Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Helt ny på gitar, hjelp ?


DahPain

Anbefalte innlegg

Huff, du gjør det litt vanskelig for meg her :P Ja, jeg føler nesten at jeg må det, noe av greia med å få gitar er at jeg skal spille en venn som skal kjøpe trommer, og vi er begge metalfan, og har lyst å jamme, blir litt drit å komme med en akustisk da.. Føler at jeg kommer til å gå på en smell uansett hva jeg velger..

Ingen andre enn du kan velge. Spill på flere ulike, bruk ørene og fingrene mer enn øynene. Som sagt, den Epiphonen er både en fullblods elektrisk og en halvakustisk du kan øve på uten strøm om du må. Eller vil. Det finnes andre også, men neppe som gir så mye for pengene (av halvakustiske). Og jeg kan love deg; i hendene på en som kan spille, kan du få både skikkelig rock og metall.

Hør f.eks. litt på disse, det er samme gitar som den jeg har, altså den som 4sound selger til 2600 kroner (men andre farger):

http://youtu.be/HSjwc4ccfF8

http://youtu.be/A3eopowmxaA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg med litt korte fingre, så synes jeg faktisk at i det man skal starte med barre-grep (grep der man klemmer ned alle eller de fleste strengene med en finger) så synes jeg faktisk det er lettere på en lettspilt stålstrenger enn en nylonstrenger. Det har å gjøre med bredde og krumming på gripebrettet. Så får man heller leve med litt kortere øvinger og såre fingertupper til man blir herdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste gitaren man har, er den man spiller på.

Den beste elgitaren for en som har spilt en stund, er ikke en bra gitar hvis den som skal spille på den lar den stå på stativet eller ligge i gigbagen, selv om den snusfornuftig sett er et "bedre" nybegynnervalg.

Kan ikke skjønne annet enn at den Scheckteren er et greit valg. Den har ikke flytende bro, noe som kan være et slit hvis man som nybegynner synes det er vanskelig nok å stemme gitaren, og før man lærer seg å justere den. Som nybegynner vil man gjerne spille gitar, og ikke lære seg å justere gitarer..

Har trådstarter lest den store elgitarguiden? Det bør du gjøre, den finner du på forsiden av forumet. Den er ikke perfekt, men du kan garantert veldig mye mer om gitarer og gitartyper hvis du leser den.

Jeg er ikke uenig i noen av de som har postet før, men det er nå engang slik at det å velge sin første gitar i større eller mindre grad handler om hva man synes ser tøft ut i speilet på gutterommet. Sånn er det bare. For noen er det så viktig at en "ukul" gitar blir lagt vekk, altså en gitar man ikke spiller på. Det er en dårlig gitar for den som har kjøpt den.

Noen er så bitt av basillen at de lærte seg å spille på bestemors gamle kassegitar som mest egnet seg som eggedeler, andre må ha noe som er litt kulere. Det er ikke noe feil i det.

Jeg har lært opp noen hundre nybegynnere, og vet at det som er aller lettest å komme i gang på, er en nylonstrenger. God plass, enkel å ta i bruk, ingen ledninger, knotter, knapper og ting, den er flyttbar og så videre. Men så har det seg slik at visebølgen er over, og hvis målet er å ikke gå lei etter to måneder, er kanskje en litt kulere gitar et bedre valg. Regn med at du må lære deg mer på en gang, at det er vanskeligere å ta grep, at du får sårere fingertupper, det kan ta noe lenger tid før du har lært din første sang, men det viktige er å holde motivasjonen oppe.

Amen. :)

Dette er vel egentlig summen av det jeg har forsøkt å si. Men jeg har kanskje ordlagt meg på en litt mer klønete måte. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for Schecteren du. Masse gitar for penger. Jeg prøvde en del gitarer før jeg endte opp med 2 stykk, og flere skal det bli :)

Får du viiiirkelig lyst å spille noe annet enn metal (noe du sannsynligvis kommer til å oppleve) etterhvert, så kjøper du deg bare en ny gitar i ettertid. Du er ikke dømt til å spille på din første gitar hele livet. Gitarer kan byttes ut. Jeg begynte med en crappy Marshall Rock-Kit-gitar, og spilte på den i 1-2 år. Det var på den perioden jeg spilte som en gud, kan ikke måle meg med det nivået lengre. Mao, så lenge du har lidenskap, så kommer du langt uansett gitar. Men Schecter, og Ibanez forsåvidt er mye for pengene. :)

