Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Alternativ til les paul?


btk

Anbefalte innlegg

Santana er nok mest kjent ja. Ellers har man Frank Gambale, John McGeoch fra Siouxsie and the Banshees og begge gitaristene i Big Country.

Det er også opp til flere norske Black Metalgitarister som har vært innom disse SGene. Blant annet et par i Gorgoroth.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Santana er nok mest kjent ja. Ellers har man Frank Gambale, John McGeoch fra Siouxsie and the Banshees og begge gitaristene i Big Country.

Det er også opp til flere norske Black Metalgitarister som har vært innom disse SGene. Blant annet et par i Gorgoroth.

Kjenner du til modellen SG1802? De ser raffe ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, brukte ikke Santana en iallefall? Og Al diMeola har vel vært borti en. Samme med Bob Marley og duden fra Roxy Music. Vet ikke om noen av dem er mojo nok da, og gitaren er jo fremdeles ikke laget i USA. :o

Husker Santana brukte en ja. Men det var vel etter Gibson SG, Gibson Les Paul og Gibson L6, og før PRS?

Og er det Yamaha gitaren han har spilt de mest legendariske gitar-riffene og soloene sine på?

Så er det en legendarisk gitar i forhold til en Les Paul, og er det egentlig den mest legendariske gitaren Santana brukte?

Ellers har jeg tre gitarer laget i Japan jeg er veldig fornøyd med,

og Yamaha lager fine motorsykler, båtmotorer, saksofoner, gitarer og mye annet av overraskende fin kvalitet.

Men det var det om en Yamaha SG2000 var legendarisk i forhold til en Gibson Les Paul da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner du til modellen SG1802? De ser raffe ut.

Har testa et par av disse SG18xx modellene, blant annet en Goldtop med P90 og en sunburst med vanlige humbuckers.

Det jeg ble skuffa på av de nye kontra f.eks SG1000 og SG2000 (eller forsåvidt SBG modellene) var at de ikke hadde coil-tapping og ei heller sustain-blokka som de gode gamle modellene har.

Virka veldig tamme syntes jeg, og en pris som er helt idiot (lå vel på 28.000-ish).

Selv kjøpte jeg begge mine for rundt 5k, men den lengre oppe her til 11k er ikke dum heller. Samme summen jeg solgte min ene, som jeg da kjøpte for 5 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være så beskjeden av meg å ramse opp de gitarmodeller jeg ser på som legendariske, i tilfeldig rekkefølge.

Les Paul

SG (for å drepe all mulig forvirring - Gibson SG)

Flying V

Explorer

ES335

Stratocaster

Telecaster

Danelectro DC59

Rickenbacker 330

Stopper der i første omgang. Feel free til å knytte gigantiske populærkulturelle personligheter til hver og en av de nevnte modellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut Burny,Greco og Tokai. Mye fett!

Må få lov til å nevne Bacchus og Navigator inn her. Stort sett et hakk opp fra de ovennevnte er mitt inntrykk kanskje bortsett fra de aller beste fra 80-tallet.

I tillegg Orvilly by Gibson og Epiphone Japan/Elitist og Edwards.

Alternativer til Gibson Les Pauls om fremdeles ser ut som Les Paul.

Endret av extol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være så beskjeden av meg å ramse opp de gitarmodeller jeg ser på som legendariske, i tilfeldig rekkefølge. Les Paul SG (for å drepe all mulig forvirring - Gibson SG) Flying V Explorer ES335 Stratocaster Telecaster Danelectro DC59 Rickenbacker 330 Stopper der i første omgang. Feel free til å knytte gigantiske populærkulturelle personligheter til hver og en av de nevnte modellene.

Det var godt du skrev "tilfeldig rekkefølge" ja. En oppramsing av "legendariske" gitarer som begynner med noe annet enn Telecaster, må jo ansees som på grensa til historieløs .. :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen hoste opp en brukbar definisjon av begrepet "legendarisk?

Tror ikke det blir heeelt riktig å omtale døde gjenstander som legendariske, men hva vet jeg..?

Innenfor rammene "gitar som har blitt fremvist på scenen gjennom populærmusikkhistorien" er "legendarisk" for meg en gitarmodell som ses på som ikonisk i kraft av at store gitarister/musikere har blir assosiert med denne gitaren. Gitarmodellen er større enn gitaristen. Ikke omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være så beskjeden av meg å ramse opp de gitarmodeller jeg ser på som legendariske, i tilfeldig rekkefølge. Les Paul SG (for å drepe all mulig forvirring - Gibson SG) Flying V Explorer ES335 Stratocaster Telecaster Danelectro DC59 Rickenbacker 330 Stopper der i første omgang. Feel free til å knytte gigantiske populærkulturelle personligheter til hver og en av de nevnte modellene.

Det var godt du skrev "tilfeldig rekkefølge" ja. En oppramsing av "legendariske" gitarer som begynner med noe annet enn Telecaster, må jo ansees som på grensa til historieløs .. :D

Begynte med "Les Paul" da det står i trådtittelen. Fortsatte like greit med G-modellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste ikke at Al Di Meola har brukt sånne, men om det er riktig er det mer enn mojo nok for meg i hvert fall. Kule gitarer er det uansett, har ofte hatt lyst på en slik en.

Edit: svarte på en post av EA, som nå ligger et stykke tilbake i tid... Pga brukerfeil så det for meg et øyeblikk ut som om det var den siste posten. Beklager om dette kom helt ut av sammenhengen.

Endret av denyeverything
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.