Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

SG eller Mexikansk Stratocaster?


Beatlemaniac

Anbefalte innlegg

9 timer siden, OsamaFetLaden skrev:

Nei, for en tjukkas er den helt ok. Måten den er kurvet på gjør den ubehagelig å hvile på og vanskelig å balansere på låret. Men kanskje den funker bra hvis man har fyrstikklår..?

Altså, jeg lærte meg å spille for mange år siden på en SG type gitar. I motsetning til i dag, var jeg ganske så tynn på den tida, men har bestandig hatt kraftige lår. Hadde null og niks problemer med å sitte med den gitaren.

Etter det fikk jeg forøvrig en strat som det også gikk helt fint å ha i fanget.

Endret av Gmal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28. juli 2016 at 18.34, CaptainSexy skrev:

Hvis du kan gi oss litt mer informasjon om hva slags musikk du spiller og liker så blir valget mye enklere :) 

Spiller mye rart. For tiden går det vel i rock og blues, noe som begge gitarene er ganske godt egnet for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28. juli 2016 at 18.32, Kossoff skrev:

Vil du ikke heller sende gitaren du har til reparasjon? Hvor "ødelagt" er den?
 

Halsen er brukket og baksiden har en del riper. Dette hendte når den ble mistet i bakken ute. Lønner det seg fortsatt å reparere den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, OsamaFetLaden skrev:

Jeg synes man kan se på formen på en SG at den ikke kommer til å balansere og føles god på fanget, men for gitarister som er så SG-fanboi at de hovner når de får en SG på låret, kan det virke som at den kjennes mer behagelig ut :P

Btw: hvor henta du infoen "...de fleste finner en SG veldig ubehagelig å spille på sittende"? Sugd fra eget bryst? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan si meg tildels enig i spillekomforten til SG. Har hatt 3stk, men jeg syns på andre siden av saken de var verst å stå med. Liker SG veldig godt så for min del er det ganske kjedelig at det er slik. Strat sitter nå vel akkurat der den skal uansett, eller? 

Hvilken musikk skal herr trådstarter spille? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Beatlemaniac skrev:

Halsen er brukket og baksiden har en del riper. Dette hendte når den ble mistet i bakken ute. Lønner det seg fortsatt å reparere den?

Et halsbrudd er ikke vanskelig å fikse. Halsen blir ofte mer stabil etter dette :) . Legg gjerne ut et bilde av bruddet, så kan noen med mer kunnskap enn meg kanskje si noe om forventet pris.

Riper i gitaren gjør ingenting. Mange synes til og med det er stilig, noen liker det så godt at gitarene leveres ferdigripet (relic kalles det). Legger ved et bilde av min gitar, som du kan se er veldig ripet. Det gjør absolutt ingenting, og selv om jeg på en måte synes det er litt dumt at jeg har behandlet den så "dårlig", så synes jeg også det er litt kult ;)

 

13646945_10154169251806858_1060826017_o.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruksslitasje er ikke noe problem, og som Kossoff sier, halsbrudd kan mest sannsynlig fikses så bra at gitaren egentlig blir mer solid av det. Lever den inn i en musikkforretning, så kan de antakeligvis fikse den for en billigere penge enn det koster å kjøpe en ny gitar. (Men om du har råd og lov kan du jo kjøpe en ny gitar også...?) Det er nok mange her på forumet, meg selv inkludert, som har fått fikset gitarer med halsbrudd. Jeg har en Gibson Les Paul Junior som fikk seg en knekk. Ble fikset på 4Sound i Bergen og spiller som den var ny. Når du eventuelt får den reparert får du den satt opp skikkelig også, så blir den nok finfin å spille på. Du får mye gitar for pengene med en Epiphone. Hvilken modell er det, forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er halsen knekt og du ikke vil gjøre noe med det så er det bare å gi gitaren vekk på finn eller her med god samvittighet, kanskje noen andre får glede av den. Så kan du unne deg en helt ny gitar.


Jeg har såvidt prøvd SG og spilt på mange meksikanere. Meksikanske stratter er imo ganske mye for pengene, hvis det er den type gitar du er ute etter. Jeg personlig ville valgt SG hvis jeg skulle hatt kun 1 gitar pga etter min mening så er humbuckere mer anvendelig til det meste. Men det finnes nok helt sikkert folk som mener det stikk motsatte. Min personlige mening er at "rimelige" Gibson har en mer "eksklusiv" følelse enn de meksikanske strattene jeg har prøvd. 

Endret av Troll
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.