Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NGD: Fender Contemporary Telecaster


E5150

Anbefalte innlegg

Også blei jo Telen laget for countryartister da, "lenge" før det var noe som het rock and roll ;) På den annen side - det er ikke så veldig mye country i f.eks the Clash synes jeg - og for meg er Joe Strummer en telesvinger - eller hva med tidlig Led Zeppelin, eller the Yarbirds. Mye telegnikking der også... Grattis med fin metaltele - ikke min kopp med te, men noen liker mora osv... Hvis vi skal følge Davidsens resonement på at det ikke er en tele så er ikke den ene min det heller da den har to humbuckere og er halvveis uthula i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mye av det som er mest køntri fra dem blir faktisk ikke spilt på Tele.

Ikke noe galt med god country, men det er ikke mye country over Brown Sugar og Jumpin Jack Flash fex. Å koble Tele til country blir som å koble steel guitar til Hawaii.

Endret av toralfsan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å være ekspert, så vil jeg tro at det ikke går an å si at en tele har mer sustain enn en strat. Punktum. Jeg tviler meget sterkt på at tremoloen ødelegger sustainen på en strat. Det er helt andre faktorer som spiller inn, og det har ingen ting om det er tele, LP, strat, 335, etc. Det har noe med treverk og konstruksjon å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig tøff Tele. Syntes ikke duden tar av i det hele tatt, dette er jo bare grisetøfft :D

- Det følger aldri kåbåihatt med når man kjøper Tele. Ikke ånkli Stetson jaffal.

- Tele er verdens mest allsidige gitar, og brukes like mye til rock, blues, pønk, og alt mulig annet, som til køntri.

- Telen er et ikon, den første serieproduserte elektriske gitar i verden, still alive.

- Telen er udødelig, uansett pu config.

- Telen er den gitaren jeg alltid kommer tilbake til, alt annet kan jeg klare meg uten, men ikke Telen.

- Lenge leve Telen.

Håper jeg har klink på bok hvis du skal selge den, for da kjøper jeg den .... :D

Grattis med knalltøff Tele :D

Endret av Tommern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine ord! Trengte ikke mange minuttene før jeg skjønte at dette er en gitar for meg. Begynner å innse at jeg har hatt litt skylapper i forhold til SGer siste 20 årene. Virker som om skalaen på telen passer meg utmerket.

Du har god tid til å spare, om jeg noengang selger den blir det mange år til. Jeg er ikke akkurat kjent for å bytte gitarer spesielt ofte.

I forhold til countrydebatten så er jeg selvsagt helt enig i at Telen kan brukes til det meste, men det er ingen tvil om at den er overrepresentert innenfor countrysjangeren.

For de som måtte lure så slapp jeg unna med 1900 kroner for den, inkludert kasse og litt småplukk. Greit nok spør du meg :)

Endret av E5051
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom Morello i RATM spiller på en Fender Standard USA stock. Har fire telesaker sjøl, favoritten har mahognikropp, humbucker og p-90 i neck. Er noe med kroppsforma på telen som gir twangen, blir ikke det samme lydbilet med strat eller LP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.