Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Terje Rypdal


E5150

Anbefalte innlegg

Jeg liker både breddemusikk, breddefotball og breddemat (kan sees på et midjemål rett i underkant av 1m). Men akkuratt her hiver jeg meg på de som ikke klarer å se det fantastiske. Det tar litt vel lang tid før jeg oppfatter dette som samspill. Ellers er Rypdal en fantastisk gitarist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor Rypdalfan her også.

Men jeg har sett han nok live til å vite at det kan bli litt sølete til tider :)

Foretrekker han på plate i mer ordnede former.

For litt mer accessible Rypdal sjekk ut plata "If Mountains could sing", veldig vakkert!

Platene hans med Tekrø har også mye fint, spesielt den første.

Han er nok den Norske gitaristen med høyest standing i utlandet med god margin.

Dette er mer det Rypdal handler om for meg, fantastiske Return of per Ulv :)

Endret av Debris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine personlige Rypdalfavoritter er nok gullrekken fra 1973 til 1977 som inkluderer "What comes after", "Whenever I seem to be far away", "Odyssey", "After the rain" og "Waves". "Whenever....." og "Waves" er nok topp 2. Ellers er jo Dream - "Get dreamy" suveren.

Her er et intervju med karen fra 2006 i GuitarPlayer:

http://www.guitarplayer.com/article/Terje-Rypdal/977

Var ikke akkurat det mest avanserte utstyret har brukte på den tiden!

What guitars and amps are you currently using?

I have several Stratocasters, but the one I use the most these days is a Mexican-made model assembled from two guitars. It has a wide maple neck and an upgraded Fender vibrato system, and it sustains fantastically. I also have an 8-string Stratocaster, which is very nice, but it takes about 15 minutes to get in tune, so it mostly stays at home. Recently, I’ve been using Snake Oil Brand strings (.010-.046), which are softer and warmer sounding than other strings, and have great sustain. For amps, I have a couple of Marshalls that I use from time to time, but, these days, I mostly use a pair of Vox AC30s. I prefer the older ones to the reissues, and I usually run them in stereo.

How about effects?

I use a Boss SD-1 Super OverDrive for distortion, a Zoom 508 delay, and either a Marshall ED-1 or a T.C. Electronic Sustainer/ Equalizer for compression. Additionally, I have a Boss DD-1 delay that I sometimes hook up so I can switch between two delay sounds quickly without having to change programs. At one time, I used Roland RE-301 and Vox Echo Machine tape delays, but those are too bulky and delicate to use live. I also use a Yamaha volume pedal, which is small and easy to travel with, though I can get the same sound using any volume pedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget fett.

Jeg skjønner godt at ikke dette er for alle - men dette er midt i min gate. Digger vekslingen mellom tonalt/fritonalt og dynamikken.

Smaken er som baken: Delt, hårete, og det beste er i midten.

Jeg er helt enig, bortsett fra deler av det med baken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rypdal spiller en helt egen blanding av Shadows og Hendrix blanda opp med jazztoner.

Han er en av de gitaristene som har en helt egen stil og som man gjennkjenner med en gang.

Og de er det ikke mange av i Norge (og ikke ellers i verden heller).

Han er nok den mest internasjonalt annerkjente gitaristen vi har i Norge,

selv om forumister på et norsk gitarforum ikke liker frijazz eller Shadowsklang på gitarer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har nevnt, beundrer jeg Rypdal som gitarist, og det er nok riktig at han er norges mest anerkjente gitarist utenlands. Det betyr ikke at jeg setter meg på kne for alt han gjør og har gjort. Det er likevel befriende at en såpass sloppy gitarist blir hyllet. Det betyr at ikke alle er fan av "maskin"- musikk, perfekt quantifiserte anslag og sterile 110% rene toner. Det synes jeg er bra! "Slik spilte jeg i dag". Så det så! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje Rypdal har en fin Impulsivitet :-)

Mange som finner ut at første improvasjonene kommer med på CDn og de senere perfeksjonerte sporene blir slettet og erstattet med første take..

Som på den raske soloen i Master of Puppets hvor Kirk Hammet "sleit en streng" og sa han ikke greide å lage en ny/bedre spor med den skrikende overtonen og feelingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.