Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp med å finne rør amp?


øglemjælk

Anbefalte innlegg

Jeg deler din oppfattning ang Peavy har mye shait, men Classic 30 er en virkelig god forsterker som åsså tar pedaler bra.

okei.. men såvidt jeg har skjønt, så er det ikke en clean amp. Det blir vel fort en litt mer grumsete lyd så fort man skrur opp volumet?

Dette er litt dumt siden jeg bruker mye pedaler, og helst kun vil ha en fin cleanlyd i ampen.

Er dette mulig med en 30 w amp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei.. men såvidt jeg har skjønt, så er det ikke en clean amp. Det blir vel fort en litt mer grumsete lyd så fort man skrur opp volumet?

Dette er litt dumt siden jeg bruker mye pedaler, og helst kun vil ha en fin cleanlyd i ampen.

Er dette mulig med en 30 w amp?

Du skal spille ganske høyt før den knekker. Er clean nok i massevis hvis ikke du jakter etter nedsatt hørsel. Og skal du på en større scene så mikkes den opp uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du spiller mye clean, så ville jeg faktisk vurdert 30w amp (ala Vox AC30 og Peavey Classic 30).

Det er viktigere med godt headroom når man spiller clean. For overdrive ønsker man tvert imot å spille høyere enn max clean headroom, og da mener jeg faktisk at 15w klarer seg (mer enn nok). I de tilfellene man trenger mer, så har man PA.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lurt å prøve og sammenlikne noen av ampene som har blitt nevnt. Ville kosta på meg turen til en skikkelig gitarbutikk hvor du kan prøve litt forskjellig. Anbefaler Peavey Classic 30, jeg har en selv, er i alle fall veldig fornøyd med den. Men jeg mener at det er viktig å sammenlikne og prøve ampene. Da kan du være sikker på at du gjør et godt valg!

Endret av Mathias Rognskog
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mente jeg riktignok rock&roll i overført betydning - når det er godt med øs både fra trommisen og resten av bandet, er det greit å kunne guffe på litt på ampen! Har sjelden eller aldri opplevd gitarlyd i monitor som er så god at det kan erstatte lyden rett fra ampen.

Og nå kommer vel snart det klassiske lame-o argumentet «hvis trommisen slår hardt, er han dårlig» :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som sier at «ampen mikkes opp på større gigs uansett», og at det dermed holder med 15W, kan umulig ha spilt live i en skikkelig rock&roll-setting.

Med andre ord kan umulig Øystein Greni ha spilt live i en rock&roll setting. Han bruker jo som kjent en vintage AC15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil påstå at det er en viss forskjell på kjente band med «mætt ræva i peeng» og PA-systemer og monitor og in-ear og alt mulig som står i stil med økonomien deres, og hva som er realiteten for de aller fleste andre...

Nå skal det også sies at Vox-ampene speller forbanna høyt! Jeg har kun prøvd AC30, men den spelte jo ørtenogførti ganger som f.eks. Orange Rocker 30 som jeg hadde tidligere. Har vel noe med klasse A å gjøre såvidt jeg har skjønt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd mange 15-wattere, men jeg hadde ikke vært redd for å gigge med AC15'n min. (Har forsåvidt gjort det, når jeg tenker meg om). Speller med denne i pønkeband, og den har ingen problemer med å overdøve en relativt fersk trommis som dæljer det han er mann for!

Om man skal spille cleant med en hardtslående trommis så kommer den dog litt til kort. Clean headroom er ikke allverdens. Plager ikke meg, men skal man ha en amp som kan spille kjempehøyt og kjempecleant så må man opp på AC30 eller finne seg noe helt annet. Den cleanen den har er jo nydelig da, frem til den begynner å brekke opp. Fortsatt nydelig, bare ikke så clean :)

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.