Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NGD: Fender Contemporary Telecaster


E5150

Anbefalte innlegg

Er jeg som må krype til korset. Ser jo når jeg først ser etter, at tremsystemet helt korrekt har blitt byttet.

Gitaren er jo per def et restaureringsprosjekt, så prisen bør jo reflektere det og. Syns ikke 1200,- er verken spesielt billig, ei veldig dyrt..., dog er ikke dette gitarer som er spesielt ettertraktede, til tross for at Fender Japan gjorde mye bra på 80-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å være ekspert, så vil jeg tro at det ikke går an å si at en tele har mer sustain enn en strat. Punktum. Jeg tviler meget sterkt på at tremoloen ødelegger sustainen på en strat. Det er helt andre faktorer som spiller inn, og det har ingen ting om det er tele, LP, strat, 335, etc. Det har noe med treverk og konstruksjon å gjøre.

Det som gir mest utslag lydmessig er pickups, konstruksjon (hul/kompakt), treslag og masse (tykkelse/volum på kropp og hals), og konstruksjon av bro. Kroppsformen spiller liten rolle. Enkelte mindre fabrikker lager en masse varianter som blander tele og strat. Tar man f.eks 2 Drop Tops fra Tom Anderson, en strat og en tele, bygd av samme materialer og med identiske pickups vil det ikke være forskjell av betydning. Eldre strat tremoloer (6 skruer) var kjent for å dempe sustain noe men dette er blitt mye bedre i senere år med 2-pkt trem. Jeg sammenliknet en gang 2 Suhr Standard gitarer som var identiske bortsett fra at den ene hadde en fast bro og den andre var utstyrt med en Gotoh Floyd Rose. Tilkoblet en Vox AC30 var det vanskelig å skille dem på hverken tone eller sustain.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg som må krype til korset. Ser jo når jeg først ser etter, at tremsystemet helt korrekt har blitt byttet.

Gitaren er jo per def et restaureringsprosjekt, så prisen bør jo reflektere det og. Syns ikke 1200,- er verken spesielt billig, ei veldig dyrt..., dog er ikke dette gitarer som er spesielt ettertraktede, til tross for at Fender Japan gjorde mye bra på 80-tallet.

Ser den, men hvis man har anledning til å hente gitaren i Bergen, så har man et veldig godt utgangspunkt for et hobbyprosjekt. Forutsatt at kropp, hals, elektronikk osv. er et uten alvorlige skader, så vil det ikke koste mye å relakkere gitaren til f.eks. sort som modellen finnes i originalt. Et nytt trem-system fra noe sånt som Wilkinson vil heller ikke koste mange 100 kronene hvis man bruker litt tid på ebay. Vet om den passer fysisk, men visuelt tror jeg denne kunne sett bra ut på gitaren: http://www.ebay.com/itm/WILKINSON-WV2SB-TREM-BRIDGE-BLACK-WITH-STEEL-BLOCK-NEW-/360215457784?pt=Guitar_Accessories&hash=item53de83aff8

Etter noen timers egeninnsats så sitter man igjen med en litt anerledes Fender Strat som ikke har kostet mer enn et par tusen kroner. Det får man igjen hvis jobben er gjort skikkelig.

Nå har jeg riktignok ikke peiling på restaurering av gitarer, men rent intuitivt høres beskrivelsen over fornuftig ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! En litt sliten strat fra samme serien som Telen min. Dvs. Contemporary serien til Fender. Her kan man altså få seg en japansk Fender strat til 1200 kroner!

http://www.finn.no/f...nnkode=38391936

Edit: Er samme som denne, bortsett fra at noen har malt den svart en gang:

Fender%20Contemp%20Strat%201010-1.jpg

Modellen heter Contemporary model 27-4400

En kompis av meg har en akkurat maken til denne som faktisk er tilnærmet metallic rød/rosa. Faktisk en grei gitar bortsett fra at den i grunnen er ganske langt unna det jeg helst forbinder med en Stratocaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.