Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

drop d tuning ikke dypt nok


pleym

Anbefalte innlegg

Det er jo en spennende påstand.

E1 (som er dypeste tone på en konvensjonell bass) har en grunntone på 41.2 Hz. Tilsvarende har en konvensjonell, standard 6-strengs gitar en E2 som dypeste tone, altså 82.41 Hz.

Dersom gitaren hipasses fra 90Hz eller sågar høyere, så gir det knapt mening å hekte på strenger som går dypere. Drop D (D2) går ned til 73.4 Hz, og en 7-strenger stemt BEADGBD (evt HEADGHD for norsk tonenotasjon) vil ha dypeste grunntone (B/H) på 61.4Hz.

Dersom det altså hipasses ved 90+Hz, så ser jeg virkelig ikke poenget.

Tar utgangspunkt i dette for å få deg til å forstå det jeg mener, og hvorfor en bassgitar aldri vil kunne konkurrere med en nedstemt elgitar.

Jeg highpasser konsekvent 8-strengeren min ved 90 hz for å rydde plass til bassgitaren. Grunnen til at jeg bruker en gitar stemt i F# er på grunn av klangfargen, ikke tonehøyden. Du skaper deg såpass mye på dette feltet at jeg føler for å fore deg det med teskje. Derfor er enhver highpassing og lowpassing av instrumenter ikke noe som trenger å ta utgangspunkt i tonehøyden.

To eksempler:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/39845128/Lead%20300hz.mp3 Denne leadsnutten som dere sikkert kjenner har 293hz som sin laveste tonehøyde (D4). Først er den ikke highpasset, deretter highpasset ved 300. Burde man ikke automatisk highpasse den ved 300 siden det ikke er noe under? Det avhenger av miks og lydbilde. Dette ser jeg at du forstår, så derfor er det utrolig rart for meg at du ikke forstår det følgende:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/39845128/Rytme%20100hz.mp3 Her har jeg en gitar stemt i standard med laveste tone som E2, 82hz. Den er først ikke highpasset, men når bassen kommer inn er den highpasset ved 100 hz, hvorfor da ikke bruke et instrument med dypere tonehøyde for å bevare denne klangfargen man liker i en vrengt gitar? https://myspace.com/inaugmentedr0x/music/songs In Omni III er F# på sitt dypeste, med bass i unison. Bassen høres jo kjempegodt, og klangfargene passer godt sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg kan si følgende:

In Omni III - Kul musikk. Jeg kan ikke si noe om hva en nedstemt gitar/7-8-9-strenger ville tilført her uten å sammenligne med og uten. Jeg synes ikke det er like tydelig som du synes hva som er bass og hva som er gitar her, men miksen er ryddig og fin, den.

Leadsnutten med D4 som laveste grunntone: Denne er etter min mening kanskje den mest interessante. Her er det jo åpenbart frekvensinnhold under grunntonen. Disse befinner seg hovedsaklig i anslagene på strengene og akkurat tilstedeværelsen av anslag vil det være uansett. Dette er nærmest som rytmisk perkusjon å regne, og er helt klart en del av lydbildet. Fordi disse anslagene er relativt korte (jeg tror de låter lenger fordi man har noe romklang i opptaket), så vil de bidra mer til rytmisk dynamikk enn til det tonale. Det er klart at man mister noe ved å filtrere vekk dette. Det er heller ikke nødvendig å ha nedstemt gitar/7-8-9 strenger for å oppnå denne anslagslyden.

Den rytmiske metal-snutten der bassen kommer inn etterhvert: Her er det anslag så det holder. Det er tørrere (mindre romklang) enn i forrige snutt. Jeg ser fortsatt ikke helt hva dette opptaket har med nedstemt/7-8-9-strengs gitarer å gjøre, for om jeg har skjønt det rett, så er dette innspilt med en standard gitar.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva man syns om det det tekniske, hvor mye tall og teori man bruker på dette - så er det uansett sluttresultatet og bruken som teller.

Liker man det man hører, så er det det som teller til slutt.. Bare å pøse på med de strengene, de filtrene og effektene man vil. Det er øret som hører lyden, ikke tallene på papiret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.