Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NGD: Fender Contemporary Telecaster


E5150

Anbefalte innlegg

For inn til noen få år siden var jeg ganske klar på at Telecastere ikke var noe for meg. Nå er det nå slik at holdninger forandrer seg og de siste årene har jeg vært mer og mer lysten på å få en telecaster i hus. Da jeg kom over en artig japansk Contemporary Telecaster fra 1985 til en veldig, veldig, rimelig penge var valget enkelt og jeg er nå den lykkelige eier av en litt anerledes Tele, men som samtidig har det meste jeg ønsker meg av en gitar med tanke på allsidighet og spillbarhet. Countrymetaltelecaster?

IMAG0960.jpg

Det er sikkert noen purister som blir uvel med tanke på en Floyd Rose aktig ting på en tele, men selv synes jeg det fungerer overraskende bra.

Gitaren er produsert i Japan i 1985 på et tidspunkt da det ikke ble laget Fendere i USA. Byggekvaliteten virker svært bra, og coilsplitbryteren gjør gitaren utrolig anvendelig i og med at både humbucker og singlecoillyder er tilgjengelig. I tillegg er tonekontrollen av type TBX, så den gir flere muligheter enn en standard bryter.

IMAG0962.jpg

Fargen er svart, variasjonen på bildet er kun pga. dårlig lys og kamera.

IMAG0963.jpg

Veldig lettspilt og fin hals, og de første prøvene tilsier at her er det mye lyd for pengene. Er noe elektronikkproblemer i forhold til coilspilten på bridgemikrofonene, men dette er nok noe som lett lar seg fikse. Pluss i boken for en herlig åttitallskasse. Blå plysh er jo så lekkert.

Youtubedemo:

Fyren tar kanskje litt vel mye av, men det er tydelig at gitaren har sine fans. Det sies forøvrig at Francis Black fra the Pixies brukte denne modellen i mange år, noe som har gjort den attraktiv blant Pixiesfans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja. Lite som minner om country der gitt... Men fet gitar! Jeg liker alt som får Tele-purister til å hisse seg opp :D

For meg har telen alltid vært en countrygitar, men er vel enig i at denne er unntaket.

Har blitt en del spilling i dag og jeg synes den virker helt fantastisk bra. Halsen er passe tynn og lettspilt og lyden er superb! Får både tele og Les Paul i en gitar. Som nevnt over er det noe kluss med brigdepickupen og coilspliten ved at lyden forsvinner når jeg bruker spliten. Dette er ikke noe problem med neckpicupen. Jeg lurer derfor på om det noen teknisk kyndige personer i Osloområdet som kan tenke seg å ta en kikk på dette. Antar at det er noe kabelproblemer eller en oksidert pickup som er årsaken. Det er litt lyd, men ikke mye, og den som kommer ut skurrer en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.