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for så mange gode svar, men jeg er fortsatt litt usikker :P Jeg kommer nok 90% til å gå for Schecteren, men den Epiphone dot 335 virker litt interresant også, noen som vet hvor de selger den. Sitter å leser den elguitarguiden nå, så håper jeg blir litt smartere etter jeg er ferdig med den. Skal også til en jeg skjenner som kan ganske mye om gitar i morgen, så jeg kan jo spørre han om noen ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg er nå, etter to timer +/- ferdig med å lese den begynner guiden :P

Jeg føler jeg har lært en del nå, hehe, kommer nok til å lese den et par ganger til i fremtiden, for å få det skikkelig inn i hodet :) Jeg føler dog Schecteren fortsatt er et veldig godt valg :P

Jeg snublet over 2 andre gitarer også , Epiphone SG Special, og Ibanez GRGR-121EX.

Ibanezen er billig, men det frister litt med Ibanez gitar, siden det stod så mye bra om de, men de dyrere ibanez gitarene hadde vib-arm, noe jeg ikke ser jeg har bruk for med det første.

Epiphonen må jo bare være digg tenkte jeg, siden det er Gibson som eier de, om jeg ikke tar helt feil..

Strenghøyden er også viktig at er lav for meg, men dette er vell en prisfaktor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange faktorer som avgjør strengehøyden. Noen av dem har med produksjonskvaliteten på hals og bånd å gjøre. På rimeligere gitarer varierer produksjonskvaliteten mer enn for dyrere, og dette med eksemplarvariasjon er grunnen til at man anbefaler at man prøvespiller rimelige gitarer før man kjøper. Da kan man luke ut "mandagsgitarene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken strengehøyde du liker er noe som utvikler seg over tid.

Billigere gitarer skal i utgangspunktet være like lett å få lav action på som på dyrere, men, som Sarge sier, er det ikke alle som er like flink med båndarbeid og hals. Kjøper du gitar fra noen av de store billigmerkene (Squier, Ibanez, Epiphone ol.) er dette problemer du i utgangspunktet ikke skal møte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strenghøyden er også viktig at er lav for meg, men dette er vell en prisfaktor?

Nei, strengehøyden er ikke så viktig for deg enda, medmindre du kjøper et eksemplar med ekstremt dårlig hals og oppsett.

Det er mange faktorer som avgjør strengehøyden. Noen av dem har med produksjonskvaliteten på hals og bånd å gjøre. På rimeligere gitarer varierer produksjonskvaliteten mer enn for dyrere, og dette med eksemplarvariasjon er grunnen til at man anbefaler at man prøvespiller rimelige gitarer før man kjøper. Da kan man luke ut "mandagsgitarene".

Det er dette jeg mener med litt "merkelige" råd. Prøvespilling hjelper jo svært lite for en som ikke kan spille enda... ;)

DahPain.... gå til 4sound, og be om å få hjelp av en som har god peil på gitarer, få vedkommende til å svare på disse spørsmålene du har, be om å få se på de som du allerede mener er aktuelle, deriblant Epi dot 335, og så kjøper du den du liker best å se på, og å ta i. Som allerede nevnt i denne tråden, så kommer du til å kjøpe flere gitarer fremover, så den du kjøper nå er bare starten. :)

Endret av Tommern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en akustisk nylonstrenger er finfin å lære seg akkorder på, men hvis trådstarter vil spille metal så blir det feil.

Om man begynner med akkorder og viser eller riff og distortion har ingenting å si så lenge man har det gøy og får lyst til å spille mer. Jeg kan ikke helt se hvordan en nylonstrenger skal gi mer lyst til å spille dersom trådstarter hører på og vil spille metal.

YMMW osv :)

Kjøp deg en rimelig gitar du synes ser tøff ut. Schecteren ser finfin ut. Kjøp deg en rimelig forsterker. Du får ikke metallyd av bare gitaren.

Så ber du butikken du kjøper den i om å inkludere en skikkelig setup i prisen slik at du får en gitar som også er god å spille på.

Så kan du begynne med øving, frustrasjon, glede, imponering, mer frustrasjon, mer øving, mer glede og du har en hobby for livet.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en akustisk nylonstrenger er finfin å lære seg akkorder på, men hvis trådstarter vil spille metal så blir det feil.

Ok. Må bare legge meg flat jeg da, har ikke greie på metall. Trodde man måtte kunne akorder uansett hva man skal spille.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.