Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skifte pickups


Guitar Master

Anbefalte innlegg

Troll: Igjen med disse elektrikerne? :D

Må si meg enig med folk her - loddekurset på 2 timer på grunnkurs elektro gjør deg ikke til en kløpper med loddebolten akkurat :) Selv lærte jeg å lodde skikkelig først da jeg begynte å montere/demontere komponenter i form av reparasjoner og bygging av ymse utstyr.

Kall slike folk for "folk med elektronikk utdanning" heller - hva utdanningen nå enn måtte være, er det en god sjanse for at de forstår gitar elektronikk og kan litt om lodding i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har det blitt endringer i GK elektro eller? Hadde jo mye lodding og oppsett av kretskort der, samt etsing av kort. Samme gjaldt vk1 elektronikk bare i mer avansert og større skala.

Men, så lenge man er litt nevenytting er ikke lodding i en gitar noen stor kunst. Har du et ok skjema å følge så skulle de fleste klare dette med under 1 times "kurs". Om det blir proft og pent er en annen sak, men funksjonaliteten skulle det ikke være noe i veien for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hele videregående skole-systemet ble forandret her et år (rundt 2008/2007?), så ting er litt annerledes enn da du og jeg gikk på skole. heter vel ikke GK VG1 osv lengre heller :P

forøvrig så er gitar ganske enkelt å lodde da det ikke er så mye fin-lodding.

Endret av jøtul
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle sammen her så har jeg foreløbig ingen planer om å lære å lodde. Jeg vil bare at det skal fungere på best mulig måte, og vil forsikre meg om at pickupsene virker som de skal, det er alt. Mest sannsynlig skal jeg få fagfolk til å ta seg av slikt. Men faren min har litt loddekunnskaper da, men sist gang han loddet noe for meg så ødelagt han det helt, derfor er jeg litt skeptisk til å la han gjøre. Jeg vil ikke ta noen sjanser jeg vil bare få det gjort.

Endret av Guitar Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det blitt endringer i GK elektro eller? Hadde jo mye lodding og oppsett av kretskort der, samt etsing av kort. Samme gjaldt vk1 elektronikk bare i mer avansert og større skala.

Men, så lenge man er litt nevenytting er ikke lodding i en gitar noen stor kunst. Har du et ok skjema å følge så skulle de fleste klare dette med under 1 times "kurs". Om det blir proft og pent er en annen sak, men funksjonaliteten skulle det ikke være noe i veien for.

Problemet akkurat med lodding er vel akkurat det at funksjonalitet og utseende henger sammen. En pen lodding er en god lodding, mens en stygg lodding ikke er en god lodding, og en lodding som ikke er god har du ingen garanti for at vil fungere over lang tid. Nå kan jeg vel gå med på at en gitar ikke er det miljøet der loddingene får hardest påkjenning, men jeg ville likevel ikke følt meg komfortabel med å ha en gitar med dårlige loddinger i.

Joda, vi hadde jo et eget fag noen timer i uka der vi loddet litt forskjellig, etset kort og slikt, men å si at vi lærte å lodde vil jeg ikke påstå. Det fungerte der og da, men når jeg tok en titt på et par av tingene jeg laget på GK etter et par år som lærling så ble jeg ikke akkurat stolt av meg selv :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Men noen som har noen gode forslag på pickups som er bra til mitt bruk? Av en eller annen grunn så sier musikkbutikken jeg var inne hos at emg er kjempe dårlig. Også tror jeg ikke at jeg orker batteri styret. Butikken nevnte Seymour Duncan da er det noe bra?

Endret av Guitar Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste er jo bra. Det kommer bare an på hva du liker. Vil du ha hotte passive pickuper, har du jo Gibson sine 500T og 496R. Vil tippe det er noe for dem som søker mye gain. Originalt i bla.a. LP Classic. For het for meg, men de låt bra med mye gain.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bullshit. Om det er metall du skal spille så kan du ikke gå feil med Les Paul og EMG. Kanskje de personlig liker SD bedre, men alt i alt så handler det om personlige preferanser.

Bullshit at 500T er hot? :blink: Når trådstarter sier han ikke vil ha aktive pu's er jo det et bra alternativ. Dessuten finnes det noen gitarister som spiller metal med langt mindre hotte pickups også. Jeg kan jo nevne Aphelion i fleng....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig forskjellige meninger rundt omkring. jeg leser rundt på nettet der mange har gitt emg god kritikk. så kommer jeg til butikken og da får jeg vite fra dem at de noe dritt. Men seymour duncan er det bra eller er de derre emg, SD eller Gibson pickupene bedre?

Endret av Guitar Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig forskjellige meninger rundt omkring. jeg leser rundt på nettet der mange har gitt emg god kritikk. så kommer jeg til butikken og da får jeg vite fra dem at de noe dritt. Men seymour duncan er det bra eller er de derre emg, SD eller Gibson pickupene bedre?

Umulig å svare på i og med at det er DU som sitter på fasit i ditt tilfelle. Seymour Duncan, EMG, Gibson.... Det handler om hva man er ute etter.... Man må bare gå for noe og teste. Blir man ikke fornøyd, er det bare å teste noe annet.

Hvis du har vært i en musikkforretning og de sier at EMG er dritt, ville jeg valgt en annen forretning. EMG er ikke for alle, men dritt? Nei..... det blir for dumt.

En annen ting du bør spørre deg selv om: Hva er det du IKKE liker med original-pickupene? Mye kan gjøres med amp, pedaler osv. Nye pickuper er ikke nødvendigvis automatisk nirvana, da de er bare en veldig liten del av lydkjeden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umulig å svare på i og med at det er DU som sitter på fasit i ditt tilfelle. Seymour Duncan, EMG, Gibson.... Det handler om hva man er ute etter.... Man må bare gå for noe og teste. Blir man ikke fornøyd, er det bare å teste noe annet.

Hvis du har vært i en musikkforretning og de sier at EMG er dritt, ville jeg valgt en annen forretning. EMG er ikke for alle, men dritt? Nei..... det blir for dumt.

En annen ting du bør spørre deg selv om: Hva er det du IKKE liker med original-pickupene? Mye kan gjøres med amp, pedaler osv. Nye pickuper er ikke nødvendigvis automatisk nirvana, da de er bare en veldig liten del av lydkjeden.

Syns ikke clean lyden er så bra og er ute etter noe mer heavy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bullshit at 500T er hot? :blink: Når trådstarter sier han ikke vil ha aktive pu's er jo det et bra alternativ. Dessuten finnes det noen gitarister som spiller metal med langt mindre hotte pickups også. Jeg kan jo nevne Aphelion i fleng....

Den var ment til Guitar Master sitt innlegg, ikke ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke clean lyden er så bra og er ute etter noe mer heavy

Ren og fin clean og masse gain er ofte en vanskelig kombo. I det tilfellet ville jeg gått for en litt mindre hot pickup som låter bra clean, og heller la amp/effekter stå for masse gain.

Den var ment til Guitar Master sitt innlegg, ikke ditt.

Da misforsto jeg. Beklager det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.