Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan avsløre kopigitarer/svindelforsøk


Greener

Anbefalte innlegg

[intro] mer tekst kommer..

Problemet med Kinesisk-produserte kopier av kjente gitarer fra f.eks Gibson, Fender....

[Formålet med tråden]

Her kan du lese om hvordan kopier kan avsløres, hva som er vanlige svindelforsøk, samt stille spørsmål om annonser du er i tvil om.

[Trådens struktur]

Bilder fra annonser og selgere av kopigitarer vil sammenlignes med de ekte gitarene, slik at man kan se på ulike detaljer, vanlige serienummer på falske gitarer osv. Med andre ord eksempler, samt spørsmål og svar.

POST i vei folkens - ikke legg noe vekt på den merkelige førsteposten :D

Eksempel på kinesisk kopigitar: Gibson Angus Young SG

Originalen:

_01.jpg

Kopien:

_02.jpg

La oss ta en kikk på typiske detaljer som skiller kopien fra originalen, og som kan identifiseres på bilder. Selv om kopigitaren er full av detaljfeil, kan vi kikke på kroppen denne gangen.

Original

_03.jpg

Kopi

_04.jpg

Feil type knotter, feil farge på bryter/dekkskive og ikke minst en bombesikker indikator - feil type bro Kopigitaren er utstyrt med en asiatisk produsert bro som er av samme type som du finner igjen på f.eks Epiphone gitarer. Skruesporet på toppen og den manglende justerings-skiven nederst er sikre kjennetegn. INGEN Gibson gitarer er utstyrt med slike broer.

Kopi

_05.jpg

Original

_06.jpg

Her ser vi typiske detaljfeil. Dekkskiven er av samme 3-lags materiale som plekterbrettet på kopien og ikke ensfarget sort som på originalen. Antallet skruer og plassering er ikke riktig på plekterbrettet.

Original

_07.jpg

Kopi

_08.jpg

Her ser vi at bakplaten har feil form og ikke minst at skrueplasseringen er helt feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedrørende gibsonplanker, så er det relativt enkelt å sjekke om den er ekte om man har med seg en stjernetrekker. Skru opp dekslet på baksiden av der hvor potensiometerne ligger, og sjekk om det er gravert inn gibson på de. Dette er noe kopiprodusentene ihvertfall ikke gidder å ta seg bry med.

Dette er ikke fullt så enkelt på de gitarene med hulrom dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedrørende gibsonplanker, så er det relativt enkelt å sjekke om den er ekte om man har med seg en stjernetrekker. Skru opp dekslet på baksiden av der hvor potensiometerne ligger, og sjekk om det er gravert inn gibson på de. Dette er noe kopiprodusentene ihvertfall ikke gidder å ta seg bry med.

Det der er noe Gibson heller ikke tar seg bryet med på så mange gitarer, så det vet jeg ikke om er et så godt tips? Mulig jeg ikke har merket meg ved det, men jeg har aldri sett noe slikt på en Gibson egentlig? Men jeg vet det eksisterer "stamped" Gibson potensiometer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske skeptisk til denne også: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=26268167

ESP%20KH.jpg

Her er hele trykket (mønsteret) plassert feil i forhold til originalen.

Vedkommende har også tidligere solgt fake Hetfield Iron Cross...

Her er et bilde av den ekte:

KH-2-Ouija_WHT-REAL-800.jpg

Edit: Annonsen ble slettet ja... Jeg er hjemme syk i dag og har kranglet litt på mail med selgeren, og rapportert den til Finn.

Selgeren mente forøvrig at jeg burde finne meg en annen hobby... enn å være en liten drittunge som sladrer!!

Endret av askret
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er noe Gibson heller ikke tar seg bryet med på så mange gitarer, så det vet jeg ikke om er et så godt tips? Mulig jeg ikke har merket meg ved det, men jeg har aldri sett noe slikt på en Gibson egentlig? Men jeg vet det eksisterer "stamped" Gibson potensiometer.

Jeg har hatt og har dette på alle mine gibsons ihvertfall. Vi snakker en voldsom samling på 4 gitarer totalt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder for Epiphone men mye av det samme går igjen på fake Gibson også.

Se vedlagte bilder.

Linje mellom pot's og skruen på Pickguard, skrueposisjon på pickguard, "str på skivene på tunere" h'en i Epiphone er offset fra senter på ekte.

BTW: hvordan poste bilder slik at de kommer i mellom tekst i selve posten ?

post-5285-0-22944900-1294909758_thumb.jp

post-5285-0-36639400-1294909769_thumb.jp

post-5285-0-85103400-1294909780_thumb.jp

post-5285-0-71598500-1294909795_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt og har dette på alle mine gibsons ihvertfall. Vi snakker en voldsom samling på 4 gitarer totalt :D

Ok, vel da er det vel rimelig å anta at mange Gibson har Gibson stemplede potmeter, men som sagt tror jeg ikke dette er noen sikker indikasjon. Det er jo også en veldig vanlig ting å bytte/oppgradere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder for Epiphone men mye av det samme går igjen på fake Gibson også.

Se vedlagte bilder.

Linje mellom pot's og skruen på Pickguard, skrueposisjon på pickguard, "str på skivene på tunere" h'en i Epiphone er offset fra senter på ekte.

BTW: hvordan poste bilder slik at de kommer i mellom tekst i selve posten ?

Litt underlig at det lages fake Epiphone?

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt underlig at det lages fake Epiphone?

Ikke egentlig med tanke på hvor rimelige kopigitarene ofte er. Det er gjerne enklere å selge en kopi av et rimelig produkt som har relativt stor variasjon grunnet ulike produsenter osv som originalvare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ironiske med innlegg som dette, er at "fakerne" saumfarer dem på utenlandske forum for å få tips om hvordan de skal rette på detaljer som er feil.

Det blir bekreftet på mange utenlandske forum at kopigitarene blir bedre og bedre. Både når det gjelder å få detaljene riktig og faktisk på kvaliteten.

På en måte gjør vi oss en bjørnetjeneste med poster som dette, men det er jo nødvendig også for å hjelpe de som ikke ser forskjell på ekte og fake.

Det er verdt å merke seg at mye av informasjonen du finner vedr. fake gitarer på nettet kan være utdatert fordi "fakerne" har rettet på feilene.

Du finner f.eks. svært sjelden Gibson faker med 3 skruer på trus-rod coveret lenger.

Det er fortsatt ikke så vanskelig for et trent øye å se forskjell, men for en nybegynner kan en fake bli tatt for god fisk.

Den foreløbig sikkreste indikasjonen på at det er en fake gibson er at de fortsatt bruker feil bro med flatspor på toppen + at trus-rod coveret er montert klin inntil nøtta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tåd, men burde kanskje byttet ut "kopigitarer" til "fakegitarer" istedet, da det finnes mange ordentlige og gode kjente kopi-gitarer slik som Greco, Burny, Edwards, Navigator etc.

EDIT: bare å slette inlegget mitt når dette blir sett, og avgjort om det blir byttet eller ikke, dette bidrar jo ikke noe til trådens innhold.

Endret av oystein1988
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.