Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Helt ny på gitar, hjelp ?


DahPain

Anbefalte innlegg

Her har det jamen kommet mange gode råd.

For å være ærlig- er du helt nybegynner, bør du ikke kjøpe deg en flytende stol. Les den store gitarguiden hvis du ønsker en forklaring på hvorfor. Du kommer trolig til å slite kraftig med det.

Huff ja, vet ikke helt hva jeg skal tro lengre, folk sier ditt og datt, mens jeg allerede har funnet noe jeg liker, ikke lett dette her :P Flytende stol, hæ xD leste kjapt igjennom gitarguiden en gang til, men stod ikke noe om flytende stol der. Har det noe med broen å gjøre, jeg vil ha fast bro, og jeg vil ha humbuckere, hode kan være det samme for meg, jeg digger hvordan RG serien ser ut, og har hørt de også, og mange av de lyder fett i mine øyrer.. Jeg vet dere også sier at man ikke skal se bare på utseende, men jeg mener nå at når jeg skal kjøpe en gitar, så skal jeg ihvertfall like looken på den, og jeg liker plain svart :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden kompisen din med peil, har annbefalt deg å absolutt kjøpe en ubrukt gitar. Hvorfor bruke 2500,- på en dritt-Ibanez når du kan kjøpe en dritt-Cort på Smartclub til 999,-

http://smartclub.no/Elektro/EN-ANNERLEDES-MUSIKKBUTIKK/

Han anbefaler meg også å kjøpe en brukt en, men utvalget er dårlig, så jeg hadde sikert endet opp med noe jeg ikke egentlig vil ha.. Han anbefaler meg også å kjøpe en gitar JEG virkelig vil ha og liker, ikke bare smelle til på et supertilbud for du får mye for pengene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruktmarkedet renner over!

Var det ikke en svart Schecter Ohmen 6 du ville ha da?http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=39023311&kwUnica=schecter

Å kjøpe et multieffektbrett (pod) for å koble til stereoanlegget kan være lurt, inntil du får råd til å kjøpe en skikkelig amp. Senere så kan du også bruke brette sammen med ampen. Her har du et skikkelig gromt et, billig: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=38497791&kwUnica=Boss%20gt

Her har du en enkel variant men helt grei: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=38982777&kwUnica=Zoom

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøpe et multieffektbrett (pod) for å koble til stereoanlegget kan være lurt, inntil du får råd til å kjøpe en skikkelig amp. Senere så kan du også bruke brette sammen med ampen. Her har du et skikkelig gromt et, billig: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=38497791&kwUnica=Boss%20gt'>http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=38497791&kwUnica=Boss gt

Her har du en enkel variant men helt grei: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=38982777&kwUnica=Zoom'>http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=38982777&kwUnica=Zoom

Likte den bossen, så ut som den kunne vare en god stund, men problemet er jo da at jeg umulig kan hente den, ser du den ;)? Det er tvers over landet, og jeg vet ikke helt hvor smart det er å sende den med post, blir sikkert ganske dyrt det også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte den bossen, så ut som den kunne vare en god stund, men problemet er jo da at jeg umulig kan hente den, ser du den ;)? Det er tvers over landet, og jeg vet ikke helt hvor smart det er å sende den med post, blir sikkert ganske dyrt det også...

Neida, det handler om noen tikroninger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det handler om noen tikroninger....
åja, men hva med sikkerhet da :D blir det ikke litt raskt å bestille den omen 6en tvers over landet, uten å i det hele tatt prøve eller sjekke om det er noe selger har skjult? Føler dette her blir litt risky..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handel på finn er trygt med Finn betalingsgaranti. Da betaler du pengene til Finn (payex), også sitter de på pengene til du har fått varen og bekreftet at alt er som det skal.

Jeg har dog handlet en god del på finn, men alt har alltid vært i skjønneste orden, så hvordan ting funker dersom det faktisk er noe humbug vet jeg ikke, men så lenge selger går med på å bruke betalingsgaranti så tror jeg ikke du har noe å frykte, da det tross alt er der for kjøperens trygghet.

