Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

20,50,100 riff in one take-Hva bruker de?


Siss29

Anbefalte innlegg

Her på forumet er det ingen som får lov til å gjøre narr av andre.

Det er jo slik at etter hvert som man spiller, så blir begrepet "mye vil ha mer" veldig tydelig.

Problemet ditt hvis det er et mål å lage en video, unngå ved å stoppe, skifte patch, og så redigere sammen videoen etterpå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør deg selv om du egentlig trenger det. Jeg ville sagt: Nei :)

Trenger du 8 forskjellige gitarer? :P Skifter du gitar for hvert riff kanskje :lol:

Her på forumet er det ingen som får lov til å gjøre narr av andre.

Det er jo slik at etter hvert som man spiller, så blir begrepet "mye vil ha mer" veldig tydelig.

Problemet ditt hvis det er et mål å lage en video, unngå ved å stoppe, skifte patch, og så redigere sammen videoen etterpå.

Jada, kjenner til det problemet der. Man blir sittende like mye å sikle på nytt utstyr som å spille :blush: Gjelder de fleste hobbyer det. Har opplevd det både med foto og søm også :rolleyes:

Først var jeg mest fokusert på å lære GNR låter, og da var jo ikke behovet større enn å kunne skifte mellom presets for feks rytme og solospill. Men så fant jeg vel ut etterhvert at det kunne vært moro å kunne litt flere forskjellige riff i forskjellige sjangre. (Fordi jeg fant en youtubeside med litt greie riff og lærevideoer) Litt kult å kunne vise fram ved å spille de etter hverandre slik som de gjør på disse Youtubevideoene. Altså å lære seg å omstille seg fra ett riff til ett annet, en sjanger til en annen osv med fine overganger. Litt kulere når man skal vise fram hva man har lært at man slipper å styre og stille på forsterkeren for hvert riff.

Men foreløpig blir det vel til at jeg lagrer presets for alle riffene jeg har lyst å lære meg på ampen i en bestemt rekkefølge og øver meg på de forskjellige riffene til de.(Ved å skru på ampen mellom riffene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, trenger ikke akkurat alle gitarene nei...

Hobbyer blir fort dyre. Jeg prøver å holde pengebruken på et fornuftig nivå, og kjøper nesten alt brukt for å minimere tapet ved salg.

Ang x riff etter hverandre, er det mye du får gjort med lyden med det utstyret du har. Bytt mellom pickuper, hvor hardt du spiller, hvor på strengen du bruker plekteret osv. Har du ikke noen bokser også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kompis som lager musikk, han bruker en micc på en kassegitar, og lar programvare håndtere resten. Tipper det kan være en metode for å ta opp mange spor i ett. En Mustang kan for så vidt jeg vet fungere som en usb opptaker. Trenger bare noe software, som både leveres med Mustangen, og gratis software som Audacity kan også brukes, om du ønsker det. :)

Siss, jeg er akkurat like mye en amatør som deg, men har prøvd bruttern's Mustang 1, (Selv har jeg en roland cube 15x). Mustangen er en veldig fin forsterker, som etter som jeg forstår, både har noen greie pedal effekter innebygd, og som man godt kan sette pedaler foran. Har prøvd en Boss "Overdrive / Distortion", og den ga en veldig fin effekt. Må si jeg likte en god del av dens muligheter. Den har bare veldig dårlig dokumentasjon, men fant noen gullkorn, som at den kan simulere Orange amps (brukt f.eks av Slipknot), og Hiwatt (tenk David Gilmour fra Pink Floyd). Den har veldig mye mere muligheter enn det som er opplagt fra første øyesyn, og selv da, høres den bra nok til ordentlige spillejobber. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La inn ett innlegg om det Mustangen og muligheten for å gjøre dette der og. Der var det noen som varierte litt mer ved å ha to faste presets og så variere de med ett par forskjellige pedaler. Blant annet en overdrive pedal. Men uerfaren som jeg er, så kan jeg ikke høre hva de enkelte artistene bruker, så dermed er det heller ikke så enkelt å vite hva man eventuelt skulle trenge? (Men så legger jeg heller ikke skjul på at jeg er helt blank på det meste) Dermed tenkte jeg kanskje at det sikkert var mange av dere litt mer erfarne gitarister, som har prøvd ett eller flere av riffene under, og vet hva slags effekter som blir brukt (clean, overdrive, distortion osv) og som ville hjelpe en stakkars uerfaren dame på vei :P

Hva slags to grunnpresets ville dere valgt, og hvilken type pedaler for å få til flest mulig av disse riffene? (Helst færrest mulig pedaler)

Eric Clapton – Wonderful Tonight

Gary Moore – Still got the Blues

Eric Clapton – Cocaine

Eric Clapton – Leyla

Aerosmith – Walk this Way

Survivor – Eye of a tiger

Deep Purple – Smoke on the Water

AC/DC – Back in Black

The Rolling Stones – Satisfaction

Soundtrack – James Bond

Lenny Kravitz – Are You gonna og my way

Boney M – Daddy Cool

Ozzy Ozbourne – Crazy Train

Michael Jackson – Beat it

Bob Marley – I shot the Sheriff

Ritchie Valens – La Bamba

Metallica – Enter Sandman

Led Zeppelin – Stairway to heaven

Van Morrison – Brown Eyed girl

Santana – Smooth

Steve Miller Band – The Joker

(Youtubesiden jeg har funnet riff og tabs på er forresten her)

Endret av Siss29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis du er ute etter et utall antall patcher som du kjapt kan skifte mellom, trenger du et multieffektbrett. Hvor god lyd det har, og hvor mye "cred" det har avhenger stort sett av prisen. Jo høyere pris, jo mere cred blant andre, (bortsett fra korksniffere som stempler denslags utstyr som rask for ignoranter og plebeiere uansett), og jo bedre lyd vil du få. Stort sett. Velg fra brett til et par hundringser brukt fra Behringer, til relativt dyre saker. Det er bare å spare!

Uansett hva du velger, vil jeg tro du kommer opp i situasjoner der disse brettene ikke vil gjøre akkurat det du ønsker. Alle har sine begrensninger, og ingen kan gjøre "alt"

Nå regner jeg med at du skjønner at jeg ikke har dyptpløyende kunnskap om samtilige muliteffektbrett på markedet, og at jeg har full oversikt. Jeg uttaler meg her på generelt grunnlag.
Stort sett er det slik at disse brettene har mange flere muligheter enn det man trenger. Fabrikklydene er gjerne litt for "fete", de låter fint på jenterommet, men sammen med andre er de rett og slett litt for mye av det gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Jeg har en Peavey Valveking røramp. men plutselig virker ingen knapper, hverken volum eller tone kontroller. Men det er fortsatt lyd i den? Hva er feil? noen tips fra dere mottaes med takk. mvh Jan .  
    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.