Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Terje Rypdal


E5150

Anbefalte innlegg

Følte bare veldig for å dele denne videoen!

http://www.youtube.com/watch?v=ZAofpL3HL9Y&noredirect=1

Det finnes ikke mange opptak av Terje Rypdal fra 70-tallet med både lyd og bilde. Kom imidlertid over denne på youtube og steike hvor fett dette her er. Rypdal, Hovensjø (eller Hovensgo som han heter i videoen) i fri utfoldelse på fransk tv i 1973. Passe unikt å se Rypdal med en Gibson Sg og artig å få se Hovensjø på Fender VI-bassen.

Endret av E5150
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillater meg å spørre: Hva er det som er så bra med dette? Det tar 3 minutter før det i det hele tatt høres ut som de spiller noe som har sammenheng med hverandre. Så er det egentlig ganske tøft fra 8.30, men så blir det rimelig kjedelig fra 10 blank og utover, så et ganske tøft tema på 11.40 igjen, før de går tilbake til det forrige temaet som ble litt kjedelig, og holder det ut "låta". 15 minutter hvorav ca. 2 minutter er nogenlunde på sporet der altså..... Vel, det er en grunn til at jeg aldri har interessert meg for den type jazz.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut "The Return of Per Ulv" fra plata "If Mountains Could Sing" :)

Det er vel forsåvidt uinteressant i denne sammenhengen. Jeg er veldig klar over at mr. Rypdal til tider har spilt, og kanskje til og med spiller som en gudbenådet gitarist, men at dette "frijazz-tøyset" skal være prov på det, er jeg ikke umiddelbart helt enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillater meg å spørre: Hva er det som er så bra med dette? Det tar 3 minutter før det i det hele tatt høres ut som de spiller noe som har sammenheng med hverandre. Så er det egentlig ganske tøft fra 8.30, men så blir det rimelig kjedelig fra 10 blank og utover, så et ganske tøft tema på 11.40 igjen, før de går tilbake til det forrige temaet som ble litt kjedelig, og holder det ut "låta". 15 minutter hvorav ca. 2 minutter er nogenlunde på sporet der altså..... Vel, det er en grunn til at jeg aldri har interessert meg for den type jazz.

Musikk er litt som mat. Noen, gjerne omtalt som "folk flest", liker det ensrettet og enkelt og setter størst pris på en burger fra McDonalds eller en Grandiosa. Andre evner å se større på ting og setter pris på mer komplekse inntrykk ved at de kan forholde seg til mer spennende og avanserte ingredienser :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg litt enig med Audun. Jeg har glede av å høre på mye rart, jeg, men er av en eller annen grunn litt lite opptatt av musikk av en slik art at man ikke hører hvis utøveren spiller feil.

Jassmusikere har da også det trikset i ermet at hvis de spiller feil, så gjør de det en gang til med vilje, for da tror folk at det skal være sånn. Helt sant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.