Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jeg bygger en akustisk Stratocaster men 13,4 cm tykk


Rottenikken

Anbefalte innlegg

Jeg synest ikke så mye om gitaren, men pluss for pågangsmot og gjennomføring på noe du ikke har for mye kunnskap om :)

Jeg synest ikke så mye om gitaren, men pluss for pågangsmot og gjennomføring på noe du ikke har for mye kunnskap om :)

Jeg synest ikke så mye om gitaren, men pluss for pågangsmot og gjennomføring på noe du ikke har for mye kunnskap om :)

Har for mye kunnskap om,hehehe. Nei jeg hadde ikke kunnskap om gitarbygging i det hele tatt. Jeg visste bare to ting og det var at hvis man dampet treverk så kunne man bøye det og det andre var at jeg har medfødt talent for snekring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal kjøpe en pickup fra Hongkong med 5 bånds equlizier LEDdisplay og både Jack og XLR output. Jeg har også en XLR inngang på forsterkeren min. Da kan jeg kjøre balansert. Den er god å ha nå for den forsterkeren er beregnet kun til aukustisk. 40watt skulle holde lenge det for meg. Jeg lager en ny tråd med link til YouTube når jeg har filmet gitaren i live. Men det blir til jul for forsterkeren står hos mine foreldre i Norge. Selv bor jeg i Nederland og jeg får forsterkeren til jul når mor og far tar den med. Da blir det YouTube video. Jeg har flere youtube videoer av meg men det er bare keyboard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er litt typen til å stifte fast buksa i hoftene dine hvis den er for stor, er du ikke? :D

Syntes det er gøy å følge med på denne, men noe medfødt talent er kanskje å ta i. Bedre har den blitt, det er det ingen tvil om. Gleder meg til youtube-klipp! :)

Jeg var kanskje ikke så heldig med snekringen av gitaren som de lekre møbelakvariene som jeg har laget, så jeg har et medfødt talent for snekring faktisk. Men her hadde jeg ingen mål å gå etter. Allt annet lager jeg en tegning med mål først. Derfor ikke så vellykket som møbelakvariene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tenke at en akustisk gitar skal snekres sammen er vel kanskje der hvor det hele begynte å gå galt? :P

Syntes ikke det er noe galt med målene dine, men utførelsen er slurvete på sitt beste. Du har jo ikke giddet å runde av hjørnene rundt hornene engang, de er polygonske. Det øverste hornet ser ut som pappmache. Pålimt bro. Spiker fremfør lim. Listen er lang. Syntes som sagt at det er gøy å følge med på denne, men det er ikke grunnet i høye estetiske forventninger.

Endret av UglyCasanova
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rottenikken, jeg må først av alt si at jeg sjelden har sett noen med slikt pågangsmot som du har vist med dette prosjektet. Du skal ha all ære for hva du har gitt deg ut på og for at du har delt det med oss andre på forumet. At prosjektet har en del mangler og kanskje ikke ble helt som forventet, får du skrive inn på erfaringskontoen. Man skal nok ikke kimse av at de som bygger gitarer, høster av flere hundre års erfaringer. Du har i alle fall gitt både meg og mange andre her masse moro og inspirasjon ved å vise et pågangsmot jeg neppe har sett maken til. Du har faktisk gitt meg også mot til å prøve meg på gitarbygging. Jeg følger nok et mer tradisjonelt og safere opplegg. Da jeg holder på med en Telecaster bygget på originaltegninger fra Fender. Jeg venter, som mange andre spent på å få et videoklipp for å høre hvordan det lyder. Stå på.

hilsen Jens

PS. Vet ikke om du kjenner bakgrunnen for og hvorfor du kaller deg Rottenikken, men da jeg vokste opp på 50-tallet ble vi skremt med at om vi ikke kom hjem til avtalt tid, ville Rottenikken komme å ta oss :ninja: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker dere alle for support gjennom dette prosjektet. Jeg hadde aldri fullført uten supporter deres. Dette må jeg virkelig takke dere alle for. Men en ting vil jeg si til dere alle. En ting som ikke er utprøvd før, kan man ikke si at vil låte dårlig, feks Floyd Rose på kassegitar. Det er nydelig klang i denne gitaren selv om det er Floyd Rose. Lært gjennom flere hundre års erfaring, sier du. Tenk over dette. Er Floyd Rose en flere hundre år gammel oppfinnelse? Tremolo, ok det går ikke, men som hardtail er jeg helt uenig det som gitarbyggere sier om kassegitar og Floyd Rose. Hvis en gitarbygger sier at det vil låte dårlig så henvis til meg og si: "har du prøvd det selv, da? ". Da får du med sikkerhet svaret nei. Floyd Rose er meget å anbefale, og jeg mener, at hvis man ikke prøver så får man ikke svaret. Et svar i teori er ikke det samme som svar etter å ha prøvd. Jeg kaller meg Rottenikken fordi jeg bruker det til så mye, og mange forum, Facebook etc, som brukernavn. Derfor er det lett å huske. Jeg så Basil mus og syntes Rottenikken låt kult som et anonymt NAV for en del år siden. Men igjen: Takk for all support, jeg hadde aldri klart det uten dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere skal få et lydklipp i dag men den vil låte litt tynt pga elgitar strenger. Men det skal fikses elektronisk med pickup jeg har kjøpt fra Hog kong. Jeg har elgitarstrenger på stålstrengeren min, som er en meget dyr og lekker gitar så jeg kan sammenligne lyden med den og si om lyden er god. Når picups er montert (aukustisk pickups) så får dere nytt lydklipp med equlizier på full bass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.