Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skifte pickups


Guitar Master

Anbefalte innlegg

Umulig å svare på i og med at det er DU som sitter på fasit i ditt tilfelle. Seymour Duncan, EMG, Gibson.... Det handler om hva man er ute etter.... Man må bare gå for noe og teste. Blir man ikke fornøyd, er det bare å teste noe annet.

Hvis du har vært i en musikkforretning og de sier at EMG er dritt, ville jeg valgt en annen forretning. EMG er ikke for alle, men dritt? Nei..... det blir for dumt.

En annen ting du bør spørre deg selv om: Hva er det du IKKE liker med original-pickupene? Mye kan gjøres med amp, pedaler osv. Nye pickuper er ikke nødvendigvis automatisk nirvana, da de er bare en veldig liten del av lydkjeden.

Helt enig med Audun i at det å kalle EMG for dritt blir alt for dumt. Vi snakker om en av de mest populære og brukte merkene, og da særlig innen metal.

Ikke helt enig i at pickuper er en veldig liten del av lydkjeden. Får stadig tilbakemeldinger fra folk som har kjøpt pickuper fra meg om at de har fått helt "ny" gitar. Det er tross alt i brytningspunktet strenger/treverk/pickups at grunnlaget for lyden legges. Greit nok at det finnes modeleringsamper (og andre) som prosseserer lyden så mye at det høres likt ut uansett hvilken gitar og pickups man bruker, men på en skikkelig røramp kan pickups være ganske så utslagsgivende for sluttresultatet. Kan strekke meg til å være enig i at det er en liten (men viktig) del av lydkjeden, men ikke at det er en veldig liten (og uviktig) del av lydkilden. (ok - Audun brukte ikke ordet uviktig, men jeg tillot meg å lese litt mellom linjene og kverulere litt :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Helt enig med Audun i at det å kalle EMG for dritt blir alt for dumt. Vi snakker om en av de mest populære og brukte merkene, og da særlig innen metal.

Ikke helt enig i at pickuper er en veldig liten del av lydkjeden. Får stadig tilbakemeldinger fra folk som har kjøpt pickuper fra meg om at de har fått helt "ny" gitar. Det er tross alt i brytningspunktet strenger/treverk/pickups at grunnlaget for lyden legges. Greit nok at det finnes modeleringsamper (og andre) som prosseserer lyden så mye at det høres likt ut uansett hvilken gitar og pickups man bruker, men på en skikkelig røramp kan pickups være ganske så utslagsgivende for sluttresultatet. Kan strekke meg til å være enig i at det er en liten (men viktig) del av lydkjeden, men ikke at det er en veldig liten (og uviktig) del av lydkilden. (ok - Audun brukte ikke ordet uviktig, men jeg tillot meg å lese litt mellom linjene og kverulere litt :) )

Ser det at å skrive veldig liten del av lydkjeden ikke blir riktig å si. Det jeg nok i utgangspunktet tenkte, var at hvis resten av utsyret ikke er slik man vil ha det, vil kanskje ikke et pickupbytte utgjøre særlig mye ifht. å oppnå det man ønsker. Jeg har jo selv byttet pickuper i gitarer og merket hvilken forskjell det kan bli. Men det kommer som sagt også mye an på resten av lydkjeden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

........... men på en skikkelig røramp kan pickups være ganske så utslagsgivende for sluttresultatet. Kan strekke meg til å være enig i at det er en liten (men viktig) del av lydkjeden, men ikke at det er en veldig liten (og uviktig) del av lydkilden. (ok - Audun brukte ikke ordet uviktig, men jeg tillot meg å lese litt mellom linjene og kverulere litt :) )

Føler at vi er ved kjernen akkurat her smile.gif

Hvis resten av utstyret er kvalitet vil et pickup bytte ha noe for seg, hvis en derimot spiller på noe gammelt ræl ville jeg begynt med å se på en ny amp tongue.gif

Det kommer også an på hva en forventer av et pickup bytte. Nye mikker kommer ikke til å gjøre en AC30 til et high-gain metall monster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller på mye gammalt ræl og må nok se meg om etter en ny amp skjønner jeg.

Hehe, var ikke sånn ment da laugh.gif

Tenkte mer på billige transistor amper og sånt.

Og ja, jeg er fullstendig klar over at det finnes bra transistorforsterkere også biggrin.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du jo et godt utgangspunkt iallefall smile.gif

Har du tenkt over hvorfor du eventuelt er misfornøyd med mikkene som står i gitaren fra før da?

Tenk over hva som mangler, hva du vil ha mer av etc.

Det finnes alt for mange forskjellige typer pickups til at det går an å bare anbefale en gitt produsent happy.gif

Endret av M.A.K.S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du går på en gitarforretning og kjøper dem gjennom de, så slipper du kanskje, eller får litt rabatt på montering.

Jeg kjøpte mine Seymour Duncan Blackouts AHB-3(sykt til metal, på en måte samme som emg, men har en mye mere fyldig tone og en tung low tone) på lokale gitarforretningen, der betaler jeg 3000kr for dem. 150 av de for ny pickupvelger.. Hadde jeg kjøpt dem utenom, hadde jeg betalt 2400kr for dem, og 700kr hos ham for montering. så lønnet seg jo å kjøpe dem hos ham. Monteringa ville jeg ikke satse på å gjøre selv ettersom jeg ikke turte å prøve å ødelegge noe så kostbart:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utgangspunktet er at jeg vil ha noe som jeg kan få masse gain i, cleanlyden er ikke det viktigste. Jeg bryr meg ikke om hvilket merke det er, bare jeg blir fornøyd. Men som sagt vil helt ha passive tror ikke jeg orker batteri.

Med aktive pickups(de med batteri) er jo iallefall etter min mening det beste til metall, iallefall hvis du skal ha litt brutalitet, tight tone. batteriet holder i rundt 600-800timer. Så dette er virkelig ikke noe du må drive å bytte hele tida..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.