Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lydmann


MacKay

Anbefalte innlegg

Samt gitarister med 120 watts rørforsterker som MÅ spille høyt "fordi da låter forsterkeren så fett!".

Disse er ikke helt ukjente, nei... ;) Når selv trommisen synes det låter grisehøyt fra gitarene på øving i et rom på under 20 kvadratmeter, så vet du hvor landet ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som musiker MÅ man ta lokalet og tilhørende PA i betraktning når man spiller og velger utstyr. Et par regler jeg bruker for meg selv:

- Er det en liten scene/et lite lokale, trenger du sjeldent så jævlig mye i monitor. Spill en låt uten monitoring og sjekk hva du faktisk hører på scenen (det gir også tekniker tid til å sette gain før han/hun begynner med monitoring).

- Dersom du har en forsterker som må køles litt for å få dugende lyd, snu den mot trommeslageren eller ut mot siden.

- Er du gitarist, trenger du sjelden deg selv i monitor hvis du står noenlunde i nærheten av din egen amp.

- Dersom du ikke hører en annen musiker godt nok, så går det som oftest bra hvis dere har øvd skikkelig. Å vifte med armene til tekniker midt under en låt går ut over fremføringen.

- Du har så og si aldri bruk for ørten rørwatt og 4x12-kabinett.

- 10 dB boost er unødvendig dersom de andre lærer seg å legge seg litt bakpå når du speller solo.

Dette er gitarspesifikke "regler", og er nok ikke helt dugende hvis du er slagverker, synthmann eller sanger. Jeg har plukket dette opp fra andre profesjonelle musikere når jeg selv har jobbet som tekniker, og spør meg alltid hva jeg selv ville likt fra en gitarist når jeg skrur lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver alltid å ha så lite som mulig i monitor, så lenge ikke scenen er kjempesvær, men da er det jo ofte sidefills uansett.
Litt av gitaren til gitaristen som står på andre siden av scenen og min egen vokal er som regel det jeg pleier å ha.
Resten av bandet hører jeg som regel fra deres egne amper/monitorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.