Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Helt ny på gitar, hjelp ?


DahPain

Anbefalte innlegg

Hallo, registrerte meg på dette forumet nettopp for å spørre om dette. Har ikke mye erfaring med gitar og sånt, men jeg ønsker å begynne å spille.

Jeg har kikket på denne gitaren, som nå er på tilbud, og jeg lurer litt på om dere vet noen pros og cons, eller kanskje dere har noen andre anbefalinger..

Har dere noen nybegynnervideoer hadde det vært konge det også! :)

God Jul! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kikket litt på finn nå etter brukte, men fant ikke egentlig noe, er det sånn at jeg virkelig taper på å kjøpe den Ibanezen. Jeg føler meg mest trygg med å kjøpe en helt ny, men visst den er dårlig i forhold til hva du kan få til samme prisen på finn, så kanskje jeg må kikke litt mer på finn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har funnet denne gitaren fordi den er billig, ville jeg styrt unna. Om du har valgt den pga du synes den ser fresh ut, og du tror den passer deg; kjør på.

Skulle jeg valgt en første gitar til en gitt person, uten å kjenne til sjangerpreferanse ol, ville jeg valgt en Squier Strat. De har en veldig fin serie ( vintage modified, tror jeg) i prisklassen rundt 3000kr. Dette er allround gitarer du kan ha det kjekt med i lang tid. Halsene og pickupene er veldig standard og de er lette å modifisere i ettertid. Halsen på ibanezen du har sett på er veldig særegen for den type gitarer. Lærer du deg å spille på en sånn gitar kan det kanskje bli vanskelig å gå over til noe annet i framtiden.

Gitaren du ser på er for all del en fin gitar! Men jeg tror at en standard Stratocaster er bedre for nybegynneren, både med tanke på hvilke lydmuøigheter du har og mtp hvilke gitarer som blir grei for deg å spille på i framtiden.

Er det kun er metall du skal spille er ibanezen sikkert knall!

Endret av Kossoff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann og velkommen DahPain.

Hvis du er helt ny, altså skal begynne å spille nå, så vil jeg anbefale deg å kjøpe deg en rimelig akustisk gitar, gjerne med nylonstrenger.

- De er letter å lære seg å stable fingre på...

- Det gjør ikke så vondt i fingertuppene til å begynne med...

- Du trenger ikke forsterker..

- Det er billigere....

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har funnet denne gitaren fordi den er billig, ville jeg styrt unna. Om du har valgt den pga du synes den ser fresh ut, og du tror den passer deg; kjør på.

Både og, selfølgelig, den ligger jo innenfor busjettet mitt, og den ser konge ut. Jeg synes den hørtes bra ut også, etter et par videoer på youtube.. Jeg kommer nok til å spille metal for det meste ja, men i begynnelsen regner jeg med jeg må ha noe ganske mye enklere en metal ja. (Smoke on the water :P ) Bare tuller :P Så på denne forsterkeren, i forhold til at jeg kommer til å spille en del med headphones. Men hva om jeg og en venn vil jamme da, kan jeg koble 3,5mm jacken fra Vox ampen inn i anlegget? tviler litt på det, men kan være greit å spørre, kanskje du har forslag til en annen forsterker, for jeg har virkelig ikke mye peiling

akustisk gitar

Takk for svar, en venn av meg har en akustisk, jeg kan jo spørre han, men jeg vet ikke om jeg vil bruke 1000 kr på noe jeg skal spille på i 2 måneder før jeg bruker 3000 kr på en ny, el gitar..

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn ut hva slags musikk du har lyst til å spille. Vanskelig å få spilleglede på en akustisk nylonstrenger når det er rock og metal man vil spille.

Velg instrument etter dette.

Jupp, er nok metal og rock jeg går etter, så da må det jo være en røff elgitar, uansett om jeg ikke har helt peiling på hva kretieriene for det er, haha :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en Schecter Omen 6?

http://www.gitarhuset.no/product/gitarer/schecter/elektriske/3009627/schecter-omen-6-gloss-black

Den har ikke vib-arm, noe jeg mener er en fordel på en nybegynner-gitar. Lettere å stemme og holde stemt, og det er nok å lære uten at den armen skal være i veien også.

Fra finn:

LTD KH202 - http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=38967164&sort=3&price_to=3200&subCategory=92&price_from=1100&segment=1&productCategory=295&mainCategory=86

Endret av sarge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg antagelig i manges øyne en museumsgjenstand. :D

Men jeg er altså av den oppfatning at det er viktig å begynne med å lære seg det grunnleggende, altså å kunne spille rene grep. Det blir litt som å lære seg å gå, før man begynner å løpe .... Og enhver gitarist bør vel ha en akkert uansett....

Men hver sin lyst naturligvis.. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en Schecter Omen 6? http://www.gitarhuset.no/product/gitarer/schecter/elektriske/3009627/schecter-omen-6-gloss-black Den har ikke vib-arm, noe jeg mener er en fordel på en nybegynner-gitar. Lettere å stemme og holde stemt, og det er nok å lære uten at den armen skal være i veien også.

Oh wow, den så, og hørtes digg ut. Ja, jeg ser ikke for meg jeg trenger vib-armen heller, ihvertfall ikke med det første.. Takk for tipset :)

Nå er jeg antagelig i manges øyne en museumsgjenstand. :D

Men hver sin lyst naturligvis.. ;)

Hehe, ungdommen nå til dags :P Nei men jeg misliker at akustiske gitarer føler så klumpete ut, men jeg kommer nok til å øve litt grep og sånn på vennen mins :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips til forsterker er: Fender Mustang 2. Helt konge amp! Du kan ratte en haug med lyder, den er intuitiv og fin og se på.

Ampen du har sett på er ikke en amp. Det er noe jeg ville styrt LANGT unna. En Mustang får du til 1500 kr, eller der omkring.

Jeg har solgt ampen min til 40'000 kr, fordi jeg har en Fender Mustang som gjør en god nok jobb hjemme. Mustang er rett og slett en fantastisk amp!

Skal du spille metall og rock er sikkert ibanezen du har sett på en fin gitar!

Husk å øve akkorder og komp ;)

Endret av Kossoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, er nok metal og rock jeg går etter, så da må det jo være en røff elgitar, uansett om jeg ikke har helt peiling på hva kretieriene for det er, haha :P

Kjøp en gitar du liker og som føles bra for deg,For all del ikke kjøp en gitar som ser tøff ut men som du føler at er vond å spille på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips til forsterker er: Fender Mustang 2. Helt konge amp

Tviler ikke på at den er bra, men å betale nesten like mye for ampen som for selve gitaren, føler jeg blir litt feil. Men heller var det ikke mye spennendes i 800-1000 kr klassen, kanskje du vet om noe, for jeg vet ikke helt om jeg har lyst å legge ut 1600 kr for en amp i første omgang.

Kjøp en gitar du liker og som føles bra for deg,For all del ikke kjøp en gitar som ser tøff ut men som du føler at er vond å spille på.

Ja selfølgelig, Og da er det gjerne en fordel å teste den i butikken, men de har ikke gitarhuset- butikken i Stavanger, kun 4Sound tror jeg, og jeg vet ikke om de har den Ibanezen, eller Schecteren der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.