Web Analytics
Jump to content

Lydmann


MacKay

Recommended Posts

Når vi spiller live styrer vi lyden selv. Typisk gig er på en pub med 0 (!) - 100 publikumere. Vi kjører aktiv PA med to subber og mikker opp alt. Savner å ha en lydmann, da jeg synes det er veldig vanskelig å ha kontroll på hva som skjer i forhold til lyd ut. Hvordan gjør dere andre det? Har dere alltid med en til å skru lyd?

Link to comment
Share on other sites

Vi spiller stort sett på puber og mindre konsertsteder, og der stiller oftest stedet med lydmann/kvinne mot litt betaling. Et band jeg var med tidligere dro mye rundt med eget anlegg, og da prøvde vokalisten å gå litt ut i lokalet av og til for å sjekke lyden.

Link to comment
Share on other sites

Vi har alltid hatt med egen lydmann, og jeg synes at det er et must dersom man ønsker å ha god lyd på scenen og ut, muligheter til å justere underveis og samtidig kunne konsentrere seg om showet/musikken. Det innebærer jo at man får en "ekstra" å dele honoraret med, men det synes jeg at det er verdt .

Link to comment
Share on other sites

Vi brukte egen PA før og hadde med oss med oss lydmann. Funket fint det, men ble veldig lei av å bære PA opp og ned alskens trapper klokka 7 på søndagsmårran.

Nå leier vi en komplett løsning med PA og lys pluss lydmann og lysmann. Veldig herlig å komme til "dekket bord" :-)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Her handler det vel rett og slett om behov vs pris. Noen trives med å skru selv, og synes det er dyrt med lydmann.

Andre synes det er vel anvendte penger. Jeg for min del ville forsøkt å få til en fast avtale med en god lydmann/kvinne. Det er ikke alle som driver med det der som skrur lyden slik bandet ønsker å fremstå.

For øvrig stusser jeg litt på at et utested skal ta betalt av bandet for en lydmann/kvinne de allerede har avtale med. "Betale for å få spille"-modellen har jeg ingenting til overs for, og dette minner meg litt om det.

Link to comment
Share on other sites

For øvrig stusser jeg litt på at et utested skal ta betalt av bandet for en lydmann/kvinne de allerede har avtale med. "Betale for å få spille"-modellen har jeg ingenting til overs for, og dette minner meg litt om det.

I vårt tilfelle utgjør prisen på lydtekniker en liten del av det vi tar inn på en gig, så vi syns ikke det er noe "pay to play" over det. Spillestedet formidler bare jobben og pengene går rett til teknikeren.

Link to comment
Share on other sites

"Betale for å få spille"-modellen har jeg ingenting til overs for, og dette minner meg litt om det.

Enig. Men hvis man skal være prinsippfast på det området så er det enkelte steder som faller bort. Som f.eks. nesten hele føkkings Oslo... <_<

Link to comment
Share on other sites

Dette her har jo også en god del å gjøre med hvor flinke bandmedlemmene er til å skape dynamikk og rom for hverandre, scenevolum osv. Er man av den oppfatning at "jeg skal spille slik JEG vil ha det" på scenen og mer eller mindre driter i resten, og lar de seile sin egen sjø, er det vel bortimot et must med lydmann for å få nogenlunde balanse ut i salen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Med SSVAMMP er det forholdsvis enkelt: Vi er tre personer, hvorav to har lydteknikerbakgrunn. Vi skrur instrumentene til på bordet som vi vil ha det, og så looper jeg et av riffene/temaene, mens de to andre spiller til. Jeg står ute i lokalet og gjør balansen i hovedlyden, deretter tar vi monitoring. Mikseren flyttes etterpå opp på scenen til meg eller trommeslager.

Men har gjort samme patenten med et 6-manns jazzorkester, det var ganske strevsomt.

Poenget er vel at hvis du ikke har rutinen/erfaringen, eller har et komplisert og mangfoldig sceneoppsett, så er det en fordel å ha med seg lydtekniker.

Link to comment
Share on other sites

For øvrig stusser jeg litt på at et utested skal ta betalt av bandet for en lydmann/kvinne de allerede har avtale med. "Betale for å få spille"-modellen har jeg ingenting til overs for, og dette minner meg litt om det.

Dette er en ordning som ikke bare sikrer en fast inntektskilde i et usikkert yrke, men også garanterer at utstyret ikke blir skadet. Band som drar med seg hva som helst av rask som lydmann(det skjer ofte) kan ende med å gjøre skade på utstyr til hundretusenvis av kroner. Det er med andre ord en glemmesak.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • Det er ikke lenge siden en 25 - bulk kostet 12-1300,- hos Evenstad. Den svake krona og prisstigning generelt, har sannelig gjort seg gjeldende.
    • Hei søker vokalist til Calzada, vi hører til i Stavanger.  spiller rock for det meste 
    • Det må du forvente, men prisene har vært betydelig lave når de har tilbud, selv med moms og frakt etc. Men det må du undersøke og ta en totalvurdering på. Spesielt nå som dollarkursen er dårlig, mot NOK. Skal du handle i Norge, må du bare følge med på hva de har av tilbud på de forskjellige nettbutikker/butikker og handle deretter. Det hender det er tilbud på f.eks spesifikke merker, eller "bundle packs".  Vi hadde Strenger.no før som leverte gode priser, men de ble lagt ned.  Her er f.eks 65-69kr per pakke, det mener jeg er helt innenfor. Du finner sikkert flere lignende tilbud til tider. https://evenstadmusikk.no/d-addario/1084076/d-addario-exl110-b25-bulkpakke-25-stk-010-046-pakke-med-25-stk-exl-110?gad_source=1&utm_source=daisycon&utm_medium=affiliate&utm_campaign=daisycon_Onlinepriser.no https://www.musikkhuset.no/products/daddario-exl110-b25-010-046-bulk-25-set?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwpNuyBhCuARIsANJqL9Oid7wNzTU4xgLnLVllxOStnwHxS9wGBKVbHsHRQ3-f9rLxRdLZxtoaAmciEALw_wcB   Ellers kan jeg anbefale Ernie Ball strenger. De er ofte rimeligere hvis du benytter standard-størrelser - men har like god kvalitet som andre "gode strenger".  https://evenstadmusikk.no/ernie-ball/1009722/ernie-ball-eb-2221-regular-slinky-010-046?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwpNuyBhCuARIsANJqL9OfpfJAOtjW1PJjdIAvs6CT9CT-A9EJJeulO5OVlYeEllFcn3AGszgaAjfmEALw_wcB
    • Noen som har prøvd på det? Hva gjorde du og hvordan funka det?
    • Da kom pickupen fra Skottland også, en 1956 Höfner 1505 GR som ble solgt som ekstrautstyr fra Höfner i sin tid. Originalt hadde de 3 meter kabel, men her var kabelen kutta, så jeg skjøta den og satte i jack-input i gitarkroppen "nede til høyre." Innebygd volumbryter som ikke skrapa, og fungerer - så det var grunnen til at det ble denne. Så slipper man potter og flere hull og mer lodding. En forsiktig singlecoil, under 5 Ohm, så man må ta ned mastervolumen på Vox'en før man kobler inn en av Ibanezene 😉 Gitaren er fra 1959, det sto håndskrevet inne i lokket (fant det med speil, lommelykt og mobilkameraet) 19.2.59. Litt uheldig med dremelen da jeg kappa ut hakk i plekterbrettet, men men. Tok mål med brettet på, så måtte jeg flytte festene litt for å få spikrene dypere inn i hullene så brettet skulle sitte fast. Men det har sin egen sjarm det også. Da gjenstår det tidsriktig bridge, og samtidig polere opp bånd og rengjøre og muligens olje inn gripebrettet. Bestefars gamle gyngehest som jeg også har overtatt, og kabel fra PA-høyttaleren skjemmer bildet, men man ser helheten med pickupen likevel.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.