MacKay Skrevet Desember 5, 2013 Share Skrevet Desember 5, 2013 Når vi spiller live styrer vi lyden selv. Typisk gig er på en pub med 0 (!) - 100 publikumere. Vi kjører aktiv PA med to subber og mikker opp alt. Savner å ha en lydmann, da jeg synes det er veldig vanskelig å ha kontroll på hva som skjer i forhold til lyd ut. Hvordan gjør dere andre det? Har dere alltid med en til å skru lyd? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
el_roffo Skrevet Desember 5, 2013 Share Skrevet Desember 5, 2013 Vi spiller stort sett på puber og mindre konsertsteder, og der stiller oftest stedet med lydmann/kvinne mot litt betaling. Et band jeg var med tidligere dro mye rundt med eget anlegg, og da prøvde vokalisten å gå litt ut i lokalet av og til for å sjekke lyden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nikotro Skrevet Desember 5, 2013 Share Skrevet Desember 5, 2013 Vi har alltid hatt med egen lydmann, og jeg synes at det er et must dersom man ønsker å ha god lyd på scenen og ut, muligheter til å justere underveis og samtidig kunne konsentrere seg om showet/musikken. Det innebærer jo at man får en "ekstra" å dele honoraret med, men det synes jeg at det er verdt . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audun Skrevet Desember 5, 2013 Share Skrevet Desember 5, 2013 Vi kjører lyd fra scenen. Bassfars årelange erfaring, digital mikser og trådløs bass gjør at det funker veldig bra. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
newbie Skrevet Desember 5, 2013 Share Skrevet Desember 5, 2013 Vi brukte egen PA før og hadde med oss med oss lydmann. Funket fint det, men ble veldig lei av å bære PA opp og ned alskens trapper klokka 7 på søndagsmårran. Nå leier vi en komplett løsning med PA og lys pluss lydmann og lysmann. Veldig herlig å komme til "dekket bord" :-) Sent from my GT-I9505 using Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sarge Skrevet Desember 5, 2013 Share Skrevet Desember 5, 2013 Her handler det vel rett og slett om behov vs pris. Noen trives med å skru selv, og synes det er dyrt med lydmann.Andre synes det er vel anvendte penger. Jeg for min del ville forsøkt å få til en fast avtale med en god lydmann/kvinne. Det er ikke alle som driver med det der som skrur lyden slik bandet ønsker å fremstå. For øvrig stusser jeg litt på at et utested skal ta betalt av bandet for en lydmann/kvinne de allerede har avtale med. "Betale for å få spille"-modellen har jeg ingenting til overs for, og dette minner meg litt om det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
el_roffo Skrevet Desember 5, 2013 Share Skrevet Desember 5, 2013 For øvrig stusser jeg litt på at et utested skal ta betalt av bandet for en lydmann/kvinne de allerede har avtale med. "Betale for å få spille"-modellen har jeg ingenting til overs for, og dette minner meg litt om det.I vårt tilfelle utgjør prisen på lydtekniker en liten del av det vi tar inn på en gig, så vi syns ikke det er noe "pay to play" over det. Spillestedet formidler bare jobben og pengene går rett til teknikeren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sarge Skrevet Desember 5, 2013 Share Skrevet Desember 5, 2013 Fair enough. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bugbass Skrevet Desember 5, 2013 Share Skrevet Desember 5, 2013 En digital mikser som støtter trådløs bruk av iPad er fint. Da kan du tusle rundt i lokalet og skru. Feks Presonus StudioLive Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
davidsen Skrevet Desember 6, 2013 Share Skrevet Desember 6, 2013 Vi har som regel lydmann på jobbene vi gjør. Syns det er greit å ha det "sikkerhetsnettet". De få gangene vi har styrt lyden selv, har det vært på puber hvor folk er så dritings at de ikke hadde hørt forskjell uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aphelion Skrevet Desember 6, 2013 Share Skrevet Desember 6, 2013 "Betale for å få spille"-modellen har jeg ingenting til overs for, og dette minner meg litt om det. Enig. Men hvis man skal være prinsippfast på det området så er det enkelte steder som faller bort. Som f.eks. nesten hele føkkings Oslo... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audun Skrevet Desember 6, 2013 Share Skrevet Desember 6, 2013 Dette her har jo også en god del å gjøre med hvor flinke bandmedlemmene er til å skape dynamikk og rom for hverandre, scenevolum osv. Er man av den oppfatning at "jeg skal spille slik JEG vil ha det" på scenen og mer eller mindre driter i resten, og lar de seile sin egen sjø, er det vel bortimot et must med lydmann for å få nogenlunde balanse ut i salen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ataxia Skrevet Desember 7, 2013 Share Skrevet Desember 7, 2013 Vi har som regel med oss egen lydmann. Unntakene er som regel hvis vi skal spille et sted hvor vi kjenner "husteknikker" og stoler på han, eller rett og slett ikke kan ta oss råd til å ha med en ekstra. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PerA Skrevet Desember 7, 2013 Share Skrevet Desember 7, 2013 Med SSVAMMP er det forholdsvis enkelt: Vi er tre personer, hvorav to har lydteknikerbakgrunn. Vi skrur instrumentene til på bordet som vi vil ha det, og så looper jeg et av riffene/temaene, mens de to andre spiller til. Jeg står ute i lokalet og gjør balansen i hovedlyden, deretter tar vi monitoring. Mikseren flyttes etterpå opp på scenen til meg eller trommeslager.Men har gjort samme patenten med et 6-manns jazzorkester, det var ganske strevsomt. Poenget er vel at hvis du ikke har rutinen/erfaringen, eller har et komplisert og mangfoldig sceneoppsett, så er det en fordel å ha med seg lydtekniker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BlueGrot Skrevet Desember 9, 2013 Share Skrevet Desember 9, 2013 For øvrig stusser jeg litt på at et utested skal ta betalt av bandet for en lydmann/kvinne de allerede har avtale med. "Betale for å få spille"-modellen har jeg ingenting til overs for, og dette minner meg litt om det.Dette er en ordning som ikke bare sikrer en fast inntektskilde i et usikkert yrke, men også garanterer at utstyret ikke blir skadet. Band som drar med seg hva som helst av rask som lydmann(det skjer ofte) kan ende med å gjøre skade på utstyr til hundretusenvis av kroner. Det er med andre ord en glemmesak. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå