Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lydmann


MacKay

Anbefalte innlegg

Det varierer jo svært ofte på hvilken økonomisk modell utestedet bruker på konserter. Her er det vanlig at dersom bandet påtar seg all finansiell risiko og leier stedet, så går også hele døra til dem. De stedene som "dekker" lydmann tar en større del av kaka etter break even. Dette er jo helt innafor, da det skal lønne seg å påta en risiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er behagelig å komme til dekket bord, men fullt utbytte av en tekniker får man ikke før teknikeren kan låt-materialet like bra som bandet. I praksis må vi klare oss selv på mindre steder. Har nylig anskaffet en digitalmikser med fjernkontroll for dette formålet. Gjennom et sett med litt variasjon åpner det for at enkelte bandmedlemmer kan ta seg en tur blant publikum med en telefon eller nettbrett for justeringer. Virtuell soundcheck (avspilling av opptak fra DAW) på digitalmikseren er også til stor hjelp for å få et bra oppsett som passer i lokalet når man må gjøre det selv. Særlig når man bruker egen mikser med husets egne forsterkere og kabinetter er virtuell soundcheck til stor hjelp for å få satt EQ slik at det som kommer ut av mikseren passer med karakteristikken på resten av anlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes utviklingens retning med digitalmikser, ipads og band som styrer selv er helt krise. Det vesentlige elementet er å ha noen som er med på låtene hvert sekund, og kan justere lyden til lydbildet. Oppmikkede musikere er som regel ikke flinke til å balansere dynamikken sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes utviklingens retning med digitalmikser, ipads og band som styrer selv er helt krise. Det vesentlige elementet er å ha noen som er med på låtene hvert sekund, og kan justere lyden til lydbildet. Oppmikkede musikere er som regel ikke flinke til å balansere dynamikken sin.

Bruk av digitalmikser og iPad trenger ikke bety at band styrer lyden selv. Band har styrt lyden selv med analoge miksebord lenge før folk visste hva en iPad var. I tillegg har jeg gjort flere spillejobber med flinke lydmenn som bruker digitalmikser (type X32), og gjør justeringer av lyden underveis med en iPad.

Så utviklingen av digitalmiksere og "digitale trådløse styreenheter" (les: iPad feks) ser jeg på som utelukkende positivt.

Men at oppmikka musikere som regel er dårlige til å ballansere dynamikken sin er jeg 100% enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes utviklingens retning med digitalmikser, ipads og band som styrer selv er helt krise. Det vesentlige elementet er å ha noen som er med på låtene hvert sekund, og kan justere lyden til lydbildet. Oppmikkede musikere er som regel ikke flinke til å balansere dynamikken sin.

Er ikke uenig. Men det er ikke alltid det er praktisk mulig, eller økonomisk forsvarlig, å leie inn tekniker.

Mht teknikken ser jeg den bare som en fordel. Pga datasnobberiet i Norge hvor mange til enhver tid må ha det siste fikk jeg nylig tak i flere fine brukte nettbrett (bla ipad2) for en slikk og ingenting. Med en 3U faderløs 16-kanals digitalmikser og en ekstra 16-kanals digital stagebox (2U) har jeg en svært kompakt rigg når jeg av og til mikser for andre. Trenger ikke slepe på noen multikabel, men bruker kablet ethernet til en macbook i tilfelle støyproblemer på trådløst nett. Arbeidsflaten består da av Mac'en samt 2 eller 3 nettbrett montert på en skråstilt plate for å ha best mulig oversikt. Etter litt tilvenning til touch-skjermer savner jeg ikke fysiske fadere i det hele tatt. Skal jeg bytte ut dette med noe som likner et tradisjonelt konsoll må noen komme opp med en konstruksjon av en ren kontroller som ikke veier mer enn en håndfull brett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kommer ann på om dere kjenner en teknikker.
Jeg har gått (og går) lyd og musikkproduksjon, jeg hadde lett vært lydmann for band jeg kjenner bare for erfaringenes skyld.

Det er som regel et stort sprang imellom det å være aktiv musiker, og det å jobbe med lyd.

Personlig ville jeg muligens styrt lyden min sjøl, eller fått en kompis av meg til å gjøre det. Har man kompiser som er lydmenn, som faktisk liker det de gjør.. da skal det ikke mye til for att de stiller opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med å arrangere konserter for Østkanten Bluesklubb. Vi har de fleste konsertene våre på Herr Nilsen i Oslo. Herr Nilsen ordner lydmann/kvinne og vi betaler. Vanligvis ligger lyden på 2000,- til 2500,- for en kveld. Fordelen er at herr Nilsen hyrer inn folk som kjenner lokalet lydmessig. Det er svært sjeldent vi opplever dårlig lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ofte drar lydmann opp master så kraftig at kun de 2 blandt publikum med proffe øreplugger får god lyd. Alle de andre vil ikke høre noe forskjell på hvem eller om noen i det hele tatt styrer lyden. Slik har det vært på halvparten av konsertene jeg har vært på.

Skuffet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.