Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skifte pickups


Guitar Master

Anbefalte innlegg

Jeg har en Gibson Les Paul Studio og jeg er selv veldig stor metal interessert. Så jeg hører at mange skryter av disse emg pickupsene. Blir lyden bedre? jeg så noen til ca. 1500 som får veldig skryt da men koster det noe å få dem montert av fagpersoner eller kan man fint feste dem selv? Hvis det er noen risk i å feste dem selv så kommer jeg ikke til å gjøre det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Om lyden blir bedre kan bare du svare på , om du liker lyden eller ei. Jeg personlig liker EMG meget godt og har de i begge gitarene mine. Skifte pickups en for noen en smal sak. Om du er helt grønn, bør du kanskje få fagfolk til å montere. Det tipper jeg blir alt fra 500 til 1000 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte meg at jeg måtte få fagfolk til å feste.

Ja, la oss fagfolk ta oss av festinga! :lol: (Beklager, klarte ikke å la være.... :D )

Som nevnt, er ikke bytte av pickups noen heksekunst, men det krever at man har litt erfaring med en loddebolt. (Hvis ikke man kjøper loddefritt system.) Skal du ha aktive pickuper må man også skifte potmetrene i tillegg til å lage plass til batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har byttet elektronikk og pickups uten noe særlig erfaring med loddebolt, men jeg er en person som liker å plages med ting da. er du intressert i å vite hvordan ting fungerer, og ikke er redd for å svi et potmeter eller to, så går det fint an å gjøre det selv. vil du derimot bare at det skal fungere på best mulig måte, og ikke legger ære og sjel i det, så ville jeg overlatt det til fagfolk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EMGs er jo aktive pickuper med preamp, så output blir jo deretter (loud!). Jeg liker de godt, selv om jeg for tiden ikke har slike på noen av gitarene, jeg orker ikke noe med batteri... :P

Hva mener du med batteri? Jeg har ikke så mye peiling på sånne greier :P men jeg visste at de var aktive pickups.

Endret av Guitar Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer til å koste deg en del for jobben hos fagfolk.. Har du ikke noen venner som er elektrikere? Det er ikke store jobben for en som har loddet et par ganger før. Lego..

EMG er flott. Men det er veldig spesiell lyd og veldig avhengig av at man liker det. I en Gibson ville jeg personlig gått for en god aktiv pickup i bridge.. Noe ala Bare Knuckles, Seymour Duncan Distortion, SH-5 eller noe lignendes fremfor EMG.

MEN det er en smakssak. Gode pickups er det.. Har EMG 60/81 comboen i Epien selv og skal snart få det på 7strengeren også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først- elektrikere kan ikke å lodde. Det er rett og slett fordi lodding i installasjoner har vært forbudt i mange år. Unntak finnes selvsagt, men det har ikke noe med om de er elektrikere eller ikke.

Trådstarter- vil du lære å gjøre det selv, fordi du vil kunne dette? Hvis ja, kjør på, hvis det er bare for å spare penger, glem det. Det å utføre en skikkelig loddejobb i en gitar som varer i mange år, krever at du vet hva du driver med, og litt håndtlag i tillegg. Så enkelt er det. Det er ikke bare å handle en loddebolt, pøse på med tinn og vente til det størkner. Det blir ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*kremt* passiv *kremt*

Yes, var litt kjapp på triggeren der :)

Mja, de elektrikerene jeg kjenner har hatt loddekurs og loddet litt på grunnkurset, og bør, ihvertfall de med litt selvrespekt, kunne lodde et par kabler.

Det er ikke store jobben å lodde et par kabler til et par potter, en switch og en jack.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de hatt skikkelig loddekurs så kan de antakeligvis lodde. Har de ikke loddet annet enn det man lodder på grunnkurs så sorry, da kan man ikke lodde. Jeg gikk GK Elektro og VK1 elektronikk, og var overbevist om at jeg kunne lodde. Helt til jeg begynte som lærling. Da innså jeg virkelig hvor feil jeg hadde.

På skolen lærer man å smelte tinn, og å bruke dette for å få ting til å henge litt sammen, med noenlunde kontakt. Man lærer ikke å lodde. En elektriker trenger ikke mangle selvrespekt fordi han ikke kan lodde.

edit: Hvorfor i alle dager en elektriker skulle ta loddekurs i utgangspunktet aner jeg dog ikke. De fleste elektrikere trenger det jo ikke før det er dårlige tider og de ender opp med å jobbe i elektronikkproduksjon :P

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.