Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jeg bygger en akustisk Stratocaster men 13,4 cm tykk


Rottenikken

Anbefalte innlegg

Rottenikken, det skal være med tidels milllimeterpresisjon samme lengde fra broen til det 12. båndet som det er fra sadel til det 12. båndet. Stemmer ikke disse to målene overens, blir det umulig å intonere gitaren uansett hvor mye man stemmer strengene.
Når man bygger/setter sammen en gitar, er det uhyre viktig å få disse målene helt riktige.
Det å måle lengden på halsen har ingen hensikt. Her er poenget at du må ha plassert Floyden på helt riktig sted for at gitaren skal kunne spille rent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir litt vanskelig :P

Jeg bare lurte på om det er like langt fra nøtten til 12. bånd som det er fra broen til 12. bånd. Hvis det er stor forskjell vil tonen på hvert enkelt bånd være i feil tone, fra pittelitt til veldig mye avhengig av hvor på halsen du spiller. Litt slingringsmonn (les: fra 1mm og ned) mellom bro og nøtt er jo greit, for det kan intoneres siden, men hvis det er for mye så er det ikke så mye en får gjort. Prøver bare å eliminere mulige grunner til at den er sur :)

Edit: der var Castor kjappere på avtrekkeren. Så ja, hør på han.

Endret av UglyCasanova
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 32,5 fra 12 bånd og opp til oversadel og 31cm fra 12 og ned til stolen. Dette her var langt utenfor kunnskap jeg har om gitarer. Jeg har en herlig annen Strat jeg har bygget (kjøpt deler og montert) og det er heller ikke helt likt opp og ned der, den er ren elgitar, men jeg likevel gi et lydklipp hvis jeg gir det unplugged uten forsterker? Dette er jo ikke aukustisk forum med hør likevel på lyden. Vel jeg gir lydklipp som er aukustisk.

capturedvideo.MOV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er så mye avvik som du oppgir, blir nok dette ikke noen gog gitar, uansett hvor dyre deler du setter på den. Grunnen er enkel, det går ikke an å få den til å spille rent. Det å "intonere vekk" over en centimeter tror jeg ikke går. Jeg må innrømme at jeg aldri har prøvd, da jeg ikke har satt fingrene på en gitar som har Floyden plassert såpass feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg målte på en av mine Floyd Rose gitarer nå. Den har 32.5 cm fra nut til 12. bånd.

Så er det også 32.5 cm fra 12. bånd til sadelen for D og tynn E streng. De 4 andre strengene har noe lengre avstand, men bar snakk om 4 mm ekstra lengde på tykk E og G, de har lengst avstand.

Og det er nok ikke mulig å justere hver streng mer enn 7-8 mm, så da blir det vanskelig hvis ikke D og tynn E er justert lengst mulig frem....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja. Jeg er nå fornøyd likevel for at jeg fullførte. Noen sier at jeg har slurvet og ikke giddet å gjøre kantene rette. da må jeg bare spørre. Har noen av dere bygget en gitar av 3mm kryssfiner kjøpt på trelastvarehandel..... Ikke det, nei. Da vet dere heller ikke hvor vanskelig det er å bearbeide for en som har bare den ene kunnskapen at man kan bøye treverk ved å dampe det. Hvis dere visste hvor mye jeg har strevd med kantene. Jeg har jobbet meg gal. (og jobbet kona gal også, hehehe) Jeg tipper at jeg har brukt ca 70 timer på gitaren. At jeg har jobbet med å få runde hjørner - det skal jeg love at hat tatt mange arbeidtimer. Det er bare umulig å lage en ød nok gitar i 3mm kryssfiner uten masse kunnskap. At jeg ikke jar "giddet". Dere vet ikke hvor mye jeg har tenkt og strevd med dette. At dette er slurv, nei. For å si det enkelt - jeg kan ikke bedre. Det er forskjell på tegningen til en 4 år gammel gutt og en kunstmaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne sett et nærbilde av Floyden, tatt rett ovenfra, og med mål på avstanden fra 12. bånd til sadelen som tynn E-streng hviler på.

Da kan vi si om det er mulig å justere dette inn uten å flytte Floyden eller halsen..

Og at den ikke har runde hjørner og perfekt finish synes jeg er helt ok! Du har gjort ditt beste. Kanskje du har lært masse underveis sånn at vi kan glede oss til neste prosjekt en gang?

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja. Jeg er nå fornøyd likevel for at jeg fullførte. Noen sier at jeg har slurvet og ikke giddet å gjøre kantene rette. da må jeg bare spørre. Har noen av dere bygget en gitar av 3mm kryssfiner kjøpt på trelastvarehandel..... Ikke det, nei. Da vet dere heller ikke hvor vanskelig det er å bearbeide for en som har bare den ene kunnskapen at man kan bøye treverk ved å dampe det. Hvis dere visste hvor mye jeg har strevd med kantene. Jeg har jobbet meg gal. (og jobbet kona gal også, hehehe) Jeg tipper at jeg har brukt ca 70 timer på gitaren. At jeg har jobbet med å få runde hjørner - det skal jeg love at hat tatt mange arbeidtimer. Det er bare umulig å lage en ød nok gitar i 3mm kryssfiner uten masse kunnskap. At jeg ikke jar "giddet". Dere vet ikke hvor mye jeg har tenkt og strevd med dette. At dette er slurv, nei. For å si det enkelt - jeg kan ikke bedre. Det er forskjell på tegningen til en 4 år gammel gutt og en kunstmaler.

Her sikter du vel til meg blant annet. For det første ville jeg aldri valgt 3mm kryssfiner, rett og slett fordi det høres ut som en dårlig idé. Men at du hadde baller og pågangsmot til å virkelig gå inn for det skal du ha all respekt for. Det har vært gøy å følge med på utviklingen, selv om det var med skrekkblandet fryd. Akkurat at du ikke hadde fått med deg at det skulle være lik lengde mellom sadel/nøtt og 12. bånd syntes jeg var kjipt. Det er vanskelig, om ikke sagt umulig, å rette opp i. Analogien til 4-åringen er forsåvidt grei, det er viktig å ha det moro og eksperimentere. Jeg er selv utrolig redd for å gjøre noe galt, så da jeg bygget (les; skrudde sammen) min gitar søkte jeg opp hver eneste lille detalj. Å lære av å feile er det ikke noe galt med, men det er synd når enkelte av "feilene" (dumt å kalle noe feil når det er såpass eksperimentelt) kunne ha vært unngått ved et par google-søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne sett et nærbilde av Floyden, tatt rett ovenfra, og med mål på avstanden fra 12. bånd til sadelen som tynn E-streng hviler på.

Da kan vi si om det er mulig å justere dette inn uten å flytte Floyden eller halsen..

Og at den ikke har runde hjørner og perfekt finish synes jeg er helt ok! Du har gjort ditt beste. Kanskje du har lært masse underveis sånn at vi kan glede oss til neste prosjekt en gang?

Hvis jeg prøver et projekt til med aukustisk gitar så er det det samme som om ber jeg kona mi drepe meg. Men motere elgitarer får jeg lov til. Jeg har en strat USA kropp forberedt for den originale Floyd rose liggende. Jeg får se i framtiden om jeg gjør noe med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.