Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lydmann


MacKay

Anbefalte innlegg

Når vi spiller live styrer vi lyden selv. Typisk gig er på en pub med 0 (!) - 100 publikumere. Vi kjører aktiv PA med to subber og mikker opp alt. Savner å ha en lydmann, da jeg synes det er veldig vanskelig å ha kontroll på hva som skjer i forhold til lyd ut. Hvordan gjør dere andre det? Har dere alltid med en til å skru lyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiller stort sett på puber og mindre konsertsteder, og der stiller oftest stedet med lydmann/kvinne mot litt betaling. Et band jeg var med tidligere dro mye rundt med eget anlegg, og da prøvde vokalisten å gå litt ut i lokalet av og til for å sjekke lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid hatt med egen lydmann, og jeg synes at det er et must dersom man ønsker å ha god lyd på scenen og ut, muligheter til å justere underveis og samtidig kunne konsentrere seg om showet/musikken. Det innebærer jo at man får en "ekstra" å dele honoraret med, men det synes jeg at det er verdt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte egen PA før og hadde med oss med oss lydmann. Funket fint det, men ble veldig lei av å bære PA opp og ned alskens trapper klokka 7 på søndagsmårran.

Nå leier vi en komplett løsning med PA og lys pluss lydmann og lysmann. Veldig herlig å komme til "dekket bord" :-)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her handler det vel rett og slett om behov vs pris. Noen trives med å skru selv, og synes det er dyrt med lydmann.

Andre synes det er vel anvendte penger. Jeg for min del ville forsøkt å få til en fast avtale med en god lydmann/kvinne. Det er ikke alle som driver med det der som skrur lyden slik bandet ønsker å fremstå.

For øvrig stusser jeg litt på at et utested skal ta betalt av bandet for en lydmann/kvinne de allerede har avtale med. "Betale for å få spille"-modellen har jeg ingenting til overs for, og dette minner meg litt om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig stusser jeg litt på at et utested skal ta betalt av bandet for en lydmann/kvinne de allerede har avtale med. "Betale for å få spille"-modellen har jeg ingenting til overs for, og dette minner meg litt om det.

I vårt tilfelle utgjør prisen på lydtekniker en liten del av det vi tar inn på en gig, så vi syns ikke det er noe "pay to play" over det. Spillestedet formidler bare jobben og pengene går rett til teknikeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her har jo også en god del å gjøre med hvor flinke bandmedlemmene er til å skape dynamikk og rom for hverandre, scenevolum osv. Er man av den oppfatning at "jeg skal spille slik JEG vil ha det" på scenen og mer eller mindre driter i resten, og lar de seile sin egen sjø, er det vel bortimot et must med lydmann for å få nogenlunde balanse ut i salen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med SSVAMMP er det forholdsvis enkelt: Vi er tre personer, hvorav to har lydteknikerbakgrunn. Vi skrur instrumentene til på bordet som vi vil ha det, og så looper jeg et av riffene/temaene, mens de to andre spiller til. Jeg står ute i lokalet og gjør balansen i hovedlyden, deretter tar vi monitoring. Mikseren flyttes etterpå opp på scenen til meg eller trommeslager.

Men har gjort samme patenten med et 6-manns jazzorkester, det var ganske strevsomt.

Poenget er vel at hvis du ikke har rutinen/erfaringen, eller har et komplisert og mangfoldig sceneoppsett, så er det en fordel å ha med seg lydtekniker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig stusser jeg litt på at et utested skal ta betalt av bandet for en lydmann/kvinne de allerede har avtale med. "Betale for å få spille"-modellen har jeg ingenting til overs for, og dette minner meg litt om det.

Dette er en ordning som ikke bare sikrer en fast inntektskilde i et usikkert yrke, men også garanterer at utstyret ikke blir skadet. Band som drar med seg hva som helst av rask som lydmann(det skjer ofte) kan ende med å gjøre skade på utstyr til hundretusenvis av kroner. Det er med andre ord en glemmesak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.