Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

drop d tuning ikke dypt nok


pleym

Anbefalte innlegg

Mitt inntrykk er at "Scooped mids" er credoet innen metallgitarisme. Og har du ikke mer enn 3-4 EQ-bånd på ampen, så betyr det at bass og diskant er skrudd høyere enn mellomtonen.

For 15 år siden ja. Nå er det 666 som gjelder. 6 på bass mid og treble og tubescreamer med full peising i front

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluehode beat me to it.

Enten man vil eller ei så er det djent som står i spissen for metallbevegelsen om dag, i allefall om man titter over pytten.

Der er det en helt annen EQ som blir nevnt av noen her, for ikke å snakke om at gain er skrudd betraktelig ned.

Sikkert ikke dumt å sjekke ut litt nyere ting enn det som var hipt for, som sagt, 15 år siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har personlig ikke vært vitne til scooping av mids mer enn to ganger siste 3 årene, fordelt på nærmere 100 konserter som musiker og tilskuer (hva metall gjelder).
Det er for lengst ganske utbredt at mindre gain, mer mids og en OD-boost i front gir langt bedre cut i mix og definisjon i livesammenheng, samt gir bedre plass til bass og andre instrumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uansett: har du trebånds EQ, skrudd 666, så har du uansett ikke redusert bassen, og da blir det stadig mindre plass til bassen i frekvensspekteret når gitaristene stapper på basstrenger til 8 totalt. Kanskje 4 strenger holder for bass fortsatt, bare stemt i dyp ADGC. ;)

Om jeg regner riktig har du da bass nede i 27.5Hz, og fortsatt har du bare to strenger som går dypere enn gitaristens.

Greit for meg. Gitargutta i bandet vårt spiller på 6 strenger i vanlig standardstemming, og jeg koser meg med mine 4. Om de begynner å rote med dypere strenger, så kan du banne på at jeg går motsatt vei og skaffer en bass VI. (nesten rart det ikke er laget metalvariant av den med Floyd og EMGs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du klarer fint å få en gitar med Floyd ned i C, og kanskje også B med tjukke nok strenger, men du vil vanligvis ikke klare å få intonert tjukkeste streng riktig. På de fleste Floyd-gitarer går grensa på 011. Noen få gitarer klarer å intonere med 012. Skal du ned i B mener jeg du bør ha 013, og det går ikke. Men du kommer ned til C med 012, og det er også ganske dypt :) Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Tull. Rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uansett: har du trebånds EQ, skrudd 666, så har du uansett ikke redusert bassen, og da blir det stadig mindre plass til bassen i frekvensspekteret når gitaristene stapper på basstrenger til 8 totalt. Kanskje 4 strenger holder for bass fortsatt, bare stemt i dyp ADGC. ;)

Om jeg regner riktig har du da bass nede i 27.5Hz, og fortsatt har du bare to strenger som går dypere enn gitaristens.

Greit for meg. Gitargutta i bandet vårt spiller på 6 strenger i vanlig standardstemming, og jeg koser meg med mine 4. Om de begynner å rote med dypere strenger, så kan du banne på at jeg går motsatt vei og skaffer en bass VI. (nesten rart det ikke er laget metalvariant av den med Floyd og EMGs)

Det er det. jeg har en, men med fast stol og vanlige buckere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.