Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fender Strat for "bright"


Teppe

Anbefalte innlegg

Har en Fender MIJ Strat som jeg leverte inn til en teknikker for å få bytta pickups for en stund siden, et sett Bare Knuckle Mother's Milk. Helt siden jeg fikk den tilbake så har det plaga meg at den høres sinnssykt "bright" ut. Det gjelder alle pickup konfigurasjonene. Jeg har null peiling når det kommer til gitar elektronikk men det som slår meg er at det kan være et potmeter som har enten for høy eller lav resistans? Det sto forsåvidt en humbucker i bridge før det ble bytta til SSS konfigurasjon. Har også hørt at det kan være noe med at bridge pickupen er kobla til tone bryteren eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å måle output.

Er hele gitaren for bright, kan man jo også fikse det ved å slippe over 250k ved en enkel motstand. Da trenger man ikke bytte noe som helst, men de som hører godt vil kanskje høre forskjell i forhold til "det riktige" nemlig det å skifte poter. Så sant det er det som er problemet, da. Det kan jo tenkes det er din smak som er litt i utakt med pickupene.

Har du forsøkt å rulle av på treble- kontrollen på forsterkeren? Det kan tenkes det løser problemet, og litt avhengig av om du har aktiv eller passiv volumkontroll er det akkurat det samme som skjer som å modifisere gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skru ned diskanten på ampen hjelper forsåvidt, men gitaren i seg selv høres spinkel ut og har ikke den fete strat lyden den hadde før det ble bytta pickups. Straten til kompisen min høres betraktelig mye bedre ut gjennom akkurat samme amp med samme innstillingene. Jeg har en mistanke om at det kan være 500k pots i gitaren, skal få sjekka det. Bridge har allerede tonepot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den sterkt nok signal - altså volum - sammenlignet med andre strat? Hvis ikke så ville jeg gått over elektronikken. Dersom jord ut fra pickup ikke er tilkoblet så får man litt lyd, men den låter veldig spinkelt. Ellers er antakelsen om 500k volumpot sikkert riktig siden du har hatt humbucker. Med bytte til lavere resistans så vil du endre EQ litt og runde av diskant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.