Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

drop d tuning ikke dypt nok


pleym

Anbefalte innlegg

Poenget mitt er vel egentlig at jeg ikke skjønner hvorfor enkelte individer er så innmari oppsatt på at en gitar utelukkende skal ha seks strenger, og at alt utover det er fullstendig unødvendig. En syvstrengsgitar gir deg fem toner mer enn en seksstrengsgitar, that's it. Hvorfor er det så provoserende?

Amen! Så enkelt er det faktisk. Skjønner heller ikke hvorfor det provoserer 6-strengs gitarister...

Noen liker datteren, andre liker moren :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det er jo en spennende påstand.

E1 (som er dypeste tone på en konvensjonell bass) har en grunntone på 41.2 Hz. Tilsvarende har en konvensjonell, standard 6-strengs gitar en E2 som dypeste tone, altså 82.41 Hz.

Dersom gitaren hipasses fra 90Hz eller sågar høyere, så gir det knapt mening å hekte på strenger som går dypere. Drop D (D2) går ned til 73.4 Hz, og en 7-strenger stemt BEADGBD (evt HEADGHD for norsk tonenotasjon) vil ha dypeste grunntone (B/H) på 61.4Hz.

Dersom det altså hipasses ved 90+Hz, så ser jeg virkelig ikke poenget.

I all den tid du har rett, så fungerer det rett og slett ikke slik i praksis. Les deg opp på Fletcher-Munson (http://en.wikipedia.org/wiki/Equal-loudness_contour). Mellom 60-80% av den definerte og toneangivende lyden vi hører fra en gitar, befinner seg mellom 1000Hz og 6000Hz. Lyden over og under farger og påvirker hvordan vi oppfatter det, men er grunnet ørets mangel på evne til å oppfatte lave frekvenser (kontra lysere, spesielt mids) ikke avgjørende for pitch i så måte.

Det samme gjelder bassgitar. Du kan rett og slett ikke bruke laveste produserte frekvens i et instrument som hovedargument for at en ekstra streng eller to er dumt å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meget godt til disse kurvene. Men argumentasjonen din henger ikke på greip, disse kurvene kan ikke brukes på den måten. Jeg har ikke tall på hvor mange diskusjoner jeg har hatt med folk som trekker slutninger basert på misforståelse av disse kurvene.

Om din argumentasjon stemte, ville bassinstrumenter med ganske ren tone ikke ha noen plass i lydbildet, og man kunne kjørt båndpassfilter på musikken fra 1000 til 6000 Hz uten problemer for lydbildet. Du snakker om hele imstrumentet, men grunnlaget for denne diskusjonen er introduksjon av dypere strenger i et instrument som allerede uten problemer fyller områdey 1000-6000 Hz med lyd.

En faktisk følge av Fletcher Munson er at gitarforsterkere som spiller på full pupp med 50w eller mindre høres ut som det spiller like høyt eller høyere enn bassforsterkere på 500w. Bass krever mer effekt for å høres ut som det er like høyt som mellomtone.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.