Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Helt ny på gitar, hjelp ?


DahPain

Anbefalte innlegg

DahPain, nå tok det litt ut her... :D

Ikke kjøp deg en nylonstrenger, hvis det byr deg i mot. Kjøp deg en gitar du liker å se på, og liker å ta i. Men den behøver ikke være så jævla dyr eller fancy. Du trenger ikke FR og 40 bånd.

Og så fikk du gode tips her av SgtAlexx, kjøp deg en rimelig amp, og få sjappa til å gi deg et skikkelig oppsett av gitaren i prisen dere blir enige om.

Og uansett hva noen skal ha deg til å tru, så må du altså pugge korder. Ingen vei utenom... :D

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dette jeg mener med litt "merkelige" råd. Prøvespilling hjelper jo svært lite for en som ikke kan spille enda... ;)

Her er vi ikke uenige. Trådstarter har også sagt han kjenner andre som spiller gitar, og rådet om prøvespilling av rimelige gitarer gjelder også for nybegynnere som har venner med erfaring.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hine hårde dager lærte jeg meg å spille på en el-gitar. Ikke hadde jeg forsterker heller, så det aat man må ha en akkustisk til å begynne med er bare tøv. Er det metal man er interessert, så kjøper man seg en kul el-gitar og en forsterker med fet vreng. Som flere har nevnt, er det viktig med motivasjon i starten, og det kan jo like gjerne komme fra bildet i speilet med den kule metaløksa hengende over skuldra.

Akkustisk gitar, akkorder osv. kommer av seg selv etter hvert hvis lysten til å lære vedvarer, og man skjønner at det er lurt å kunne og det evt. blir behov for å lære seg litt mer enn riffet på Smoke On The Water og Enter Sandman.

Ellers er det mye nyttig på www.justinguitar.com både for nybegynnere og de som er litt mer viderekommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hine hårde dager lærte jeg meg å spille på en el-gitar. Ikke hadde jeg forsterker heller, så det aat man må ha en akkustisk til å begynne med er bare tøv.

Er vel ingen som har sagt at man det. Det som er hevdet er vel bare at det er enklest å begynne med en nylonstrenger.

Man jo ikke lære seg korder heller. Men det blir veldig plundrete uten.

Vi tar'n i E-dur... Hææ.. ?? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tykke klumpete strenger som gjør vondt å trykke ned for en som ikke har lært hvor mykt man behøver å trykke. En hals som er tykk og ofte noe firkantet og klumsete å holde rundt. Et gripebrett som er bredt at normal G er umulig å ta... Mulig jeg ikke er enig ang nylongitar som første gitar. Min første var en ganske så lettspilt stålstrenger med ganske tynne og myke strenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ingen som har sagt at man det. Det som er hevdet er vel bare at det er enklest å begynne med en nylonstrenger.

Man jo ikke lære seg korder heller. Men det blir veldig plundrete uten.

Vi tar'n i E-dur... Hææ.. ?? :P

Helt enig der, men den dagen man har kommet så langt at man får beskjed å spille en låt i E-dur, spiller man sannsynligvis i et band, og da har man muligens lært seg litt mer enn et par riff uansett. :)

Som sagt, så kommer alt det der av seg selv hvis gitarinteressen vedvarer. Hvilken rekkefølge man lærer ting i er det ingen fasit på. Det viktigste helt til å begynne med, er å ha det gøy med gitaren, så kan man evt. søke litt mer spesifikke råd, eller til og med ta et gitarkurs hos en profesjonell hvis man føler at man trenger hjelp til å ta "det neste steget"

Når det er sagt var det å spille kjente låter etter besifring med to- tre akkorder det første jeg lærte meg etter at riffet på Smoke On The Water var ferdig radbrekt, og med det powerchords. Det medførte at jeg ganske kjapt faktisk kunne spille hele Smoke On The Water (på et vis i hvert fall... ;) ), ikke bare introriffet, og det var jo rimelig stas! Husker pappa hadde et brevkurs i gitarspilling liggende fra 60-tallet, i tillegg til div. bøker med shlegers med besifring. Da var det bare å finne fram låter man kunne melodien på, finne akkordtegningene i brevkurset, og så terpe til man kunne låta sånn noenlunde.

Hadde også en kompis som begynte å spille samtidig i tillegg til en del eldre gutter som kunne litt mer. Det miljøet var veldig lærerikt og motiverende for en gitaristspire i startfasen. Vet ikke om det var avgjørende for at jeg fortsatte å spille, men det gjorde i hvert fall at jeg lærte ting litt raskere i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo! Det var veldig lærerikt der jeg var idag, jeg fikk spurt han om en del spørsmål osv. Vi skal gå å skikke på gitar også, sånn at jeg vet hva jeg kjøper, billige leksjoner skulle han også få til, så dette ser jo ut til å bli en god start! Takk for all vennlighet og hjelpen jeg har fått :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tykke klumpete strenger som gjør vondt å trykke ned for en som ikke har lært hvor mykt man behøver å trykke. En hals som er tykk og ofte noe firkantet og klumsete å holde rundt. Et gripebrett som er bredt at normal G er umulig å ta... Mulig jeg ikke er enig ang nylongitar som første gitar. Min første var en ganske så lettspilt stålstrenger med ganske tynne og myke strenger.

Jeg begynte jo selv slik. Det som er digg med det er jo at alt annet blir lett å spille på etterpå ;)

DahPain, nå tok det litt ut her... :D

Ikke kjøp deg en nylonstrenger, hvis det byr deg i mot. Kjøp deg en gitar du liker å se på, og liker å ta i. Men den behøver ikke være så jævla dyr eller fancy. Du trenger ikke FR og 40 bånd.

Og så fikk du gode tips her av SgtAlexx, kjøp deg en rimelig amp, og få sjappa til å gi deg et skikkelig oppsett av gitaren i prisen dere blir enige om.

Og uansett hva noen skal ha deg til å tru, så må du altså pugge korder. Ingen vei utenom... :D

Lykke til :)

Jeg tror nok trådstarter får seg gitar og lærer seg å spille okke som. Akkorder må han lære seg etterhvert, ingen tvil om det :)

Uansett, det er morsomt at så mange engasjerer seg og har hatt så mange forskjellige veier inn til gitarspilling. Jeg tror i hvertfall alle kan være enige om at det gir mye glede, frustrasjon, morsomme opplevelser, bortkastede timer, verdifulle timer, nye kompiser gjennom band osv :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare "få i gang" denne tråden igjen litt :P Sitter her å tenker, mens jeg surfer på 4sound og gitarhuset, så kom jeg over denne Jackson gitaren. Føler egentlig jeg er litt mer Fendertypen enn Gibsontypen, men jeg er ennå ikke sikker :P Jeg liker begge stilene, men det er noe med Gibson som sier mer "layback" enn Fender som er litt mer kantete og sprek, vet ikke hvordan jeg skal forklare det :D Tenking gjør meg usikker, og jeg vil ikke velge feil her :P

Godt nyttår forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse billiggitarene du har funnet, finner du sikkert brukte for halve prisen for eks. denne: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=38324006&kwUnica=epiphone

Jeg anbefaler deg heller å øke budsjettet ditt med en tusing og kjøpe Viper'n til Kamspro: http://forum.gitarnorge.no/topic/48248-selgesbyttes-ltd-viper-400-vintage-sunburst/?hl=%2Bltd+%2Bviper

Her har du en bedre gitar med antakelig en brukbar sluttfinish, samt emg aktive humbucers, samme som halve metallfamilien bruker.

Lykke til med en fantastisk hobby!

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.