Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan avsløre kopigitarer/svindelforsøk


Greener

Anbefalte innlegg

Ikke så god peiling på disse LPene, men reagerte lit på pris på denne, selv om jeg syns den ser litt interessant ut.

Synes Gibson står litt for mye til venstre på headstocken men kan godt skyldes på bilde, og trodde det "klokke" merke skulle å print på seg...

Men sikkert bare meg som tar feil. Og ikke meningen å henge ut selger, bare kjekt med svar.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=31259333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så god peiling på disse LPene, men reagerte lit på pris på denne, selv om jeg syns den ser litt interessant ut.

Synes Gibson står litt for mye til venstre på headstocken men kan godt skyldes på bilde, og trodde det "klokke" merke skulle å print på seg...

Men sikkert bare meg som tar feil. Og ikke meningen å henge ut selger, bare kjekt med svar.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=31259333

Ser dette på iPhone, men kan i grunnen ikke se noe som skulle tilsi fake. Men prisen er vel drøy? Jeg kjenner ikke Special-modellen med buckere noe særlig, men.... Dette ser også ut til å være en faded?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så god peiling på disse LPene, men reagerte lit på pris på denne, selv om jeg syns den ser litt interessant ut.

Synes Gibson står litt for mye til venstre på headstocken men kan godt skyldes på bilde, og trodde det "klokke" merke skulle å print på seg...

Men sikkert bare meg som tar feil. Og ikke meningen å henge ut selger, bare kjekt med svar.

http://www.finn.no/f...nnkode=31259333

Ingenting som tilsier at dette er fake. Derimot kan det nok diskuteres om det er en realistisk pris, men det er jo ikke forbudt å være optimist. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at det er en LP Special Faded. Det står mer detaljert om gitaren her: http://community.mus...m/docs/DOC-2922

Har en slik selv, og selv om jeg ikke har det store sammenligningsgrunnlaget synes jeg det er en lettspilt og god gitar. Prisen som kreves i annonsen over var litt vel drøy. Ser også at en cherry-utagave går for 5500 kr på Finn.

Gitaren ble vel laget i begrenset antall, og jeg er ikke sikker på hva en slik gitar er verdt i dag. Tror jeg betalte 7000 kr i 2005 for min 2003-modell, men at veiledende pris var rundt 10000 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at det er en LP Special Faded. Det står mer detaljert om gitaren her: http://community.mus...m/docs/DOC-2922

Har en slik selv, og selv om jeg ikke har det store sammenligningsgrunnlaget synes jeg det er en lettspilt og god gitar. Prisen som kreves i annonsen over var litt vel drøy. Ser også at en cherry-utagave går for 5500 kr på Finn.

Gitaren ble vel laget i begrenset antall, og jeg er ikke sikker på hva en slik gitar er verdt i dag. Tror jeg betalte 7000 kr i 2005 for min 2003-modell, men at veiledende pris var rundt 10000 kr.

Jeg fikk min ny til 8000,- i 2004.

Noget optimistisk pris med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer en smule sent inn i diskusjonen her, men har lest igjennom de fleste innleggene. Jeg ser det er delte meninger om hvorvidt man burde rapportere annonser hvor selgeren på ingen måte fremstiller varen som "original" vare.

Så lenge varen som selges er en forfalskning (med f.eks. "Gibson" på headstock) så burde den etter min mening helt klart fjernes.

1. Det er i utgangspunktet ulovlig å lage en forfalskning, og ikke minst å selge en.

2. Selv om den som har importert makkverket til Norge selger den som en "kopi" så er det slettes ikke sikkert at kjøperen gjør det når han skal selge den videre.

3. Som det er poengtert mange ganger her så er det lett for en uerfaren stakkar å bli lurt av en god forfalskning.

4. Når forfalskningen til slutt selges videre av en som faktisk tror han selger ekte vare så er det enda større sjanse for at neste kjøper lar seg "lure, i tillegg til at selger uforskyldt gjør seg til kjeltring.

Den eneste måten å få stoppet dette på er faktisk å få fjernet dritten helt og holdent, noe hverken vi eller andre vil klare, men å få annonser for disse forfalskningene fjernet er i alle fall et sted å begynne, så ja... Jeg mener det er helt rett å gjøre vårt beste for å få stoppet disse annonsene selv om selger "innrømmer" at det ikke er ekte vare som selges!

Til slutt kan jeg fortelle om en Bacchus japansk Les Paul kopi jeg selv ble lurt med. Byttet til meg denne Bacchusen, som i følge en selger i Trondheim skulle være en ekte håndbygget japansk Bacchus, mot en fet rørtopp med kabinett med bruktverdi rundt 10.000,-. Jeg fikk gitaren og syntes den var meget bra. En kompis av meg som kun bruker ekte Gibson Les Paul testet den og fant den meget god han også. M.a.o. ingen grunn til å betvile at det var den håndbygde typen.

Da jeg nylig skulle selge denne ble jeg kontaktet av en som hadde sjekket en del på nett, og som stilte spørsmålstegn ved om prisen jeg forlangte var realistisk. Ved å kontakte et firma som hadde spesialisert seg på håndbygde japanske gitarer så fikk jeg vite at det jeg hadde riktignok var en Bacchus, men den var bygget i Kina, og var en rimeligere serie Bacchus hadde (ala Gibsons Epiphone) og kostet ny ca. 5.000,-.

En mail til selger hjalp lite (fikk ikke noe svar), og om han visste at han svindlet meg eller ikke kan jeg ikke si med sikkerhet. Uansett fjernet jeg selvsagt annonsen øyeblikkelig da jeg overhodet ikke har noen intensjon om å svindle noen. MEN... Jeg kunne altså godt endt opp med å helt uvitende svindle en annen stakkar. Derfor rapporterer jeg ALLTID annonser med forfalskninger når jeg ser dem. Og av samme grunn burde ikke selgers navn svertes i forum som dette hvis det ikke er klinkende klart at vedkommende faktisk forsøker å svindle noen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.