Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Sette tremolo stol flat inntill kroppen


Guns N' Roses

Anbefalte innlegg

Heisan!

Kjøpte meg en american strat nå i sommer, jeg er ekstremt fornøyd med den, men har funnet ut at jeg ikke bruker tremoloen så mye.

Det hender at jeg bruker den noen ganger for å gjøre divebombs, men ikke ellers. Siden jeg bare bruker den til divebombs er det ikke nødvendig at den er floating. Hvordan kan jeg senke tremoloen slik at den ligger intill kroppen? Det er en 2-point tremolo det er snakk om. Har skrudd litt på festet til fjærene bak tremoloen og da la den seg nesten helt intill kroppen, skal jeg bare skru mer på disse skruene for å få den helt intill eller må jeg justere de to skruene oppå tremoloen?

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en slik tremolo ikke er riktig justert, altså at den ligger vannrett med kroppen, blir gitaren et mareritt å ha med å gjøre. Vil du begrense bevegelsen i bare en retning, foreslår jeg at du setter inn noe som hindrer bevegelsen i den ene retningen. En tilpasset trekloss er vel mitt førstevalg. Det å "skru slik at det bare funker den ene vegen" er ikke veien å gå. Da er ikke "tremoloen" balansert, og da sliter du med tilhørende stemmeproblemer, der den ikke returnerer til riktig sted. Fjærene må ha riktig stramming i forhold til spennet på strengene uansett. Det er små marginer vi snakker om her før hele greia ikke fungerer slik det skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en USA std kan du justere ned de to ankerskruene så langt ned at tremoloen blir liggende mot kroppen om jeg ikke husker feil. Strammer du tremolofjærene litt vil du i praksis ha blokkert tremoloen. MEN, for å få hevet strengene nok må du jo selvsagt justere hver enkelt sadel tilsvarende det du senker hele tremoloplata. Dette kan by på problemer grunnet for lite mulighet til justering, men kan gjerne løses ved å benytte lengre stilleskruer.

Jeg pleier ofte å lage en treblokk som jeg plasserer mellom tremoloblokk og utfresning på baksiden av gitaren, for så å kun la en eller to fjærer sitte igjen med et veldig løst spenn. Da trenger man ikke å justere høyde på noe som helst. Dessuten er operasjonen enkelt reversibel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk maks antall fjærer og skru claw-skruene inn til bridgeplaten ligger og viler på gitarkroppen. Bruk gjerne en radius gauge når du løfter sadlene for å kompensere. Hvis du føler at du er kapabel til å gjøre enkle setups generelt er det ikke noe videre hokus pokus med tremoloen. Du vil også finne en rekke videoer på Youtube som kan være til hjelp.

http://www.ebay.com/itm/G-M-I-understring-radius-gauge-9-5-/260874963913?pt=Guitar_Accessories&hash=item3cbd5c0bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.