Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bareknuckle warpig og nailbomb pickups


Metalfreak92

Anbefalte innlegg

Har noen spørsmål om temaet som jeg håper noen her på forumet kan forklare!

Hei, Jeg har lenge vurdert å bestille nye pickups/humbuckers til min 98" gibson explorer, men sitter fast i
spørsmål som: hvordan størrelse må de være?(50mm eller 53mm)

Alnico eller Ceramic?

Hva? og hvor?

Min hovedplan var å sette en nailbomb humbucker i alnico i neck(50mm eller 53mm, hva går?)

og en ceramic Warpig i bridge(igjen størrelse?). Personlig vet jeg ikke så mye om oppsett og slikt ennå men leser meg opp med dagene som går.

takk på forhånd for behjelpelige svar! ^_^

Hilsen Endre G N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 og 53 er ikke den fysiske størrelsen, det er avstanden mellom de yttertse magnetpolene på pickupen, målt fra senter til senter. Tradisjonelt sett har Fender sine målt 53 mm, mens Gibsons har målt 50(uten at dette etter sigende skal ha noe særlig å si). Uten at jeg har sjekket opp på BKP sine specsider, så er det vel standardmål på begge disse, så de skal kunne droppes rett i gitaren din uten noe om og men. Såh, går du for de som har 50mm spacing så har du ihvertfall ditt på det tørre, og så vil det ikke se rart ut ifht strengene heller. :)

Når det gjelder kermaiske vs. alnico, så har vel stort sett keramiske noe høyere output enn alnicobaserte pickuper, i tillegg til noe forskjeller når det gjelder tone. Keramiske er vel kjent for å være veldig "gjennomsiktige" med mye gain, jeg opplevde det ihvertfall slik når jeg byttet til det i ene gitaren min. Om det er innertier for deg, ja, det må du nesten finne ut av selv. Ører har en tendens til å høre forskjellige ting. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydmessig tror jeg bredden har lite å si, men visuelt er det jo bedre med den riktige bredden..

Her er to av mine Floyd Rose gitarer, de svarte buckerne er 53 mm på en FR, og de grønne er 50 mm på en Ibanez ZR trem..

Edit: De grønne målte jeg til 49 mm forresten...

post-3965-0-25602400-1378227840_thumb.jp

post-3965-0-24950200-1378227850_thumb.jp

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 og 53 er ikke den fysiske størrelsen, det er avstanden mellom de yttertse magnetpolene på pickupen, målt fra senter til senter. Tradisjonelt sett har Fender sine målt 53 mm, mens Gibsons har målt 50(uten at dette etter sigende skal ha noe særlig å si). Uten at jeg har sjekket opp på BKP sine specsider, så er det vel standardmål på begge disse, så de skal kunne droppes rett i gitaren din uten noe om og men. Såh, går du for de som har 50mm spacing så har du ihvertfall ditt på det tørre, og så vil det ikke se rart ut ifht strengene heller. :)

Når det gjelder kermaiske vs. alnico, så har vel stort sett keramiske noe høyere output enn alnicobaserte pickuper, i tillegg til noe forskjeller når det gjelder tone. Keramiske er vel kjent for å være veldig "gjennomsiktige" med mye gain, jeg opplevde det ihvertfall slik når jeg byttet til det i ene gitaren min. Om det er innertier for deg, ja, det må du nesten finne ut av selv. Ører har en tendens til å høre forskjellige ting. :)

Ahh dette var jo et glimmrende svar på spørsmåle(ne)t mitt! :)

så det vil si at jeg kan "safe" med å sette inn 50mm humbuckere?

vil det være strategisk lurt å putte inn en keramisk nailbomb til neck'en og en alnico warpig til bridge?

Da jeg vil at disse skal være 2 helt forskjellige typer mic'er :ninja: som i en hardt bitende "treble" og en fyldig "bass" mic =)

Har en Fender strat med aktive EMG single coils så ville prøve noe nytt med denne gitaren =)

har også sett på seymour duncan, men velger å gå for BKP i denne omgangen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydmessig tror jeg bredden har lite å si, men visuelt er det jo bedre med den riktige bredden..

Her er to av mine Floyd Rose gitarer, de svarte buckerne er 53 mm på en FR, og de grønne er 50 mm på en Ibanez ZR trem..

Edit: De grønne målte jeg til 49 mm forresten...

Ja se der ja :)

Vil det ha noe å si om gitaren har Floyd rose eller ikke?

De grønne var sjukt fete btw! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh dette var jo et glimmrende svar på spørsmåle(ne)t mitt! :)

så det vil si at jeg kan "safe" med å sette inn 50mm humbuckere?

vil det være strategisk lurt å putte inn en keramisk nailbomb til neck'en og en alnico warpig til bridge?

Da jeg vil at disse skal være 2 helt forskjellige typer mic'er :ninja: som i en hardt bitende "treble" og en fyldig "bass" mic =)

Har en Fender strat med aktive EMG single coils så ville prøve noe nytt med denne gitaren =)

har også sett på seymour duncan, men velger å gå for BKP i denne omgangen!

Ja, 50mm er helt safe.

Vel, det kommer an på hva du mener med det; jeg ville nok hatt den keramiske i bridge, og alnico'en i neck. Men, det er mine preferanser, og ikke nødvendigvis det du er ute etter.

Skjønner hva du mener, og sånn sett så er det vel et greit par. Personlig synes jeg det er for stor forskjell på output'en mellom de to, og jeg hadde kanskje heller gått for en Aftermath i neck. Igjen, mine tanker. Synes du skal gå for det du har lyst til, i verste fall liker du det ikke, og pickuper er en smal sak å bytte. :)

Skulle det bli helt krise, så kan jeg heller anbefale deg et SD-sett som jeg tipper treffer ganske godt. :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.