Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan avsløre kopigitarer/svindelforsøk


Greener

Anbefalte innlegg

Han som solgte Rickenbackern, viste tydeligvis at dette var en "Beatlesgitar", da han reklamerte for produktet. "Opplev Beatles-lyden", eller noe i den duren. Likevel viste han ikke hvilket merke bassen var da "emblemet har falt av". Selvfølgelig har ikke noe emblem falt av, og han vet jævlig godt at dette er en Rickenbacker-kopi, noe han ikke sier i annonsen. Ergo, han håper at noen skal tro at dette er the real deal, for så å "lure til seg" en ekte Rickenbacker 4001 til 7 tusen kroner.

Tror du denne Kinadrittkopien er i nærheten av 7 tusen i verdi? Som sagt før, så er dette en litt mer avansert form for svindling, men like fullt svindling.

Men hadde han vært helt ærlig i annonsteksten, og sagt at dette er en billigkopi fra Kina som skal forestille en Rickenbacker 4001-bass, SÅ kan han prøve seg på hvilken som helst pris, men da har han ihvertfall vært 100% ærlig. Du er ikke ærlig ved å unnlate å si helt vesentlige ting om produktet du selger.

Denne "odd" har prøvd seg uttallige ganger med gitarsalg, med den ene historien mer avansert enn den andre. Han sier alltid at han ikke vet hvilket merke gitaren har, bare slik at han holder seg på det tørre.

jeg sikter ikke til bassen, men 330 kopien. Der står det i annonsen at den er et kinarodukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser man hva som er er sitert fra Finn her, ønsker de ikke å formidle kinakopier. Da synes jeg det er helt greit å hjelpe de med å stoppe slikt, hvis man har tid og lyst, uavhengig av om selger er ærlig eller ikke i forhold til denslags. Problemet er jo at det ikke er like sikkert at nestemann i "kjøper/selgerkjeden" er like ærlig.

Dette er min mening, og ikke noe "forum- uttalelse".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser man hva som er er sitert fra Finn her, ønsker de ikke å formidle kinakopier. Da synes jeg det er helt greit å hjelpe de med å stoppe slikt, hvis man har tid og lyst, uavhengig av om selger er ærlig eller ikke i forhold til denslags. Problemet er jo at det ikke er like sikkert at nestemann i "kjøper/selgerkjeden" er like ærlig.

Dette er min mening, og ikke noe "forum- uttalelse".

Jeg er helt enig i at slikt ikke er bra men hvor går grensen for hva man skal rapportere? De siste kopiene har så mange avvik at det (hvis du gidder å google litt) ikke er problem å se at det er fake (tenker spesielt de siste rickyene som er lagt ut). Det er verre å skille gode, japanske instrumenter fra originalene enn disse kinakopiene. Til og med logoene ser identiske ut på litt avstand. Jeg har sett flere japanere modifisert med Gibson eller Fenderlogo og da begynner det først å bli vanskelig å skille original vs. kopi. Så lenge selger oppgir opphavsland og evt. om det har blitt gjort slike modifikasjoner på instrumentene er det i mine øyne en kurant sak. Jeg skal ikke hindre dere i politivirksomheten, men stiller spørsmål ved grenser for hva som bør rapporteres.

Altså: er det en kopi hvis kroppsfasong, pickuper, strengefeste etc ikke er likt originalen men har logo med varemerke på? Er det ikke kopi hvis alt stemmer bortsett fra logo? Den siste Rickygitaren det er linket til er i mine øyne defintivt ikke en kopi siden alt er feil ved den bortsett fra nevne logoen. En Rockingbetter som Norsk musikk selger og har agentur på er nærmest identisk men fullt lovlig å selge...

Endret av germaniumkid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg ser poenget ditt, men med respekt å melde så er vel ikke du en kjøper som står i fare for å bli lurt, verken for konfirmasjonspengene eller utbetalt skatt. Jeg vil tro at de fleste som gidder å rapportere vil beskytte uvitende kjøpere som ikke har videre greie på gitarer, og som kan slumpe til å betale en urimelig overpris for noe som ikke er ekte vare.

Vi som har greie på gitarer kjenner vel stort sett lusa på gangen, og kan sortere selv. Blir vi lurt, kan vi vel ikke skylde på andre enn oss selv. Derfor er vel rapporteringen begrunnet i at man ønsker å sørge for at andre ikke blir flådd av luringer. det er vel edelt nok til at det kan være noe å bruke noen minutter på i uken for den som ønsker det. Det løser neppe noen verdensproblemer, men kan føre til at en tenåring ikke brenner av alle sparepengene sine på noe som ikke er verdt noe mer enn noen hundrelapper.

Rockingbetter- greit nok, de som selger den forsøker ikke å legge prisen mange tusen over det gitaren er verdt fordi den er er en falsk kopi, der prisen ikke har sammenheng med kvalitet i det hele tatt.

Jeg ser helt klart poenget, men skjønner ikke helt hvorfor du bringer det på banen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på om jeg skal annonsere en bass jeg har i butikken (selges for en kunde). Det er da en brukt Rickenbacker kopi greie - men har ingen logo som sier (eller er til forveksling lik) Rickenbacker logoen. Den har ingen logo i det hele tatt (i likhet med odd gitarene). Dette er helt klart en kopi, selger vet det, jeg vet det - og ingen av oss vil noensinne påstå noe annet. Men det er en ok bass som er grei å spille på - selv om den har et halsbrudd som nok burde knekkes opp og limes på nytt om det skal bli "perfekt" (men den funker nå også).

