Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarforsterker som er bra nok til det meste?


siimen

Anbefalte innlegg

Leter etter en god gitarforsterker om dagen. Jeg skriver bra nok til det meste, da jeg vil ha en veldig allsidig gitarforsterker. Skal stort sett brukes til rock/hard rock/metall, men vil ha muligheten til god cleanlyd i tillegg.

Har tidligere hatt følgende forsterkere:

Orange Tiny Terror topp (God, men ikke nok vreng på metall sida og uten effektsløyfe)

Orange Rocker 30 Combo (Veldig god, men ikke effektsløyfe)

Marshall JCM2000 DSL100 topp (Tynn i lyden)

Marshall JVM 410H (Veldig bra, men også uten attenuator og veldig stor)

Marshall Silver Jubilee 1x12" combo (Likte ikke helt... Mulig dårlige rør)

Diverse transistor...

Nå står jeg uten forsterker, og leter etter en god gitarforstekrer til meg. Topp er å foretrekke..

Ønsker:

Innebygget effektsløyfe

Innebygget reverb

Innebygget attenuator / Mastervolum etter sluttrinn (5W for hjemmebruk, 30-50W for øving/live.)

Minst mulig fysisk størrelse(Lunchbox size)

Noen som har tips? Jeg heller litt mot JVM410H igjen da denne er den som jeg føler har gjort jobben best av det jeg har hatt tidligere. Selv om den er tung og stor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sjekk ut Hughes & Kettner - Statesman DUAL 6L6 2x12" combo eller Dual EL 34 Top

Sikkert ikke helt hva du så for deg i utgangspunktet dette, men disse forsterkeren låter meget bra både med lett crunch, masse vreng og ikke minst clean. Betjeningsmessig får du ALT :

- Pedalswitching for clean/OD kanal, OD boost, regulerbar nivå boost, effektsløyfe, reverb

- Seperat EQ for hver kanal

- Variabel reverb balanse mellom kanalene (spring reverb)

- En ekstra "Fender voicing" for clean kanal

- Effektsløyfe med valgfri serie/parallell, samt nivåtilpasning for rack-effekter e.l.

Knotter og funksjoner til side - jeg synes disse forsterkeren låter utrolig bra, både i clean og med vreng av varierende grad. Dette er H&K's "vintage" voicede amp'er, og de låter derfor ganske annerledes enn mange mer moderne H&K forsterkere. Spesielt combo'en låter også bra på lavt volum og derfor er behovet for å regulere utgangseffekten mindre enn man skulle tro.

Jeg liker Fender amp'er normalt sett, men disse forsterkeren er mer "i pose og sekk" føler jeg. Fin clean med mulighet for ulik voicing samt det jeg synes er en nydelig crunch og vreng.

Til forskjell fra mange andre produsenter bruker H&K mye tid på å matche/kvalitetsteste rør før de monteres i forsterkeren, dermed mottar du en forsterker med optimal biasjustering og gode rør i utgangspunktet.

Glimrende og svært prisgunstige forsterkere (gunstig euro) som passer til "alt" og alle situasjoner. Med mindre man kun spiller metal i alle fall.

Jeg eier 6L6 2x12" comboen og er ekstremt fornøyd med den. Låter veldig fenderish og stort på clean kanalen - veldig britisk og fortsatt ganske så massivt (om ønskelig) på vreng kanalen. Fungerer glimrende med alle pedaler jeg har prøvd, men behovet for pedaler blir som kjent mindre med en amp som låter glimrende i utgangspunktet.

God byggekvalitet, støysvak og helt tyst i drift. Man kan si mye rart om tyskerne, men de lager ikke så mye drit. Mye rart, eller gammeldags vi ikke nødvendigvis liker kanskje, men dårlig laget er det sjelden.

Vel, det var nå et tips i alle fall. Smaken er jo som kjent som baken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vil kanskje virke litt sært

men hva med Fender Mustang 5 topp ?

Oppfyller jo alle "kravene" du stiller, kanskje med unntak siste da den ikke akkurat er lunchbox size.

Men igjen selv om er en modelerings amp, så låter den VELDIG bra etter mine ører og bedømme.

Kan jo være aktuell å se litt på i hvertfall :) koster jo nesten ingenting heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde mange av de samme behovene/ønskene du har.

Endte opp med en Mesa Boogie Road King II. Den kan kjører forskjellige rør på forskjellige kanaler. Får alt fra Fender tweed - Til Marshall crunch - til Metallica.

Spiller fletta av JVM ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.