Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gode mikker til strat, med litt "kjøtt"?


Esp_ltd@95

Anbefalte innlegg

Er det allsidighet som er det ultimate målet er mid-boost på singlecoils veldig fett. Du får da et hav av nye lyder, som er lette å skru inn i farten og som låter flott. En negativ ting med mid-boost er at volumet øker etterhvert som du skrur inn mer mids.

Summa summarum så tror jeg det beste er å bestemme seg for om du vil ha allsidighet eller klassisk strat. Du kan dessverre ikke få begge deler.

Er det ikke bare å deaktivere mid boosten, så får du jo begge deler? Er ihvertfall true bypass på den jeg linker til over. Eneste minuset er vel at du ofrer en tonekontroll, og at det fortsatt ikke låter helt som en humbucker.

Endret av M55ikael
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt matcha HSS-oppsett låter minst like mye som én gitar som en standard strat med tre singlecoils hvor bridgemikken ikke har tonekontroll ass.

Har et sett med gamle Texas Specials, synes ike bridgemikken låter noe fett. Har også et Tyler HSS-oppsett liggende, det er noe av det best matcha jeg har prøvd.

Låter rockestrat, men det er faen meg bra balansert.

SSS uten tonepot på bridge er krise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testet ikke SSL-5 og TS i samme gitar, og det begynner å bli lenge siden jeg hørte SSL-5en nå. Slik jeg oppfattet den synes jeg den var litt lite dynamisk, og manglet artikulering i de øvre frekvensene. Dette er jo selvfølgelig en helt personlig mening, og jeg er klar over at Gilmour får tilsvarende pickups til å låte veldig bra. Jeg er enig at TSen har skarpere presence, og kan oppfattes som i overkant icepicky. Men når det kommer til fylde synes jeg mellomtonene var godt balanserte og mye rundere enn vanlige single coils. Det var jo dette jeg ønsket meg med SSL-5. Er for øvrig 7,5 k ohm i bridge for TS.

Jeg prøver for all del ikke å krangle med deg her altså. Men begge er i hvert fall eksempler på mer fyldige single coils. SSL-5 er nok helt klart mer ekstrem enn TS.

Ingen krangel her. :) Personlig er jeg ingen fan av Texas Special, har aldri fått sansen for de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. b-pup på strat. Jeg synes SC låter hundrede ganger bedre. Jeg, med SRV og Hendrix, er aktive brukere av denne pickupen og jeg mener en HB ødelegger helheten i en strat. Jeg har testet strater som låter fint med HB i bridge, men har alltid syntes det låter bedre med SC, samt mer helhetlig. Og når trådstarter nevner Hendrix og SRV, ærlig talt, en humbucker er jo helt på trynet (IMO) ass. Hva Cobain gjør/gjorde har jeg faktisk ingen idé om, det kan jo påvirke noe.

Hvis mid-boosten er TB, løser det sikkert mye av problemet jeg tenkte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. b-pup på strat. Jeg synes SC låter hundrede ganger bedre. Jeg, med SRV og Hendrix, er aktive brukere av denne pickupen og jeg mener en HB ødelegger helheten i en strat. Jeg har testet strater som låter fint med HB i bridge, men har alltid syntes det låter bedre med SC, samt mer helhetlig. Og når trådstarter nevner Hendrix og SRV, ærlig talt, en humbucker er jo helt på trynet (IMO) ass. Hva Cobain gjør/gjorde har jeg faktisk ingen idé om, det kan jo påvirke noe.

Hvis mid-boosten er TB, løser det sikkert mye av problemet jeg tenkte på.

Helt enig med Kossoff her, altså må man ha masse power, så kjøp en Les Paul eller noen av superstratene med tre aktive pickuper, da vel.

En strat er en strat.

Jeg må tilstå at jeg for mange mange år siden byttet ut bridgepickupen på min strat (arbeidshest) men ikke med en HB.

Jeg satte inn en Seymor Duncan Hot Strat Stack (utgått). Denne gjør jobben med å eliminere støy ved Hi Gain lyder.

Den er imidlertid litt svakere i power en de orginale SC. Men på moderne amper er det jo bare å gi litt mer gain.

Dette har vært min lykkeformel for en all round gitar siden 1985.

Ellers, dersom det bare skal vrenge, har jeg en Gibson LP orginal og en Gibson SG med GFS pickups.

Skal jeg være ærlig velger jeg da SG med billigpickuper!

Paradoks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale å sjekke ut disse

http://zexcoil.com/S_StylePickups.html

http://zexcoil.com/buckers.html

http://www.youtube.com/watch?v=aQTe4wNh7JQ

De gir veldig fin tone av det jeg har hørt og lest. Og de har ekstra beef.

Han har veldig god kontroll på tonen.

Og de ser jo tøff ut. mye tøffere å skille seg ut med disse enn vanlig dualcoil.

Endret av SteikBacon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Amund, skjønner ikke fascinasjonen folk har for Texas Specials.

Suhr Michael Landau er knallbra singlecoiler som funker til det meste.

Støyer selvsagt men det er det vanskelig å komme utenom skal man ha klassisk SC lyd.

Liker DiMarzio sine støyfrie, men det blir aldri helt det samme..Kommer ann på hvor pirkete man er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting - dette med støyen, hvor problematisk er egentlig dette med mindre man skal spille masse gain på svære scener med et tonn med lysrigg? Jeg har aldri hatt nevneverdige støyproblemer med vanlige passive singlecoils, uansett gainmengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.