Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor mye av lyden ligger i fingrene egentlig?


Anbefalte innlegg

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Klart dette er vanskelig!

Valg av utstyr har nemlig veldig mye å si for resultatet:

Her sitter jeg med en grønn blyant, av typen Faber Castell 9000, med hardhet HB (blyets hardhet, for de som er noobs). Jeg har vurdert å oppgradere blyanten med gummiert gripetak, men er usikker på om det faktisk gir bedre grep. Jeg har hørt at Albert Einstein aldri brukte gummiert gripetak, mens derimot Karl Ove Knausgård ofte benytter det - her er tydeligvis erfaringene svært sprikende. Jeg lurte lenge på om jeg skulle gå for en Pentel-blyant, men det føles litt teit å skulle skrive noe fornuftig med den, lissom. Dessuten er Pentel blitt mye dårligere med årene, ettersom de bruker trevirke av dårligere kvalitet enn for 25 år siden. På den annen side kunne jeg jo kjøpt en Pentel og oppgradert blyet til hardhetsgrad 1H.

Så nå sitter jeg her, med min Faber Castell 9000 HB i hånden, men fremdeles har jeg problemer med å klekke ut en bedre variant av relativitetsteorien. Jeg klarer heller ikke å skrive 6 bøker om meg selv (jeg vet at Knausgård bruker Faber Castell 9000, så det er kanskje bare fingerteknikken min det er noe i veien med?).

Skulle jeg heller nøyd meg med en billig Pentel-blyant og heller skrevet kort poesi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det finnes jo lydklipp cream og hendrix med lavt volum (uten vreng), og det lyder slettes ikke likeens. endel kjente og dyktige gitarister har jo også tidvis hatt dårlig lyd. at dette går utover totalinntrykket er det vel ikke tvil om. Jeg tviler på at man tallfeste hvor mye som fingrene står for i motsetning til utstyret - man kan jo knapt skille :D

jeff beck er feks kjent for å høres bra ut uansett. men han er ekstremt nøye med gitarene sine. han har bare en strat han er fornøyd med. og når han brukte jcm2000 fant han kun en amp som låt rett, og det var ikke en standardproduksjonsmodell engang

Endret av Roe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har problemer!!!!!!!!!

Særlig hvis du brukte den blyanten til å skrive innlegget ditt!!!!

Nei, jeg brukte naturligvis ikke blyanten til å skrive innlegget - det går jo ikke an å skrive innlegg her på forumet med blyant (manglende funksjonalitet, etter min mening).

Jeg skrev det på min Remington skrivemaskin, 1938-modellen B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Skjønner ikke at dette skal være så vanskelig. Jeg er så erfaren og dyktig at jeg kan få et hvilket som helst oppsett til å låte bedritent.

:lol:

--------------

La meg bare presisere hva jeg og en del andre har sagt, og ikke sagt i denne tråden - Det er vel ingen som har hevdet at ulikt utstyr ikke låter forskjellig, eller at folk ikke ønsker seg ulik lyd. Poenget er altså bare at hvordan ting låter i praksis (hva man egentlig får ut av utstyret) og hvor interessant det hele blir, avhenger i all hovedsak av utøver og ikke utstyret.

Et enkelt eksempel - Marshall forsterkere: "alle" bruker dem, men bare SRV låter som SRV gjennom en.. og forøvrig låter SRV fortsatt som SRV gjennom en Fender amp. SRV med en Gibson fremfor en Strat? Selvsagt ville han som alle andre mistet den typiske strat lyden, lydforskjellen ulik mensurlengde, pickups osv gir, men det skulle forundre meg mye om ikke denne karen ville klart å "skru seg" en helt akseptabel lyd, justere spillestil til å kle det nye oppsettet osv og fortsatt i all hovedsak låte som SRV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av argumentene om at SRV, Hendrix eller andre fortsatt vil låte som seg sjøl, selv om de bruker dårlig utstyr,

det er argumenter jeg overhode ikke har forståelse for.

Er det slik at SRV eller Hendrix plutselig blir veldig umusikalske og håpløse gitarister fordi de spiller på dårligere utstyr?

Selvfølgelig ikke, og det går fint å identifisere en ekstremt musikalsk gitarist selv om utsyret er rævva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av argumentene om at SRV, Hendrix eller andre fortsatt vil låte som seg sjøl, selv om de bruker dårlig utstyr,

det er argumenter jeg overhode ikke har forståelse for.

Ok, greit nok.

Er det slik at SRV eller Hendrix plutselig blir veldig umusikalske og håpløse gitarister fordi de spiller på dårligere utstyr?

Selvfølgelig ikke, og det går fint å identifisere en ekstremt musikalsk gitarist selv om utsyret er rævva.

Nå argumenterer du vel mot det du sa i forrige avsnitt?

Kanskje du skulle klargjøre litt hva du mener? Hverken SRV eller Hendrix spilte på så ekstremt kostbart utstyr egentlig, selv om noe av det pr dags dato har blitt dyrt grunnet "vintage" faktoren. Det er vel ærlig talt ingen i denne tråden som har argumentert for at 1000 kroners gitarer og forsterkere er veien til "lyd-nirvana"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns at feelingen til Hendrix var bra.. Men lyden er fortsatt helt bedritten fordi innspillingsutstyret på den tiden ikke var noe sammenlignet med det gromme utstyret vi har nå til dags.

ERrgo har utstyr kjeempemye å si for lyd =D

Spill skikkelig nedstemt og tight metal gjennom en Marshall MG; så får du ikke noe bra ut av det. grøtgrøtgrøt.

Dumme eksempler, menmen.. denne diskusjonen kommer aldri til åfå noe ende. Dør vel ut og dukker opp igjen neste år.. som alltid :lol:

Jeg tror at folk blander inn både feel/sjel og selve lydbildet, noe som fører til to helt forskjellige diskusjoner i ett..

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns at feelingen til Hendrix var bra.. Men lyden er fortsatt helt bedritten fordi innspillingsutstyret på den tiden ikke var noe sammenlignet med det gromme utstyret vi har nå til dags.

Der vil jet si meg helt uenig. Hendrix sine innspillinger, gitarmessig sett, er noe av det beste JEG kan høre på. At alt skal være klinisk rent, pent og pyntelig, og høres 100% korrekt og nøyaktig ut er ikke bra i mine ører. Om lyden blir for perfekt så har den ingen sjel og ingen sjarm. Samlebåndslyd altså.

Du kan bla opp absolutt hva du vil av innspillinger i de 30 siste årene, og i min verden, så er INGENTING så godt å høre på som Hendrix sine. Smak og behag altså. Godlyd trenger ikke å være perfekt og korrekt lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.