Ellers vil jeg anbefale å dra i den lokale sjappa og finne noe du liker når du er i din prisklasse. De aller fleste gitarer, uansett hvor billige de er, blir helt kurante, spillbare instrumenter om de får en skikkelig setup. Kjøper du gitar og forsterker i den lokale sjappa får du som regel dette gjort gratis der før du drar fra butikken, og ofte også en gratis etterkontroll i løpet av det første året du har gitaren. Jeg har hvertfall ikke opplevd noe annet de gangene jeg har kjøpt ny gitar i butikk, og om de har den minste sans for kundeservice så gjør de dette, hvertfall førstejusteringen før du drar fra butikken.

Kjøper du ny fra nett så risikerer du å få en dårlig oppsatt gitar som du da må bruke penger på å få den lokale sjappa til å justere for deg. Da sparer du marginalt med penger, om noe i det hele tatt, samt at du ved handel i butikk skaper en relasjon til butikken, noe som aldri er å forakte om forsterkeren din plutselig går til helvete før en konsert eller noe slikt i fremtiden. Gode relasjoner med lokale forhandlere er gull verdt!

Kjøpe brukt på nett er selvsagt en god mulighet det også. Da får du en gitar som er i en dyrere prisklasse i utgangspunktet, og da antakeligvis bedre satt opp fra fabrikk, og ofte satt opp i ettertid også av de som har hatt gitaren eller deres forhandlere. Sjelden jeg har kjøpt noe brukt som har vært helt på trynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært heldig med allt jeg har kjøpt, så langt. Da jeg kjøpte en gitar til 8 tusen, fikk jeg den sendt i oppkrav og jeg åpnet den på postkontoret, slik at jeg har vitner, i tillfelle kassa bare inneholdt 4 kg ved. Men selger kan ha falskt navn, adresse........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff ja, vet ikke helt hva jeg skal tro lengre, folk sier ditt og datt, mens jeg allerede har funnet noe jeg liker, ikke lett dette her :P Flytende stol, hæ xD leste kjapt igjennom gitarguiden en gang til, men stod ikke noe om flytende stol der. Har det noe med broen å gjøre, jeg vil ha fast bro, og jeg vil ha humbuckere, hode kan være det samme for meg, jeg digger hvordan RG serien ser ut, og har hørt de også, og mange av de lyder fett i mine øyrer.. Jeg vet dere også sier at man ikke skal se bare på utseende, men jeg mener nå at når jeg skal kjøpe en gitar, så skal jeg ihvertfall like looken på den, og jeg liker plain svart :P

Jeg var sikker på at vi brukte det begrepet der. En flytende stol er en sånn med "tremolo", en som ikke sitter fast, eksempelvis som de fleste Ibanez- gitarene. De fleste som spiller gitar, og som har en slik gitar, er enige om at en sånn stol, oftekalt "Floyd Rose" er vanskelig å bruke for nybegynnere. Visste du for eksempel at på en slik gitar, hvis du skifter strengemerke, så trenger gitaren din et oppsett helt fra bunnen av på nytt?

En flytende tremolo, Floyd rose, flytende stol, kjært barn har flere navn, er ikke noe problem, men det er mange som gir opp når de gir seg i kast med en sånn som sin første gitar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var sikker på at vi brukte det begrepet der. En flytende stol er en sånn med "tremolo", en som ikke sitter fast, eksempelvis som de fleste Ibanez- gitarene.

Takk for svar, du mente kanskje dette "Broen/tremolo er en kopi av en "vintage tremolo" type for Stratocaster. Denne er ikke av en ”flytende” type" ;) Jeg vet det, og de Ibanez gitarene med tremolo, har som oftest vibrato også, og jeg er klar over at det har sine ulemper, derfor kikker jeg etter fast bro, og det har jeg lenge gjort :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha! Hvor telfeldig er ikke det, fant en haug med gitarer på finn.no, og går igjennom alle, uten å i det hele tatt se på sted eller selger, ender opp med 3 gitarer, som alle har det jeg vil ha, fast bro, humbuckere, og med den fette stilen. Men da ser jeg at ingen av disse er private selgere, så da vil jeg vell ikke tjene på det uansett, så igjennom alle Ibanez gitarene på hele finn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.