Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gode mikker til strat, med litt "kjøtt"?


Esp_ltd@95

Anbefalte innlegg

Hadde ikke klart meg uten bridge-singlecoilen på Strat. Den står for to tredjedeler av det som er gromt med Strat (pos. 1,2,5)...

Helt enig!

En singlecoil med litt mer baller er en Duncan SSL-5, mer output, men låter fortsatt strat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig!

En singlecoil med litt mer baller er en Duncan SSL-5, mer output, men låter fortsatt strat.

Joda, men er ikke i nærheten humbucker eller mid boost. Hvis det bare er snakk om å bytte ut bridge pickupen anbefaler jeg en billig mid boost krets. Prøv f.eks. GFS eller denne: http://guitarheads.net/products/electronics/bcu.html

Demeter, Fender og Suhr har også altenativer. Nå må det sies at Cobain for det meste brukte full size humbuckere, mens de to andre brukte 'tynne' vintage pickups. Så det er litt vanskelig å vite hva du er ute etter. Det fine med mid boost er at du ikke er låst til en lyd. Du kan legge til 'tykkelse' alt ettersom hva situasjonen krever. Det kommer dog aldri til å høres ut som en Les Paul, noe Eric Clapton er et eksempel på. Men det vil ikke humbuckere i en strat gjøre heller.

Texas Special er en pickup som i følge Fender ble utviklet i samarbeid med SRV. Denne er i samme gaten som SSL5. Låter som en strat med mer fylde. Men det vil nok ikke låte veldig Nirvana.

Endret av M55ikael
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det har jeg heller ikke påstått. Du må lese svaret mitt i sammenheng.

Det var ikke ment som en rettelse. Men for folk som ikke har prøvd SSL5 eller lignende, er det vanskelig å vite hva en kan forvente seg av en overwound single coil. SSL5 var mitt første forsøk på å bytte pickup i strat, og jeg ble personlig overrasket over hvor lite guff det var i mellomtonene. Siden har jeg prøvd Texas Specials, SD Antiquity Texas Hot, EMG SA, Klea Custom 69 (overwound) og VV SP90 i noenlunde samme gaten.

Endret av M55ikael
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke ment som en rettelse. Men for folk som ikke har prøvd SSL5 eller lignende, er det vanskelig å vite hva en kan forvente seg av en overwound single coil. SSL5 var mitt første forsøk på å bytte pickup i strat, og jeg ble personlig overrasket over hvor lite guff det var i mellomtonene. Siden har jeg prøvd Texas Specials, SD Antiquity Texas Hot, EMG SA, Klea Custom 69 (overwound) og VV SP90 i noenlunde samme gaten.

Ja hva man forventer og hva man faktisk får er det nok mange går på en smell med.

For meg er SSL-5 en ganske så super sc til bridge, super sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Texas Special er en pickup som i følge Fender ble utviklet i samarbeid med SRV. Denne er i samme gaten som SSL5. Låter som en strat med mer fylde. Men det vil nok ikke låte veldig Nirvana.

Jeg ville ikke sammenlignet Texas special med SSL-5, temmelig forskjellige. SSL-5 er nesten 13k, men TS ligger rundt 6.5K. Mindre diskant, mer mellomtone og bass i SSL-5. Texas Special låter tynnere og skarpere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke sammenlignet Texas special med SSL-5, temmelig forskjellige. SSL-5 er nesten 13k, men TS ligger rundt 6.5K. Mindre diskant, mer mellomtone og bass i SSL-5. Texas Special låter tynnere og skarpere.

Jeg testet ikke SSL-5 og TS i samme gitar, og det begynner å bli lenge siden jeg hørte SSL-5en nå. Slik jeg oppfattet den synes jeg den var litt lite dynamisk, og manglet artikulering i de øvre frekvensene. Dette er jo selvfølgelig en helt personlig mening, og jeg er klar over at Gilmour får tilsvarende pickups til å låte veldig bra. Jeg er enig at TSen har skarpere presence, og kan oppfattes som i overkant icepicky. Men når det kommer til fylde synes jeg mellomtonene var godt balanserte og mye rundere enn vanlige single coils. Det var jo dette jeg ønsket meg med SSL-5. Er for øvrig 7,5 k ohm i bridge for TS.

Jeg prøver for all del ikke å krangle med deg her altså. Men begge er i hvert fall eksempler på mer fyldige single coils. SSL-5 er nok helt klart mer ekstrem enn TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha klassisk stratlyd, er det en gang klassiske stratpups som gjelder. Da kan du styre unna noisless, pickuper med for få eller for mange viklinger og mid-boostgreiene. Hendrix er i større grad en SRV klassisk stratlyd, men begge to holdt seg langt unna noisless og hotte pups.

Er det allsidighet som er det ultimate målet er mid-boost på singlecoils veldig fett. Du får da et hav av nye lyder, som er lette å skru inn i farten og som låter flott. En negativ ting med mid-boost er at volumet øker etterhvert som du skrur inn mer mids.

Til HB i bridge på strat, jeg synes det låter dårlig og ser forferdelig ut. Bruker du også flere pups i en låt, vil humbuckeren låte malplassert og ødelegge litt av helheten. På en av stratene mine er det HB i brigde, den gitaren får ufortjent lite spilletid, nettopp fordi den ikke låter som én gitar.

Summa summarum så tror jeg det beste er å bestemme seg for om du vil ha allsidighet eller klassisk strat. Du kan dessverre ikke få begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.