Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken mic er best til live-bruk?


mikke_mus

Anbefalte innlegg

Bassisten i det ene bandet mitt har en kul DI-boks fra Samson som du kan sette mellom toppen og kabinettet om du har stack slik at du får med egenlyden til forsterkeren i DI-signalet. Det å kjøre bass i PA via DI fikk en helt ny dimensjon etter at jeg opplevde denne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SM57 aleine er ikke rare greiene til bass, den kutter for mye i bånn. Fin til skarp og gitar, men til bass? Ikke etter hvordan jeg mener bass burde låte iallefall.

Hadde heller kjøpt en e902, D112 eller beta 52 enn en SM57 i såfall. Selv har jeg brukt e902 endel i det siste ved reamping av bass i studio, og det funker finfint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig som lydmenn flest hater at du ikke liker DI... :P

Forøvrig ekskluderer din gode basslyd ikke suksess med metoden jeg listet opp. :)

Neste gang en sånn douche-lydmann prøver å hive meg inn i en Behringer-boks FØR Orange/Aguilar riggen min, så kaster jeg den på ham (Det var etter da jeg mistet all tiltro til lydmenn..)

D.I er for bassister som ikke har noe kjærlighet for egenlyd og individualitet, noe som jeg mener at egentlig går for bassister flest i dag. ("Nei, Bandet ditt skal låte slik som jeg mener det skal, driter vel en lang marsj i at dere har jobbet lenge med og brukt flerfoldige tusen på soundet deres")

Med det sagt så pleier jeg å låte helt ok med en SM57, men jeg liker mye top-end.. Vurderer å kjøpe meg en e606 dog. (og så hører jeg vel og mest rett fra ampen på scenen og.)

Endret av Thunder Fingers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang en sånn douche-lydmann prøver å hive meg inn i en Behringer-boks FØR Orange/Aguilar riggen min, så kaster jeg den på ham (Det var etter da jeg mistet all tiltro til lydmenn..)

D.I er for bassister som ikke har noe kjærlighet for egenlyd og individualitet, noe som jeg mener at egentlig går for bassister flest i dag. ("Nei, Bandet ditt skal låte slik som jeg mener det skal, driter vel en lang marsj i at dere har jobbet lenge med og brukt flerfoldige tusen på soundet deres")

Med det sagt så pleier jeg å låte helt ok med en SM57, men jeg liker mye top-end.. Vurderer å kjøpe meg en e606 dog. (og så hører jeg vel og mest rett fra ampen på scenen og.)

Og du får nok trøkk i PA ved kun å kjøre en SM57 forran kabbet? Del gjerne med deg hvordan dette skrues på mixeren for der har ikke jeg sjangs.

Hente bånn fra DI og nysanser fra SM57 kan jeg være med på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet mitt er jo at alle skal ha så jævlig mye bånn hele tiden uansett, Men igjen, jeg lever i den gamle "low-mid" skolen, og ikke der hver eneste bass bare skal føles i brystkassen men ikke høres. Forøvrig finnes det bare en gitarist sin mening om hvordan bassen skal låte jeg tar i betraktning, og det er han jeg spiller i band med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bruker jeg DI`en fra EBS`en, den låter jo bra den, men tenkte å kombinere med en mic forran kabinettet for å få med "det lille ekstra". Hadde vært kjekt å få med litt av lyden når røra går seg varm og den "knekker" når jeg tar i litt. Låter kuler og krutt, men DI`en får jo ikke med seg akkurat den biten. Ikke det at 95% av publikum bryr seg så enormt mye, men det er noe med å få frem akkurat "den" lyden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang en sånn douche-lydmann prøver å hive meg inn i en Behringer-boks FØR Orange/Aguilar riggen min, så kaster jeg den på ham (Det var etter da jeg mistet all tiltro til lydmenn..)

D.I er for bassister som ikke har noe kjærlighet for egenlyd og individualitet, noe som jeg mener at egentlig går for bassister flest i dag. ("Nei, Bandet ditt skal låte slik som jeg mener det skal, driter vel en lang marsj i at dere har jobbet lenge med og brukt flerfoldige tusen på soundet deres")

Med det sagt så pleier jeg å låte helt ok med en SM57, men jeg liker mye top-end.. Vurderer å kjøpe meg en e606 dog. (og så hører jeg vel og mest rett fra ampen på scenen og.)

Hva slags lydfolk bruker du som bruker Behringer DI? Kan ikke være profesjonelle iallefall!

Hvis du mener at en sm57 greier å reprodusere soundet i bassriggen din, så har du altså en lyd som spenner fra 200hz til vel 2 kilo..Litt satt på spissen, men bare litt :) Poenget er vel at du burde bruke en mikk som er nøytral, som feks DPA2011C, og ikke en sm57?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker kun di på 99% av alle jobber jeg gjør. Kan vurdere mic i tillegg om bassisten skal bruke vreng eller sære effekter. Da tar jeg hva som helst, det skal bare tilføre litt edge til det solide signalet jeg uansett har fra di-boksen.

Og ja, nekter du di får du klare deg med bassampen. Som forøvrig er mer enn nok i mange lokaler. Jeg har mutet bassgitaren i pa mange ganger.

Basskutt er forøvrig et fint triks på bass. merkelig nok.

Til kontrabass tar jeg gjerne en dpa4099 eller annen god kondis. Har også hatt fete retultater med en sm7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.