ok priser på noen av dem. Ikke noen personlig erfaring men de fikk mye skryt for noen år tilbake.

Hadde iallefall en Hamer Korina Special Jr, den eneste gitaren av de 15+++ jeg har solgt som jeg angrer på. P90- pickups dog, men liker det mye bedre enn feks burstbuckere.

http://www.hamerguitars.com/?fa=detail&mid=1448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.