Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Helt ny på gitar, hjelp ?


DahPain

Anbefalte innlegg

Vel, den RG-en jeg linket til har fast bro, i motsetning til den RG-170-en du fant. Jeg vil anta at den jeg linket til, og den Schekteren du også har siklet på er veldig like hverandre.

Hehe, jeg likte ikke helt den fargen og det plekterbrettlignende svarte overflaten. Kresen liten kar jeg :P Jeg så denne på finn, ganske dyr, men klarer nokk å presse den inn, skal hørre, og se litt reviews på den nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare kjøp deg en gitar og begynn å hamre løs. Lover deg, du kommer uansett til å erstatte den med en dyrere gitar hvis du får skikkelig interesse for det. Greit å gjøre litt research, men jo mer du har å velge mellom, jo vanskeligere blir det bare å bestemme seg for en. Hvorfor tror du de fleste her på forumet har i snitt mer enn 5 gitarer hver ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye vett i det Troll sier som vanlig, men har du 4k å legge i en gitar, blir jo det en helt annen historie.. Slik dette framstår så langt, blir det litt slik "jeg skal ha en bil, skal jeg kjøpe en Skoda til 150 000, eller en liten BMW til 400 000?"..

Da blir det ikke lett å gi gode råd. Poenget er, Floyd Rose, og alt annet som er flytende, er overveldende for en nybegynner, både bruk, justering og i det hele tatt. Mange klarer seg uten hele livet. Det er et bra startpunkt. RG er bra, og stort sett alt du klarer å legge hendene på i prisklassen 4k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja 4k er alt jeg har :P,så enten blir det dårlig gitar, men finfin forsterker, stativ og plekter, nå blir det kun "god" gitar.. Men jeg får vell bare jobbe ræva av meg for å tjene det opp igjen, så jeg kan kjøpe resten senere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at man får mye fint til 4k. Har du noe jobb?

Isåfall legger du bare av 1k neste måned og kjøper deg et lydkort/pod/forsterker da. De fleste burde klare det ihvertfall, men hva vet jeg.. :)

Stativ og alt det andre klarer du deg fint uten i første omgang. Plekter koster ca 15-20kr per stykk og en billig kabel burde ikke vært et problem å få tak i :)

Kanskje folk er uenig, men jeg mener at du får bedre lyd via en POD/lydkort til 5-600kr via PC-høyttalere eller et stereoanlegg enn en billig amp til 700-800kr. Ihvertfall de billigampene jeg har prøvd.

Endret av Troll
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en brukt Squier Classic Vibe Strat eller Tele, så har du råd til en ålreit modelleringsamp også. Masse gitar for penga. Og gi blaffen i at det skal være nødt til å være humbuckere og RG-form osv. frem til du har blitt såpass god at det faktisk utgjør en forskjell ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at man får mye fint til 4k. Har du noe jobb?

Kanskje folk er uenig, men jeg mener at du får bedre lyd via en POD/lydkort til 5-600kr via PC-høyttalere eller et stereoanlegg enn en billig amp til 700-800kr. Ihvertfall de billigampene jeg har prøvd.

Skal nok fikse en jobb ja, bare litt stress når jeg går på skole 5 dager i uken..

Når det gjelder amp, så lurer jeg litt på Mustang I, den så mer enn god nok til meg den altså, men om jeg og en venn(med elektriske trommer) skal jamme sammen funker det vel gjerne ikke med den, han har en forsterker med multiple innplugs så det funker vel gjerne på den måten..

Kjøp deg en brukt Squier Classic Vibe Strat eller Tele, så har du råd til en ålreit modelleringsamp også. Masse gitar for penga. Og gi blaffen i at det skal være nødt til å være humbuckere og RG-form osv. frem til du har blitt såpass god at det faktisk utgjør en forskjell ;)

Jeg skjønner hva du mener, men jeg liker faktisk designet på squieren.. Jeg tror virkelig jeg trenger humbuckere for jeg hører hvor mye mindre støy det blir enn med single-coil. Jeg føler at når det er min første gitar, må jeg jo vertfall få lov å ha den lyden som passer kategorien min. Vet ikke helt om dette stemmer, men metal er ikke akkurat squier sin spesialitet?

EDIT: Oops glemte å spør, vil det være mulig å koble gitaren til anlegge uten amp, direkte med 6,3mm ledning. Og eventuelt ha en 6,3mm -3,5mm så jeg kan ha headsett?

Endret av DahPain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humbuckere kverker jo endel hum (!), men det er jo ikke helt krise med singlecoils heller. Spørsmålet er jo hvor lurt det er å snevre seg inn til én sjanger når man er i oppstartsfasen... :) For all del, man må jo spille det man liker å spille, men det er aldri usunt med et bredt spekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DahPain.

1. Du kan ikke plugge gitaren rett i anlegget uten en preamp.

2. Du kan spille reint med Humbuckere.

3. Drit i brumproblematikk med singlecoils, det gjelder kun når du er tilkobla en amp, og høres kun når du ikke spiller. Jeg kjenner absolutt ingen som har valgt bort SC pga brum.

4. Kjøp deg ei enkel fjøl og begynn å spelle.

5. Aph. sitt råd om en CV er veldig bra, for den får du solgt igjen tvert når du kommer så langt at du er klar for drømmeøksa.

6. Og som nevnt flere ganger, kjøp deg ei fjøl med fast bro, fortrinnsvis en Tele-type, verdens eldst og mesteselgende el-gitar, evig ung, neverklikk, alltid etterspurt, alltid omsettelig, kan brukes til alt.

7. For 4k får du en flett ny CV fra en eller annen nettbutikk, og da har du full anledning til å returnere i h.h.t. Lov om Angrerett, og i tillegg har du penger til en ok POD, ledning og plekter.

GO - GO - GO....... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en sak får for mye innspill i ulike retninger blir det bare rot. Noe denne tråden viser. Du har veldig mye å lære. Det er bedre å lære underveis enn å prøve forstå alt på forhånd. "Learning by doing". Både gitarer, forsterkere, clean, distortion, kjøpslov, bytterett, netthandel, kabler, effekter, teknikker, plekter, lydnivå osv. Lista med kommende lærdom er lang. Kjøp gitar og spill for helv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, angående humbuckere vs single coils: Dette er ikke det viktigste valget du gjør.

Det viktige er en god hals og mekanikk som holder stemmingen. Det betyr at du bør velge en fast stol, ingen vibarm/tremolo (kjært barn har mange navn).

En ting er temmelig sikkert: Dersom du fortsetter å spille gitar, så er ikke din første gitar din siste. Du vil få nye ønsker og behov når du bygger egen erfaring.

Derfor: Ikke overtenk dette valget. Det er mange ulike gitarer som vil fungere flott for deg.

Nå har du i denne tråden etter min mening fått svar på alt du trenger å vite for ditt første gitarkjøp. Nå er det bare å kjøpe en gitar og begynne å spille.

Lykke til! :)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.