Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

drop d tuning ikke dypt nok


pleym

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner meget godt til disse kurvene. Men argumentasjonen din henger ikke på greip, disse kurvene kan ikke brukes på den måten. Jeg har ikke tall på hvor mange diskusjoner jeg har hatt med folk som trekker slutninger basert på misforståelse av disse kurvene.

Om din argumentasjon stemte, ville bassinstrumenter med ganske ren tone ikke ha noen plass i lydbildet, og man kunne kjørt båndpassfilter på musikken fra 1000 til 6000 Hz uten problemer for lydbildet. Du snakker om hele imstrumentet, men grunnlaget for denne diskusjonen er introduksjon av dypere strenger i et instrument som allerede uten problemer fyller områdey 1000-6000 Hz med lyd.

En faktisk følge av Fletcher Munson er at gitarforsterkere som spiller på full pupp med 50w eller mindre høres ut som det spiller like høyt eller høyere enn bassforsterkere på 500w. Bass krever mer effekt for å høres ut som det er like høyt som mellomtone.

Hva du trekker den slutningen av må du selv få utdype. Jeg poengterte kun at 1000-6000Hz er det området som er mest ansvarlig for toneoppfattelse og pitch. Frekvensområdet under innebefatter uttrykkene mange kjenner som fylde, varme, punch, trøkk og "baller", og frekvensområdet over påvirker ting som bredde, "air" og brightness.

Selvsagt kan denne kurven brukes på denne måten. Selv om den teoretiske grunnfrekvensen til la oss si 7. strengen i eksempelvis Drop G på en gitar er 49Hz, produserer den overtoner i flere oktaver som er langt mer essensielle for hva vi hører. Det samme gjelder også bassgitar. Hvor lav den teoretiske grunntonen til en tone er, er i bunn og grunn fullstendig likegyldig for hva vi hører og hva slags bruksområde det har. Band som Periphery, Meshuggah og TesseracT har i lengre tid (spesielt Meshuggah) spilt i lave tuninger med bass en oktav under, og det er som Snorre sier fullstendig uproblematisk å høre hva bassgitaren driver med. :)

Det siste du nevner der stemmer selvsagt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overtonene er der, uavhengig av Fletcher Munson-kurvene.

Jeg er ikke enig i at de er mer vesentlige enn grunntonen.

Det er heller ikke vanskelig å høre når instrumenter som har temmelig ren grunntone uten særlig mange overtoner spiller falskt, selv om grunntonen er godt under 100Hz.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tre måter å oppnå separasjon i musikken på. Så lenge en av dem er oppfylt, så vil man kunne oppfatte det som separate instrumenter. De tre måtene er:

1. Frekvensområde

2. Tidsrom

3. Plassering (normalt panning i stereobildet)

Det er ikke dermed gitt at man har frekvensseparasjon, selv om man kan høre begge instrumentene og hva de driver med.

Dette er likevel mer kritisk i de lave frekvensene, fordi vi mister evnen til å bestemme retning på lyden under ca 80Hz. Det er grunnen til at subwoofere fint kan spille i mono uten at vi oppfatter noen innsnevring av lydbildet. Så for bassfrekvenser gjelder ikke plasseringsseparasjon.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før alle legger meg for hat og legger kuler i senga og sender hestehoder i posten, så må jeg bare si at jeg tross alt er enig i at folk må få spille det instrumentet de trives best med og som passer musikken de ønsker å skape. For meg er dette mer en diskusjon for diskusjonens skyld. Selv har jeg bevisst valgt å holde meg til 4 strenger i bass og 6 strenger for gitar, og jeg har ingen tro på at vi blir enige om at det ene alltid er bedre enn det andre. Men gjennom denne diskusjonen får ihvertfall jeg mye kunnskap om hvordan andre tenker. Du skal ikke se bort fra at jeg i andre diskusjoner kan komme til å fremstå som mer nyansert. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det er jo en spennende påstand.

E1 (som er dypeste tone på en konvensjonell bass) har en grunntone på 41.2 Hz. Tilsvarende har en konvensjonell, standard 6-strengs gitar en E2 som dypeste tone, altså 82.41 Hz.

Dersom gitaren hipasses fra 90Hz eller sågar høyere, så gir det knapt mening å hekte på strenger som går dypere. Drop D (D2) går ned til 73.4 Hz, og en 7-strenger stemt BEADGBD (evt HEADGHD for norsk tonenotasjon) vil ha dypeste grunntone (B/H) på 61.4Hz.

Dersom det altså hipasses ved 90+Hz, så ser jeg virkelig ikke poenget.

Nå er du teit. Jeg har nå highpassa gitaren min ved 55hz og hører masse lyd selv om jeg spiller E6, dvs 24. bånd på lyse e. Dette fordi strengen faktisk sitter på et treverk som resonnerer i andre frekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå highpassa gitaren min ved 55hz og hører masse lyd selv om jeg spiller E6, dvs 24. bånd på lyse e. Dette fordi strengen faktisk sitter på et treverk som resonnerer i andre frekvenser.

Highpass filter ved 55Hz slipper normalt gjennom alt annet enn de aller dypeste frekvensene. Dette var overraskende fordi...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på mobilen, og får ikke opp lydklippet. Skal sjekke på PC senere.

Edit: Nå har jeg hørt, og jeg må nesten spørre hvor mye du har forsterket opp dette signalet sammenlignet med lyden du har filtrert vekk. Det som er igjen etter lavpassfiltreringen er ikke en ren frekvens, noe som blir åpenbart når man sammenligner med rene toner. Videre ligger 50z innenfor det frekvensbåndet som er igjen, og nesten alle opptak har bittelitt støy fra 50Hz i huset.

Når alt dette er sagt, så kommer det selvsagt også an på hvordan du spiller på gitaren. Anslaget har mer en perkussiv frekvensrespons enn selve tonen, uansett hvilken streng man spiller på, og spiller man på en "vibrerende" måte med plekteret, så får man mange anslag og alle mulige frekvenser ut fra det.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.