Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye pickuper i Strat


Roger Wilco

Anbefalte innlegg

Jeg har en ´57 reissue Fender Strat (MiJ) som trenger nye pickuper. Jeg er svært fornøyd med hvordan gitaren låter når den ikke er koblet til forsterker, og den spiller som en drøm (elsker v-profilen på halsen!). Men jeg blir ikke venn med hvordan den låter gjennom riggen min, en Elmwood Modena. Den låter bra på clean, men med én gang det kommer litt vreng på, setter misnøyen inn. I posisjon 2 og 4 blir lyden helt borte i lydbildet med bandet, noe som slettes ikke er tilfelle med Telecasteren i midtposisjon (jeg vet det ikke er en god sammenlikning, men vil ha det sagt). Midtpickupen er forsåvidt grei, men det holder ikke helt.

Derfor vil jeg rett og slett plukke ut hele hurven av pickups og sette inn noe nytt og skinnende! Men hva? Og det er her dere kommer inn: Jeg trenger forslag og ideer! Jeg er ikke avhengig at det skal låte "Strat" av det (hva nå det enn måtte bety), men det skal låte tøft. Stikkord er sterk og klar midttone, kraftigere output enn vintage single coils og rock n´ roll. Kom gjerne med utradisjonelle forslag, men ha i bakhodet at gitaren er routet for tre single coils.

GO!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis du vil ha en litt hot Strat-lyd som gjør seg bra med vreng så kan jeg på det sterkeste anbefale EMG-SA. Gjerne med EMG-SPC midboost. Denne tar lyden i nærheten av humbuckerland, og det låter MEGET fett! De fleste forbinder vel EMG med bare metall og ultra-higain, men disse pickupene er noe helt annet. Har dette oppsettet i min MIJ Strat, og jeg er storfornøyd :)

Finnes også i mer klassisk utførelse, med synlige magnetpoler, under navnet SAV :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha en litt hot Strat-lyd som gjør seg bra med vreng så kan jeg på det sterkeste anbefale EMG-SA. Gjerne med EMG-SPC midboost. Denne tar lyden i nærheten av humbuckerland, og det låter MEGET fett! De fleste forbinder vel EMG med bare metall og ultra-higain, men disse pickupene er noe helt annet. Har dette oppsettet i min MIJ Strat, og jeg er storfornøyd :)

Finnes også i mer klassisk utførelse, med synlige magnetpoler, under navnet SAV :)

Jeg hadde en Blade med mid-boost, og det var absolutt svært anvendelig. Men EMGer går vel på batteri? Hvor gjør man av batteriet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Fender CS Texas Special i bridge på strat'en min, og den låter så fantastisk tøft at jeg har griselyst til å investere i neck- og middlepickup i samme serie. Låter klart, fint og definert både cleant og med vreng.

This is the pickup that redefined the Texas blues sound! Texas special™ pickups boast plenty of midrange chirp, crystal highs and tight bass along with increased output. These overwound calibrated pickups use alnico 5 magnets and enamel coated magnet wire. The middle pickup is reverse wound/reverse polarity for hum canceling in positions 2 & 4. Sold only as a set of three. Includes all mounting hardware.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er i det eksperimentelle hjørnet kan du prøve å putte en P90 i bridge - er plass til det i min mexican-strat hvertfall. Eneste ulempen er at du må kannibalisere et plekterbrett, men det er jo ikke rare utgiften. Imidlertid kan det bli litt grøtete hvis du ikke også skifter fra 250K til 500K pot.

Et annet alternativ er å flytte tonekontrollen fra midt-pickup til bridge; dette vil ofte "åpne opp" lyden i midt-pickupen. og i tillegg gi deg mulighet til å justere ned den ofte altfor skarpe diskanten i bridge. Dette er kun snakk om å bytte plass for én enkelt ledning på pickup-velgeren, og er naturligvis svært lett å gjøre om i tilfelle du angrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.