På den ene siden - jeg liker ikke kinakopier, men da spesielt kopier som gir seg ut for å være det de etterligner. På den andre siden har man jo ting som Tokai, nevnte Rockingbetter, o.a. som ligner men som ikke direkte gir seg ut for å være det de etterligner. Har rett og slett ikke gjort noen annonse-/salgsfremstøt for denne - nettopp på grunn av gråsonen. Er interesert i å vite hva folk mener om dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på om jeg skal annonsere en bass jeg har i butikken (selges for en kunde). Det er da en brukt Rickenbacker kopi greie - men har ingen logo som sier (eller er til forveksling lik) Rickenbacker logoen. Den har ingen logo i det hele tatt (i likhet med odd gitarene). Dette er helt klart en kopi, selger vet det, jeg vet det - og ingen av oss vil noensinne påstå noe annet. Men det er en ok bass som er grei å spille på - selv om den har et halsbrudd som nok burde knekkes opp og limes på nytt om det skal bli "perfekt" (men den funker nå også).

På den ene siden - jeg liker ikke kinakopier, men da spesielt kopier som gir seg ut for å være det de etterligner. På den andre siden har man jo ting som Tokai, nevnte Rockingbetter, o.a. som ligner men som ikke direkte gir seg ut for å være det de etterligner. Har rett og slett ikke gjort noen annonse-/salgsfremstøt for denne - nettopp på grunn av gråsonen. Er interesert i å vite hva folk mener om dette...

Jeg har ikke noe problem med at folk selger kinakopier så lenge det kommer ettertrykkelig frem at dette er en kopi. Så lenge du sier alt det du sa her i annonseteksten så er det etter min mening helt fair.

At Finn.no streber etter å kun selge orginalprodukter er opp til dem, og en beslutning jeg respekterer fullt ut.

Så kan vi jo igjen diskutere om feks Tyler- og Suhr-stratter er kopier (noe de faktisk er), men de er jo ikke piratkopier, selv om jeg ikke helt ser grensa mellom kopi og piratkopi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså...så lenge det ikke er kopier som har klistret på merkenavnet, og selger opplyser om at det er en kopi, eller hvor den er produsert burde det da være greit? Tenk på hvor mange LP modeller det finnes der ute? Hva med gamle Ibanez greier, de produserte lassevis av kopier av kjente modeller på stort sett hele 70tallet iallefall. Noen kopier er "noname", andre står det et annet fabrikat på. Så lenge selger gir den info han/hun sitter på og åpenbart ikke prøver å svindle på pris, så kan man ikke forlange mer synes jeg.

De fleste eksemplene som er nevnt i tråden her oppfyller ikke disse "kravene", men så lenge de gjør det må da folk få lov til å selge eiendelene sine uansett hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjønner jeg mer av hva Germaniumkid mener.

En gitar uten navnelapp på, eller med en annen logo enn originalen, seiler vel ikke under "falskt flagg" slik sett. Eksemplet som er nevnt her fra Finn er likevel litt tvilsomt, det er jo på grunn av måten gitaren blir presentert på.

Kan man anta at en kjøper vet at logoen på de fleste gitarer ikke bare "faller av" sånn av seg selv?

Rocktrond- det er vel ikke mer tvilsomt å selge en "noname"- Rickenbackerbass enn om jeg skulle selge en partsocaster satt sammen med deler fra for eksempel Warmoth? Så lenge jeg ikke later som om, eller påstår at det er en ekte Fender kan det da ikke være noe feil i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjønner jeg mer av hva Germaniumkid mener.

En gitar uten navnelapp på, eller med en annen logo enn originalen, seiler vel ikke under "falskt flagg" slik sett. Eksemplet som er nevnt her fra Finn er likevel litt tvilsomt, det er jo på grunn av måten gitaren blir presentert på.

Kan man anta at en kjøper vet at logoen på de fleste gitarer ikke bare "faller av" sånn av seg selv?

Rocktrond- det er vel ikke mer tvilsomt å selge en "noname"- Rickenbackerbass enn om jeg skulle selge en partsocaster satt sammen med deler fra for eksempel Warmoth? Så lenge jeg ikke later som om, eller påstår at det er en ekte Fender kan det da ikke være noe feil i det?

Det er det jeg mener også. Ikke noe problem for meg at folk både kjøper og selger kinafakes og andre kopier, så lenge det kommer fram at det er nettopp det det er, og at prisen er i forhold til det.

Rocktrond: Jeg ser ingen problemer med at du selger den bassen, så lenge det er gjort klart at dette er en kinakopi, og at prisen tilsvarer produktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakka med han fyren jeg og. Han sa at han ikke var sikker på om det var ekte Gibson eller ikke, så en uærlig sjel er det nok ikke. Klarer ikke å se forskjell på den der og en ekte, jeg hvertfall, men serienummeret matcher en LP laget i 2006 og den der var flunka ny. Kopi, jess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser lett at det er en kopi, og hvis du leser gjennom hele tråden tror jeg du også vil se forskjellen. F. eks utseende på serienummeret er feil i forhold til en ekte Gibson, men ligner akkurat på de fra Kina, Epiphone-type bro istedenfor Gibson-type, også andre småfeil som går igjen... f. eks headstocken (skjeve diamond inlay)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.